נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

צרת רבים חרדת משקיעים: גם המתחרות של נטפליקס יורדות בטרום

נטפליקס צונחת כ-30% בטרום ועתיד ליפול עם פתיחת המסחר - ואם היא שווה פחות, אז כנראה שגם המתחרות, כך עולה מתגובת השוק. דיסני, וורנר שמחזיה ב-HBO עם HBO Max וכן רוקו - שבכלל לא גובה דמי מנוי ונשענת על פרסומות, כולן מאבדות גובה בטרום. מהי בכל זאת קרן האור?
איתי פת-יה |

ענקית הסטרימינג  NETFLIX (NFLX) מסמנת שבמצב הנוכחי הצמיחה של בארצות הברית קרובה למיצוי, לראשונה זה עשור יותר לקוחות נטשו משגויסו (קיטון של 200 אלף בנטו) - והמגמה תתעצם ברבעון הנוכחי עם צפי לירידה גדולה פי 10 במצבת המנויים, כזו של 2 מיליון איש. למשמע החדשות הללו, צנחה אתמול המניה במסחר שלאחר הנעילה, וכעת בטרום היא יורדת עוד 28%. ולכן, באופן אוטומטי כמעט, עוד לפני "כל מקרה לגופו" וכו' - המתחרות נופלות גם כן.

את מניית  WALT DISNEY (DIS) מיהרו אתמול חלק מהמשקיעים לקנות, הם ציפו לאכזבה מנטפליקס שתחזק את המתחרה. כעת במסחר המוקדם היא יורדת בכ-4%. המשקיעים שקנו אתמול, לא חשבו שיקבלו בשורה רעה עד כדי כך כפי שהייתה. ואם נפליקס במצבה שווה הרבה פחות, אולי הצרות שלה במידה זו או אחרת בדרך לדיסני - זה הרציונל שמסתמן מהירידה.

אצל מניית  ROKU, INC (ROKU) שמוכרת טלוויזיות חכמות עם אפליקציית הסטרימינג שלה (ושל אחרות), שגם זמינה בנפרד, הירידה במסחר שלפני הפתיחה היא בשיעור של כ-7%. יש לציין כי אצל רוקו אין דמי מנוי, השירות חינמי - אך כולל פרסומות, ועל כך מבוסס המודל.

בנטפליקס אמרו כי ישקלו להציע חבילות זולות יותר (החבילות התייקרו באחרונה) במסלול שיכלול פרסומות. כך הם מקווים להפחית את תופעת שיתוף המנויים הבלתי חוקי בה הם מנסים להילחם - עניין שעולה להם לפי הדוחות האחרונים באובדן של 100 מיליון מנויים פוטנציאליים. ייתכן כי משקיעי רוקו אולי מפחדים גם שכשהמסלול החדש הזה של נטפליקס יקרום עור וגידים, החברות המפרסמות יפנו יותר תקציבים אליה - ולא לרוקו (הגם כי כאמור, אצל רוקו השירות בחינם, לא מדבור ב"זול יותר רק עם פרסומות").

לאחרונה הושלם הספין אוף של ענקית הבידור וורנר בראדרס מחברת הסלולר  AT&T INC (T), בצד פיצול הפעיול וורנר גם מוזגה עם דיסקאברי לחברה נסחרת אחת - WARNER BROS. DISCOVERY (WBD). וורנר מחזיקה ב-HBO, שלו כידוע שירות הסטרימינג המתחרה בנטפליקס HBO Max. כעת המניה יורדת במסחר המוקדם בכ-6%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.