ג'נקו - היקף המשלוחים מטפס. החברה תחלק דיבידנד של 14%
תחום הספנות וההובלה הימית הוא ללא ספק תנודתי. התנודות הבלתי צפויות בתחום, מרחיקות משקיעים רבים, שפעם אחר פעם הפסידו סכומי עתק בעקבות יותר מדי ירידות פתאומיות והעדר דפוס ברור של התנהלות. אבל לחברת ג'נקו ספנות ומסחר (GNK) יש סיבה טובה מאד להיות מרוצה: לחברה יש מאזן נקי מחובות ומדיניות דיבידנד חדשה. מדיניות הדיבידנד קושרת בחוכמה בין תשלומי דיבידנד לתזרים המזומנים הרבעוני. במהלך המהומה בשוקי ההון השנה, מניית ג'נקו שימשה למשקיעים חוף מבטחים והן עלו ב-42% ב-2022. עם זאת, המשקיעים עדיין עלולים להעריך בחסר יכולת ההישרדות של החברה.
ג'נקו מפעילה 44 ספינות תובלה יבשה בתפזורת. למעשה, מדובר בקופסאות מתכת ענקיות עם מנוע, המשמשות להובלת כמויות גדולות של סחורות. החברה מפעילה ספינות בגדלים שונים: 17 מתוכן הן מסוג קיפסיז מסיבי, והן מיועדות בעיקר להובלת עפרות ברזל ופחם. 27 ספינות הן מסוג Ultramax ו- Supramax, ספינות קטנות יותר המשמשות להובלת דגנים, מלט, דשנים ומגוון סחורות אחרות בתפפזורת. שווי השוק של ג'נקו עומד על 935 מיליון דולר והמרכז שלה נמצא בניו יורק.
מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008-2009, תעשיית הספנות התמודדה עם תנאי שוק קשים. עשור שלם עבר עד שתחום התובלה הימית עבר מהיצע יתר של ספונה שגרם לירידות מחירים, למצב שבו התחום פורח ושווי החברות עולה. בתקופה הזאת כמה חברות ספנות פשטו את הרגל, אבל השינויים בתחום הפכו את החברות שנותרו על כנן לרווחיות במיוחד. בהקשר הזה ראוי לציין את צים, שגם היא עברה מהפך של ממש. מחברה שכפשע היה בינה לבין פשיטת רגל, עברה חברת הספנות הישראלית לרווחיות, כאשר הדו"חות של 2021 היו חיוביים במיוחד. המגמה המשיכה גם ברבע הראשון השנה, כאשר הרווח הנקי של צים הגיע ל-1.7 מיליארד דולר. בנוסף, חלה עלייה של 5% בנפח ההובלה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שגם התוצאות שלו היו טובות.
בשנת 2020 הכתה מגפת הקורונה בעולם כולו. הביקוש של צרכנים בכל העולם, שהיו נתונים בסגרים ארוכים, למגוון רחב של מוצרים נסק. התוצאה - שרשראות האספקה פעלו במלוא המרץ והרווחים נסקו..
- קנון נערכת למימוש מניות צים בחצי מיליארד דולר
- מחירי השילוח בירידה - למה צים מזנקת ב-6%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברת ג'נקו משלוחים ומסחר מתמחה במשלוח מטענים יבשים בתפזורת (מדובר במטענים שאינם מגיעים במכולות, אלא מועמסים ישירות לבטן הספינה. עם המטענים הללו ניתן למנות חיטה, פחם, מלט וכיוצא באלה מטענים). מטה החברה נמצא בניו יורק. שווי השוק של החברה עומד היום על כ-935 מיליון דולר.
מדד התובלה היבשה הבלטי, העוקב אחר תעריפי משלוחים בתפזורת יבשה, נע בין 400 נקודות במאי 2020 ליותר מ-5,500 בסתיו 2021. ההתאוששות במדד הזה מסמלת יותר מכל את ההתאוששות בתחום התובלה הימית. סגרים ממושכים בסין בעקבות התפרצות מחודשת של מגפת הקורונה, יחד עם עונת חורף גשומה במיוחד בברזיל, גרמו לירידה במשלוחי עפרות הברזל ולתנודתיות רבה במדד. בעקבות כך, נע המדד לאחרונה סביב 3300 נקודות.
