אפל אולי תכה את התחזיות, אך האנליסטים מודאגים מהרבעון הבא
עונת הדוחות של ענקיות הטק עד כה פחות גרועה ממה שחששו רבים. מיקרוסופט MICROSOFT פתחה עם דו"ח טוב. אלפבית GOOGLE איכזבה מעט, אך לא נגרמה מפולת רבתי, ובסך הכל במבט יותר עמוק על הדוחות נראה שהם לא כה גרועים כמו שהיה נראה במבט ראשון. החברה גם הודיעה על ביי בק אימתני שישמור על מחיר המניה (על ההשפעה של ביי בק - רכישה עצמית - ניתן לקרוא כאן). מטא FACEBOOK הצטרפה למיקרוסופט והפתיעה לטובה, ובינתיים נראה שהשוק מעט נרגע, כשהחוזים העתידיים מזנקים בשעה זו. אבל עדיין חסרה מלכת הנשף, החברה הגדולה בעולם, חברת אפל APPLE . היא צפויה לדווח היום בערב לאחר שעות המסחר.
אפל ככל הנראה תציג דוחות טובים ויתכן שאף תכה את צפי האנליסטים. הצפי הוא גם להעלאת הדיבידנד והשקת תוכנית ביי בק ענקית חדשה. יחד עם זאת נרשמת דאגה בקרב האנליסטים ביחס לתוצאות הרבעון הבא וזאת לנוכח הסגר המתמשך בסין.
מה אמרה החברה לאחר הדוחות הקודמים?
סמנכ"ל הכספים של אפל, לוקה מאסרטי אמר בשיחת הועידה לאחר פרסום הדוחות לרבעון הרביעי של שנת 2021 כי החברה מצפה לצמיחה סולידית, נמוכה יותר מה-11% של הרבעון שהסתיים בדצמבר. מאסטרי צפה שבעיות שרשראות האספקה שאיפיינו את הרבעון האחרון של השנה הקודמת יראו שיפור ברבעון הנוכחי, אך נראה שזה לא קרה. הוא גם ציין שההשוואה לשנה קודמת תהיה קשה, שכן ברבעון הראשון של שנת 2021 ההכנסות קפצו ב-54% כשמכירות האיפון והמק זינקו בעקבות המגיפה. הרבעון המקביל אכן היה אחד מהמוצלחים בהיסטוריה של החברה, באופן שאפל תתקשה להשתוות אליו.
עוד צפה מאסרטי השפעה שלילית של 2% על הצמיחה במכירות כתוצאה מהפרשי מטבע. התחזית הזו נראית לכל הפחות נכונה, ויתכן שהמצב אף גרוע יותר, כיון שכל ענקיות הטק עד כה דיווחו על השפעה שלילית של הפרשי מטבע על התוצאות. כך לדוגמה, מיקרוסופט הזהירה מפני השפעה שכזו, והתוצאות התבררו כגרועות מהתחזית.
- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- האם טבע היא הזדמנות? סמנכ"ל הכספים של טבע: “הוכחנו שהאסטרטגיה שלנו עובדת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אומרים האנליסטים?
על פי אתר FactSet קונצנזוס האנליסטים הוא לצמיחה של 5% בהכנסות ברבעון ביחס לרבעון המקביל ל-94 מיליארד דולר ורווח של 1.42 דולר למניה - הצמיחה האיטית ביותר מזה 6 רבעונים. מכירות האיפון צפויות להסתכם ב-48.4 מיליארד דולר, עליה של 1% מהרבעון המקביל. מכירות המק והאיפד יחתכו ל-9.1 מיליארד ו-7.2 מיליארד בהתאמה. מוצרים לבישים, כולל האפל וואטצ' ההכנסות צפויות להיות 8.9 מיליארד ומגזר השירותים יתרום 19.7 מיליארד דולר, 16.8% יותר משנה שעברה. צפי האנליסטים לרבעון שאחריו הוא לירידה במכירות ל-86.3 מיליארד דולר ורווח זהה של 1.42 דולר למניה.
בשנים קודמות נהגה אפל להודיע על הגדלת הדיבידנד בדוחות הרבעון הראשון של השנה. עמית דאריאנאי, אנליסט בחברת אווקור, סבור שהחברה עשויה להעלות את הדיבידנד, שכיום עומד על 22 סנט ברבעון, ב-6% עד 7%, כלומר לבערך 23.5 סנט. כמו כן לדעתו אפל תכריז על תוכנית ביי בק חדשה כשלפי הערכתו תעקוף אפילו את זו של גוגל ותעמוד על כ-90 מיליארד דולר.
