מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ
מניה בפוקוס

ג'נקו - היקף המשלוחים מטפס. החברה תחלק דיבידנד של 14%

חברת ג'נקו ספנות היא חברה מובילה בתחום התובלה היבשה בתפזורת. מאזן החברה נקי מחובות והיא תחלק דיבידנד של 14%, שזה אומר 79 סנט למנייה. במהלך 2021 וברבעון הראשון השנה, מניית החברה נמצאת בעליה.בהקשר הזה ראוי לציין את חברת צים, שעברהמהפך של ממש והציגה דו"חות רווחיים במיוחד, עם רווח של 1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון השנה. 
משה כסיף | (1)

תחום הספנות וההובלה הימית הוא ללא ספק תנודתי. התנודות הבלתי צפויות בתחום, מרחיקות משקיעים רבים, שפעם אחר פעם הפסידו סכומי עתק בעקבות יותר מדי ירידות פתאומיות והעדר דפוס ברור של התנהלות. אבל לחברת ג'נקו ספנות ומסחר (GNK) יש סיבה טובה מאד להיות מרוצה: לחברה יש מאזן נקי מחובות ומדיניות דיבידנד חדשה. מדיניות הדיבידנד קושרת בחוכמה בין תשלומי דיבידנד לתזרים המזומנים הרבעוני. במהלך המהומה בשוקי ההון השנה, מניית ג'נקו שימשה למשקיעים חוף מבטחים והן עלו ב-42% ב-2022. עם זאת, המשקיעים עדיין עלולים להעריך בחסר יכולת ההישרדות של החברה.

ג'נקו מפעילה 44 ספינות תובלה יבשה בתפזורת. למעשה, מדובר בקופסאות מתכת ענקיות עם מנוע, המשמשות להובלת כמויות גדולות של סחורות. החברה מפעילה ספינות בגדלים שונים: 17 מתוכן הן מסוג קיפסיז מסיבי, והן מיועדות בעיקר להובלת עפרות ברזל ופחם. 27 ספינות הן מסוג  Ultramax ו- Supramax, ספינות קטנות יותר המשמשות להובלת דגנים, מלט, דשנים ומגוון סחורות אחרות בתפפזורת. שווי השוק של ג'נקו עומד על 935 מיליון דולר והמרכז שלה נמצא בניו יורק.

מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008-2009, תעשיית הספנות התמודדה עם תנאי שוק קשים. עשור שלם עבר עד שתחום התובלה הימית עבר מהיצע יתר של ספונה שגרם לירידות מחירים, למצב שבו התחום פורח ושווי החברות עולה. בתקופה הזאת כמה חברות ספנות פשטו את הרגל, אבל השינויים בתחום הפכו את החברות שנותרו על כנן לרווחיות במיוחד. בהקשר הזה ראוי לציין את צים, שגם היא עברה מהפך של ממש. מחברה שכפשע היה בינה לבין פשיטת רגל, עברה חברת הספנות הישראלית לרווחיות, כאשר הדו"חות של 2021 היו חיוביים במיוחד. המגמה המשיכה גם ברבע הראשון השנה, כאשר הרווח הנקי של צים הגיע ל-1.7 מיליארד דולר. בנוסף, חלה עלייה של 5% בנפח ההובלה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שגם התוצאות שלו היו טובות.  

בשנת 2020 הכתה מגפת הקורונה בעולם כולו. הביקוש של צרכנים בכל העולם, שהיו נתונים בסגרים ארוכים, למגוון רחב של מוצרים נסק. התוצאה - שרשראות האספקה פעלו במלוא המרץ והרווחים נסקו..

חברת ג'נקו משלוחים ומסחר מתמחה במשלוח מטענים יבשים בתפזורת (מדובר במטענים שאינם מגיעים במכולות, אלא מועמסים ישירות לבטן הספינה. עם המטענים הללו ניתן למנות חיטה, פחם, מלט וכיוצא באלה מטענים). מטה החברה נמצא בניו יורק. שווי השוק של החברה עומד היום על כ-935 מיליון דולר.

