נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

צרת רבים חרדת משקיעים: גם המתחרות של נטפליקס יורדות בטרום

נטפליקס צונחת כ-30% בטרום ועתיד ליפול עם פתיחת המסחר - ואם היא שווה פחות, אז כנראה שגם המתחרות, כך עולה מתגובת השוק. דיסני, וורנר שמחזיה ב-HBO עם HBO Max וכן רוקו - שבכלל לא גובה דמי מנוי ונשענת על פרסומות, כולן מאבדות גובה בטרום. מהי בכל זאת קרן האור?
איתי פת-יה |

ענקית הסטרימינג  NETFLIX (NFLX) מסמנת שבמצב הנוכחי הצמיחה של בארצות הברית קרובה למיצוי, לראשונה זה עשור יותר לקוחות נטשו משגויסו (קיטון של 200 אלף בנטו) - והמגמה תתעצם ברבעון הנוכחי עם צפי לירידה גדולה פי 10 במצבת המנויים, כזו של 2 מיליון איש. למשמע החדשות הללו, צנחה אתמול המניה במסחר שלאחר הנעילה, וכעת בטרום היא יורדת עוד 28%. ולכן, באופן אוטומטי כמעט, עוד לפני "כל מקרה לגופו" וכו' - המתחרות נופלות גם כן.

את מניית  WALT DISNEY (DIS) מיהרו אתמול חלק מהמשקיעים לקנות, הם ציפו לאכזבה מנטפליקס שתחזק את המתחרה. כעת במסחר המוקדם היא יורדת בכ-4%. המשקיעים שקנו אתמול, לא חשבו שיקבלו בשורה רעה עד כדי כך כפי שהייתה. ואם נפליקס במצבה שווה הרבה פחות, אולי הצרות שלה במידה זו או אחרת בדרך לדיסני - זה הרציונל שמסתמן מהירידה.

אצל מניית  ROKU, INC (ROKU) שמוכרת טלוויזיות חכמות עם אפליקציית הסטרימינג שלה (ושל אחרות), שגם זמינה בנפרד, הירידה במסחר שלפני הפתיחה היא בשיעור של כ-7%. יש לציין כי אצל רוקו אין דמי מנוי, השירות חינמי - אך כולל פרסומות, ועל כך מבוסס המודל.

בנטפליקס אמרו כי ישקלו להציע חבילות זולות יותר (החבילות התייקרו באחרונה) במסלול שיכלול פרסומות. כך הם מקווים להפחית את תופעת שיתוף המנויים הבלתי חוקי בה הם מנסים להילחם - עניין שעולה להם לפי הדוחות האחרונים באובדן של 100 מיליון מנויים פוטנציאליים. ייתכן כי משקיעי רוקו אולי מפחדים גם שכשהמסלול החדש הזה של נטפליקס יקרום עור וגידים, החברות המפרסמות יפנו יותר תקציבים אליה - ולא לרוקו (הגם כי כאמור, אצל רוקו השירות בחינם, לא מדבור ב"זול יותר רק עם פרסומות").

לאחרונה הושלם הספין אוף של ענקית הבידור וורנר בראדרס מחברת הסלולר  AT&T INC (T), בצד פיצול הפעיול וורנר גם מוזגה עם דיסקאברי לחברה נסחרת אחת - WARNER BROS. DISCOVERY (WBD). וורנר מחזיקה ב-HBO, שלו כידוע שירות הסטרימינג המתחרה בנטפליקס HBO Max. כעת המניה יורדת במסחר המוקדם בכ-6%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.