הכנסות מובילאיי ברבעון עלו ב-5% ל-394 מיליון דולר; האם זה מצדיק שווי של 50 מיליארד דולר?
אינטל לא צומחת. חברת השבבים אומנם הכתה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה, אבל השוק התאכזב מהתחזית קדימה ומניית החברה נפלה ב-6.5%. אינטל היא החברה הגלובלית הכי חשובה לישראל - היא מהמעסיקים הגדולים בארץ (אפילו הגדול ביותר) והיא חולשת על מפעלי ייצור גדולים לצד מרכזי פיתוח. כמו כן, היא עומדת לרכוש את חברת טאואר הישראלית (להרחבה כאן).
ההחזקה הכי מסוקרת של אינטל בישראל שהיא גם בינתיים האקזיט הישראלי הכי גדול שהיה כאן היא - מובילאיי שעדיין מנוהלת על ידי פרופסור אמנון שעשוע (שהקים את החברה לצד זיו אבירם). אינטל שילמה על מובילאיי לפני 5 שנים 15 מיליארד דולר. היא סבורה שהיא תקבל בהנפקה בוול סטריט שווי של 50 מיליארד דולר. אז נכון, מובילאיי היא מהמובילות בייצור מערכות לרכבים אוטונומיים, אבל 50 מיליארד דולר? בשעה שאינטל הגדולה כולה שווה 180 מיליארד ובהינתן שקצב המכירות שלה הוא במקרה הטוב 2 מיליארד דולר.
מהדוחות של אינטל ניתן לראות את חלוקת הכנסות על פי סגמנטים, ביניהם האינטרנט הבינה המלאכותית וגם מובילאיי שמוגדרת באינטל כמגזר נפרד ומקבלת חשיבות כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של אינטל. הכנסות מובילאיי הסתכמו ב-394 מיליון דולר לעומת כ-377 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ברבעון הראשון של 2022 ב-148 מיליון דולר לעומת 171 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021. אבל לא צריך להתרגש מהירידה ברווחים, מה שהכי חשוב בפעילות של מובילאיי הוא יכולת לצמוח וברבעונים האחרונים היא צומחת, אחרי שבשנים הראשונות אחרי העסקה הצמיחה היתה מאכזבת. לפני שמובילאיי נמכרה לאינטל באקזיט הישראלי הגדול מאז ומעולם היא מכרה בקצב של 600 מיליון דולר בשנה. האנליסטים ציפו שתוך שנה וחצי-שנתיים היא תגיע לקצב של 1 מיליארד דולר. אלא שרק שלוש שנים אחרי הרכישה קצב המכירות עבר את ה-1 מיליארד דולר ולא בטוח שזה בזכות מוצרי הבסיס של מובילאיי.
לפני כשנתיים וחצי רכשה מובילאיי את מוביט הישראלית תמורת קרוב ל-1 מיליארד דולר. השילוב של מוביט שמספקת מידע על כלי תחבורה זמינים וזמן נסיעה תורם גם בזכות סינרגיה בין המוצרים ויכולת לספק מערכי הסעה בעיקר במוניות עם יכולות תזמון וניהול ושליטה דרך אפליקציה. אז מובילאיי צומחת, המכירות בקצב של 1.6 מיליארד דולר, היא כנראה בדרך ל-2 מיליארד דולר, אבל האם אינטל עשתה עסקה טובה? לפי תמחור ההנפקה - 50 מיליארד דולר כנראה שכן, אבל אם לקוחים בחשבון את השקעה במובילאיי בשנים האחרונות, את סבסוד ההפסדים בשורה התחתונה, את הרכישה של מוביט, אז מקבלים שסך ההשקעה הכוללת בתחום היא כבר לא 15.3 מיליארד דולר, יותר, כמה יותר? לא ברור, זה גם יכול להיות 20 מיליארד דולר.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טוב, גם אם הושקעו 20 מיליארד דולר, הרי שאקזיט-הנפקה לפי 50 מיליארד דולר, זה מלהיב, אבל למרות שלאינטל החתמים הגדולים ביותר, והיועצים הרציניים ביותר והמשווקים הדומיננטים ביותר, בהינתן מצב השוק ובהינתן החברות המקבילות בתחום הרכבים האוטונומיים, נראה שהחלום להנפיק ב-50 מיליארד דולר, יהיה קשה למימוש.
הנהלת אינטל מסבירה שההנפקה צפויה במהלך השנה והיא ממשיכה בתוכנית זו. מובילאיי שבין לקוחותיה נמנים ב.מ.וו, אאודי, פולקסווגן, ניסאן, הונדה וג'נרל מוטורס, מהווה נקודת אור עבור אינטל, המתמודדת עם תחרות קשה בתחום ייצור השבבים מהמתחרות NVIDIA COR QUALCOMM INC 0.01% . ההחלטה להנפיק את מובילאיי היא חלק מהאסטרטגיה הרחבה יותר של אינטל תחת המנכ"ל פט גלסינגר להציף ערך בעסקי הליבה שלה. בחודש דצמבר האחרון אמר גלסינגר כי אינטל מצפה לקבל את רוב התמורה ממכירת המניות ולהשתמש בחלק מהכספים לבניית מפעלי שבבים נוספים של אינטל. אך החברה הדגישה, כי היא תמשיך להיות בעלת המניות הגדולה בחברה גם לאחר ההנפקה.