מדד התובלה היבשה הבלטי, העוקב אחר תעריפי משלוחים בתפזורת יבשה, נע בין 400 נקודות במאי 2020 ליותר מ-5,500 בסתיו 2021. ההתאוששות במדד הזה מסמלת יותר מכל את ההתאוששות בתחום התובלה הימית. סגרים ממושכים בסין בעקבות התפרצות מחודשת של מגפת הקורונה, יחד עם  עונת חורף גשומה במיוחד בברזיל, גרמו לירידה במשלוחי עפרות הברזל ולתנודתיות רבה במדד. בעקבות כך, נע המדד לאחרונה סביב 3300 נקודות.

החוזים העתידיים על חלק מרכיבי המדד, מצביעים בדרך כלל על שערי מדד גבוהים יותר הצפויים  בהמשך השנה, כאשר סין צפויה להיפתח שוב. הפתיחה המחודשת של השוק הסיני, תגביר את הביקוש ליבוא פחם ועפרות ברזל. בהתאם, יצוא עפרות הברזל של ברזיל צפוי לזנק ולהדביק את הפער. ג'נקו, כמו כל חברות הספנות האחרות, עשויה להפיק תועלת מרובה מהפריחה הזאת. רמת המחירים הנוכחית צפויה להישמר, בין השאר בעקבות אספקה מוגבלת של כלי שיט ייעודיים חדשים להובלה בתפזורת יבשה. לפיכך, גם אם הביקוש ייחלש, מחירי התובלה היבשה ככל הנראה יישארו גבוהים. לדברי האנליסט של BTIG, גרגורי לואיס. גידול משמעותי ביכולת ההובלה היבשה אינו נמצא על השולחן ולא יימצא שם בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד חברות מתחרות מיהרו להגדיל את הדיבידנדים שלהן בתקופות שוטפות בשנה האחרונה, ג'נקו העלתה את הדיבידנד בצורה זעומה. מנגד, היא דאגה להחזיר יותר מ -250 מיליון דולר של חוב. "כדי שהמשקיעים באמת יתייחסו למניה, צריך דיבידנד שהוא לא רק אטרקטיבי אלא גם בר קיימא", אומר המנכ"ל ג'ון וובנסמית'. "מדובר לא רק על 12 החודשים או 24 החודשים הבאים, אלא על 5 או 10 השנים הבאות."

הפחתת החוב של ג'נקו, וכתוצאה מכך תשלומי ריבית נמוכים, מגדילים את התחרותיות של החברה. הפחתת החוב הפחיתה באופן דרסטי את העלות היומית הכוללת של הפעלת ספינותיה לכ-8,100 דולר בממוצע לספינה. זאת בעוד חברות מתחרות בתחום נאלצות עדיין להתמודד עם עלויות יומיות של יותר מ -10,000 דולר לספינה, בשל ריבית גבוהה יותר ועלויות החזרי החוב. מומחים מעריכים כי הספינות של ג'נקו עשויות להניב מחיר ממוצע של כ 28,000 דולר ליום השנה.

ג'נקו הכריזה כאמור על תשלום הדיבידנד המלא הראשון שלה. הדיבידנד עבור הרבעון הראשון, יעמוד על 79 סנט למניה לעומת 5 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתשואת דיבידנד של 14% וקרוב לוודאי שזאת תשואת שיא. עם זאת, האסטרטגיה החדשה מצביעה על כך שג'נקו תשלם ככל הנראה סוג כלשהו של דיבידנד גם במצב של האטה בהיקפי ההובלה. לעת עתה, חובת ההוכחה חלה על החברה. היא תצטרך להוכיח שגישת הדיבידנד החדשה שלה פועלת וכי המניה ראויה להיות מוערכת ביחס לתשלום ולרווחיות שלה – ולא ביחס לשווי הנקי של צי הספינות והנכסים האחרים שלה, כמקובל בענף.

אנליסטים מובילים אומרים שמחיר היעד שלהם למניית ג'נקו עומד על 28 עד 30 דולר ויותר, שזה אומר 25% עד 35% מרמות המחיר הנוכחיות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני אלון 26/05/2022 08:58
    הגב לתגובה זו
    חברה מעולה, רק שימו לב לחברה "קטנה" נוספת העונה לשם צים שגם אצלה המאזן נקי מחובות, היא מחלקת דיבידנד של 30-50% מהרווח השנתי שלה ונסחרת במכפיל מצחיק של 1.5 (בנטרול המזומן בקופה אהמכפיל נמוך מ 1) במקום 4.8 של ג'נקו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.