נהג מונית אובר
צילום: PEXELS

אחרי פייסבוק ורובינהוד: גם אובר תאט גיוס עובדים

חברת הנסיעות תקצץ גם בהוצאות השיווק והתמריצים לעובדי החברה כך עולה מהודעת הדוא"ל של המנכ"ל דארא ח'וסרושאהי ששלח לצוות העובדים: "השוק השתנה, הכל יתנהל סביב תזרים מזומנים חופשי"
נתן טגי |

מנכ"ל חברת הנסיעות השיתופיות ​UBER TECHNOLOGIES , דארא ח'וסרושאהי, משנה את אסטרטגיית ניהול החברה ומתכנן קיצוצים בחברה הן בשכר הנהגים שעלה בשנתיים האחרונות בעקבות משבר הקורונה והביקוש הגבוה לנהגים והן בהוצאות השיווק הגבוהות של החברה ותכניות התמריצים שהחברה נותנת לעובדים, כך עולה מהודעת דוא"ל ששלח המנכ"ל לצוות העובדים.

על פי המכתב, החברה תתמקד כעת בתזרים המזומנים החופשי כמדד לצמיחת החברה ורווחיותה בשונה מחברות לא רווחיות המתמקדות בעיקר ב-EBITDA מתואם כמדד לרווחיות וצמיחה, "התקדמנו מאוד במונחי רווחיות וקבענו יעד של 5 מיליארד דולר לפני מיסים ופיחות ל-2024, אך השוק השתנה. עכשיו הכל יתנהל סביב תזרים מזומנים חופשי. אנחנו אמורים ויכולים להגיע לשם מהר". לדברי ח'וסרושאהי חברת שיתוף הנסיעות תתייחס כעת אל גיוס עובדים כאל 'פריבלגיה' (מותרות) "נהיה מאוד מדויקים בכל הנוגע לתוספות כוח אדם לסגל העובדים שלנו ונהיה אפילו יותר קשוחים לגבי הוצאות לכל רוחב החברה", מסר בהודעה.

הודעה זו של מנכ"ל החברה מגיעה בהמשך למגמה ומדיניות חברות הטכנולוגיה בחודשים האחרונים של האטת גיוס עובדים חדשים לחברות, בסוף חודש אפריל רובינהוד דיווחה קיצוץ 9% מכוח האדם בחברה, עוד בשבוע שעבר מטא (פייסבוק לשעבר) הודיעה לעובדיה שתאט את קצב גיוס העובדים המקצועיים.

בדוחותיה האחרונים אובר דווקא דיווחה על רבעון טוב, מחירי הנסיעות עלו בעקבות מחסור בנהגים וביקוש גובר לנסיעות בגלל גל האומיקרון של הקורונה, והחברה הכפילה את ההכנסות ל-6.85 מיליארד דולר ברבעון. על פי אובר, המשתמשים ביצעו 1.71 מיליארד נסיעות ברבעון, עליה של 18% ביחס לרבעון המקביל ב-2021. ההזמנות ברוטו לנסיעות של אובר גדלו ב-58% ביחס לתקופה המקבילה והגיעו ל-10.7 מיליארד דולר. ההכנסות למשלוחים ברוטו עלו ב-12% ל-13.9 מיליארד דולר.

ההכנסות בפועל של אובר מנסיעות עמדו על 2.52 מיליארד דולר והיא הרוויחה ממשלוחים עוד 2.51 מיליארד דולר. מנגד - ההפסד הנקי של אובר גדל מ-108 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021 ל-5.93 מיליארד דולר. מאיפה נוצר הפער העצום הזה? מההשקעות של אובר בחברות  DIDI GLOBAL , Grab Holdings ו-Aurora Innovation. אבל בכל זאת אובר סבורה שהתזרים שלה ב-2022 יהיה חיובי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social