קצת היסטוריה
אינטל רכשה את מובילאיי בשנת 2017 תמורת כ-15.3 מיליארד דולר. מובילאיי הונפקה בשנת 2014 בבורסה המקומית, אולם בעקבות הרכישה על ידי אינטל מניותיה נמחקו מהמסחר. במרץ השנה הודיעה החברה על הגשת טיוטת תשקיף חסויה לרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) לצורך הנפקה ראשונית לציבור בוול-סטריט, החברה צפויה להיות מונפקת כיחידה נפרדת.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
תוצאות מובילאיי מתוך דו"ח אינטל לרבעון הראשון:
- 8.מובילאי-זה העתיד. נקודה. (ל"ת)קונים עכשיו. 01/05/2022 14:06הגב לתגובה זו
- 7.המחיר שיקבלו הוא לא יותר מ30 (ל"ת)רועה חשבון 01/05/2022 09:31הגב לתגובה זו
- 6.ג׳ו זוננה 01/05/2022 09:11הגב לתגובה זואותו תחום חברה עם מוצרים מהפכניים והמון שת״פים עם חברות הרכב הגדולות בעולם. נסחרת בשווי שהוא כמעט כמו כל המזומן שיש לה בקופה בניכוי כל ההתחייבויות. קונים חלום בחינם או בעלות מאוד בסיסית. שווי שוק כ- 53.5 מיליון דולר מזומן בניכוי התחייבויות כ- 43 מיליון דולר. דאונסייד מוגבל אפסייד יכול להיות מטורף בהנחה והשת״פים עם חברות הרכב יצליחו.
- פורסייט?! 01/05/2022 12:17הגב לתגובה זולהשוות בין מובילאיי לפורסייט זאת שרלטנות או בורות
- ג ו זוננה 01/05/2022 18:14ציינתי עובדות לגבי חברת פורסייט שעוסקת באותו התחום. החברה ירדה עשרות אחוזים בשנה האחורנה והיא זולה ומאפשרת חשיפה לתחום הרכב האוטונומי. לאחרונה פיילוט בתחום הביטחוני צלח והחברה קיבלה הזמנה ראשונה (אומנם בסכום יחסית זניח). החברה עדיין בשלבים מוקדמים אבל בהנחה וחלק מהפיילוטים שיש לה עם חברות רכב גדולות מסין, ארה"ב, יפן ואירופה יצליח האפסייד הוא אדיר. לחברה גם פיילוטים בתחום הרחפנים, רכבים לתחום החקלאות, רכבות ועיר חכמה.
- 5.ציקו 30/04/2022 18:19הגב לתגובה זוהיא רחוקה שנות אור מה המתחרות שלה ולא הייתה לא זכות קיום לולא החוק מדינה שמחייב התקנת מערכת כזאת. חברה שמתנהלת כמו האפודים הצהובים שהוכרחנו לרכוש. חבל מאוד שהמדינה נרתמת לגייס כסף לחברות כאלה בגלל לוביסטים
- דיקו 15/05/2022 16:24הגב לתגובה זוקל לבדוק- מובילאיי מפעילה ציי רכבים אוטונומיים לבדיקות במס' מדינות בארה"ב, סין, גרמניה ועוד מדינות. הטענה שלך היא לא פחות מגניבת דעת או בורות
- קצת מבין משהו בתחום 30/04/2022 21:16הגב לתגובה זואיך יכול מישהו לחשוב בכלל שמובילאיי נסמכת על השוק בישראל? קראת את הכתבה? נראה לך שאינטל הייתה משלמת גרוש ורבע בשביל חברה שמוכרת רק בישראל? מובילאיי מוכרת מוצרים מתקדמים לכמעט כל חברות הרכב בעולם
- 4.אינטל צריכה לגייס כסף למפעלים ולהשקעות חסרות התקדי 30/04/2022 13:47הגב לתגובה זואינטל צריכה לגייס כסף למפעלים ולהשקעות חסרות התקדים שהיא מבצעת ובמקום לקחת חוב היא מעדיפה להוליך שולל משקיעים פראיירים ולמכור להם מניות מובילאיי בפי10 ממה שהן שוות. נקודה
- 3.המלך הוא עירום 30/04/2022 12:50הגב לתגובה זולא מצדיק שווי כזה
- 2.ג'וש 30/04/2022 11:47הגב לתגובה זונכון היה גם להוסיף הרווח הנקי שלה לא רק התפעולי.
- גיא 30/04/2022 22:46הגב לתגובה זולא אתפלא אם שלילי, מדובר בחברה צומחת בשוק צומח
- 1.לרון 30/04/2022 11:07הגב לתגובה זוחברה נהדרת לבורסה עולה ולא ליורדת סטגנטיבית
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