על פי אתר יאהו פינאנס 32 אנליסטים מעניקים לאפל המלצת קניה או קניה חזקה ו-6 ממליצים על המניה בהחזק. מחיר היעד הממוצע שמעניקים האנליסטים לחברה עומד על 192.89 דולר, אפסייד של 17% ביחס למחיר הנוכחי של 156.57 דולר.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הצמיחה במגזר השירותים
לאחר שברבעונים האחרונים מוצרי החומרה של אפל הובילו את הצמיחה החזקה של החברה, ובכלל אפל ידועה בעיקר במוצרים שהיא מייצרת, הצמיחה במכירות במגזר זה צפויה כעת להתמתן, כשסיום המגיפה מסמל שינוי מגמה בקניית התוכנה. מה שצפוי כעת להוביל את הצמיחה הוא מגזר השירותים, כשאפל עושה מאמצים לשפר את המרווחים בתחום וכן להפוך אותו לפחות עונתי. בכל זאת, הצמיחה צפויה להיות האיטית ביותר ב-6 הרבעונים האחרונים גם במגזר הזה, אך עדיין בקצב שצפוי להיות גבוה פי 3 מאשר הצמיחה במגזרים האחרים.
מה צפוי ברבעון הבא?
אפל עצמה הפסיקה למסור תחזיות להמשך עם תחילת המגיפה בשנת 2020, וככל הנראה היא לא תחדש את המנהג למסור תחזיות ברבעון הנוכחי, אך המשקיעים חוששים מהערות שיופיעו בדוחות שעלולים להשפיע אף יותר מאשר תחזית כשלהי. אם נסתכל שוב בדוחות מיקרוסופט נגלה שהמגזר המכונה "מחשוב אישי" צפוי, לדברי החברה, להראות צמיחה נמוכה יותר מהתחזיות. סמנכלי"ת הכספים של מיקרוסופט, אמי הוד, ציינה כי סגירת המפעלים בסין תשפיע קרוב לוודאי על ייצור הסורפייס, המחשב של מיקרוסופט, ועל קונסולת המשחקים אקס בוקס של החברה, כמו גם על ייצור מחשבים של חברות אחרות. הדבר יכול ללמד על מגמה דומה שתשפיע יותר על אפל שעיקר הכנסותיה מגיע, כאמור, ממכירת חומרה והיא תלויה אף יותר בייצור הסיני.
גם לדעת טים לונג, אנליסט בברקליס, אפל תכה את התחזיות ברבעון הנוכחי אך עלולה להשמיע הערות מדאיגות ביחס להשפעת הסגרים. הוא משאיר את המלצת תשואת השוק למניה. קריש סאנקר, אנליסט חברת Cowen לעומתו יותר שורי ומעניק המלצת תשואת יתר לחברה, למרות שהוא שותף לדאגות ביחס לרבעון הבא: "אנו מאמינים שהסגרים בערים מרכזיות בסין עלולים להוות סיכון להכנסות הרבעון של יוני". לדעתו, גם האירועים במזרח אירופה "עלולים לשבש את טרנד הצריכה".
דאריאנאי מעניק אף הוא המלצת תשואת שוק לאפל וחושב שקונצנזוס האנליסטים ליוני גבוה מדי. הוא מעיר לדוגמה, שהיצרן Pegatron סגר את המפעלים שמייצרים 20% מהאיפונים. יחד עם זאת הוא אופטימי ביחס למגזר השירותים שעשוי לדעתו להעלות את הרווחיות הגולמית של החברה לאורך זמן.
ברבעון הקודם דווחה אפל על עהכנסות של 123.9 מיליארד דולר ורווח של 2.1 דולר למניה. ההכנסות ממכירת האיפונים צמחו ל-71.63 מיליארד דולר. למרות התוצאות הסנטימנט השלילי בשוק, במיוחד ביחס למניות צמיחה, השפיע גם על החברה. מניית החברה ירדה בכ-12% מתחילת השנה, כשהחברה הציבורית הגדולה בעולם נסחרת לפי שווי שוק של 2.555 טריליון דולר.
- 2.חייבים בכל כתבה לכתוב משהו שלילי (ל"ת)ביזפורטל 28/04/2022 15:03הגב לתגובה זו
- 1.יצחק 28/04/2022 13:40הגב לתגובה זוהאנליסטים תמיד מודאגים. הם גם היו מודאגים לגבי פייסבוק, אני לא הייתי מודאג , קניתי אתמול והרווחתי היום 16%
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