החוזים העתידיים על חלק מרכיבי המדד, מצביעים בדרך כלל על שערי מדד גבוהים יותר הצפויים בהמשך השנה, כאשר סין צפויה להיפתח שוב. הפתיחה המחודשת של השוק הסיני, תגביר את הביקוש ליבוא פחם ועפרות ברזל. בהתאם, יצוא עפרות הברזל של ברזיל צפוי לזנק ולהדביק את הפער. ג'נקו, כמו כל חברות הספנות האחרות, עשויה להפיק תועלת מרובה מהפריחה הזאת. רמת המחירים הנוכחית צפויה להישמר, בין השאר בעקבות אספקה מוגבלת של כלי שיט ייעודיים חדשים להובלה בתפזורת יבשה. לפיכך, גם אם הביקוש ייחלש, מחירי התובלה היבשה ככל הנראה יישארו גבוהים. לדברי האנליסט של BTIG, גרגורי לואיס. גידול משמעותי ביכולת ההובלה היבשה אינו נמצא על השולחן ולא יימצא שם בשנים הקרובות.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בעוד חברות מתחרות מיהרו להגדיל את הדיבידנדים שלהן בתקופות שוטפות בשנה האחרונה, ג'נקו העלתה את הדיבידנד בצורה זעומה. מנגד, היא דאגה להחזיר יותר מ -250 מיליון דולר של חוב. "כדי שהמשקיעים באמת יתייחסו למניה, צריך דיבידנד שהוא לא רק אטרקטיבי אלא גם בר קיימא", אומר המנכ"ל ג'ון וובנסמית'. "מדובר לא רק על 12 החודשים או 24 החודשים הבאים, אלא על 5 או 10 השנים הבאות."
הפחתת החוב של ג'נקו, וכתוצאה מכך תשלומי ריבית נמוכים, מגדילים את התחרותיות של החברה. הפחתת החוב הפחיתה באופן דרסטי את העלות היומית הכוללת של הפעלת ספינותיה לכ-8,100 דולר בממוצע לספינה. זאת בעוד חברות מתחרות בתחום נאלצות עדיין להתמודד עם עלויות יומיות של יותר מ -10,000 דולר לספינה, בשל ריבית גבוהה יותר ועלויות החזרי החוב. מומחים מעריכים כי הספינות של ג'נקו עשויות להניב מחיר ממוצע של כ 28,000 דולר ליום השנה.
ג'נקו הכריזה כאמור על תשלום הדיבידנד המלא הראשון שלה. הדיבידנד עבור הרבעון הראשון, יעמוד על 79 סנט למניה לעומת 5 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתשואת דיבידנד של 14% וקרוב לוודאי שזאת תשואת שיא. עם זאת, האסטרטגיה החדשה מצביעה על כך שג'נקו תשלם ככל הנראה סוג כלשהו של דיבידנד גם במצב של האטה בהיקפי ההובלה. לעת עתה, חובת ההוכחה חלה על החברה. היא תצטרך להוכיח שגישת הדיבידנד החדשה שלה פועלת וכי המניה ראויה להיות מוערכת ביחס לתשלום ולרווחיות שלה – ולא ביחס לשווי הנקי של צי הספינות והנכסים האחרים שלה, כמקובל בענף.
אנליסטים מובילים אומרים שמחיר היעד שלהם למניית ג'נקו עומד על 28 עד 30 דולר ויותר, שזה אומר 25% עד 35% מרמות המחיר הנוכחיות.
- 1.דני אלון 26/05/2022 08:58הגב לתגובה זוחברה מעולה, רק שימו לב לחברה "קטנה" נוספת העונה לשם צים שגם אצלה המאזן נקי מחובות, היא מחלקת דיבידנד של 30-50% מהרווח השנתי שלה ונסחרת במכפיל מצחיק של 1.5 (בנטרול המזומן בקופה אהמכפיל נמוך מ 1) במקום 4.8 של ג'נקו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
