טיקטוק
צילום: Olivier Bergeron, Unsplash

טיקטוק יצרה שוק חדש, ענקיות הרשתות החברתיות יגזלו אותו?

טיק טוק יצרה נישה חדשה והשתלטה עליה והענקיות מגיבות באיטיות, אך כבר כעת כולן מציעות אלטרנטיבות. אלו עדיין לא מייצרות רווחים משמעותיים, אך מטא יוטיוב וסנאפצ'אט ממוצבות היטב כדי לכבוש את השוק שיצרה המתחרה הצעירה
גיא טל |

טיק טוק, הרשת החברתית המתמקדת בסרטונים קצרים זינקה בסערה אל חיינו. באפריל 2020 היא הציגה זינוק של 225% בצמיחת המשתמשים משנה קודם לכן, כך על פי נתוני חברת המחקר העצמאית SensorTower. הרשתות החברתיות הוותיקות יותר, בעיקר אלו של חברת מטא FACEBOOK כמו פייסבוק ואינסטגרם, אך גם אפליקציות כמו סנאפצ'אט SNAP INC ויוטיוב של גוגל GOOGLE , לא הגיבו מהר מספיק כשטיק טוק כבשה את המקומות הראשונים בהורדות בחנויות האפליקציות' ושינתה ללא הכר את שוק בעזרת הנישה החדשה שיצרה. 

ג'סטין פוסט וניטין בנסאל, אנליסטים בבנק אוף אמריקה פרסמו סקירה על שוק הפרסום במדיה החברתית וטוענים ששיבוש השוק של החברה הצעירה טרם הסתיים. לדברי האנליסטים: "בשלוש השנים האחרונות טיק טוק זעזעה את פני המדיה החברתית הגלובלית וסרטי וידאו אישיים קצרים הפכו להיות מנוע המעורבות המוביל ברשתות החברתיות".

לאחרונה השיקו כל האפליקציות המתחרות שרות שמתחרה בנישת הסרטונים האישיים הקצרים אותה יצרה טיק טוק. למטא יש את Reels באינסטגרם, לגוגל יש את YouTube Shorts, ולסנאפצ'אט יש את Spotlight, אך בתור מתחרות צעירות יחסית בתחום בו שולטת כמעט לחלוטין טיק טוק הן טרם צברו נתח שוק משמעותי. מטא עצמה אמרה כי יקח עוד זמן עד שתצליח לבצע מונטיזציה (יצירת הכנסות) של רילס שלה ברמה שהיא רגילה בשאר השרותים שהיא מציעה. 

"אנו רואים את כוח המשיכה של טיק טוק כמאתגר ביותר עבור סנאפצ'אט, אינסטגרם ויוטיוב, כשהחברות מתחרות ראש בראש על המשתמשים הצעירים ועל הדולרים של הפרסומות, אך גם פייסבוק, פינטרסט PINTEREST וחברות הסטרימינג עלולות להיות מושפעות" כתבו האנליסטים. 

לפי הערכות האנליסטים שרות רילס יכול לעלות למטא ב-2% מההכנסות בשנת 2022 לפני שיעלה את הכנסותיה ב-1.3% בשנת 2024 כאשר המונטיזציה תשתפר. יוטיוב שורטס עלול לפגוע בהכנסות יוטיוב בהיקף של 1.3 מיליארד דולר אך עשוי לייצר הכנסות של 9 מיליארד בשנת 2024. סנאפ נכון לעכשיו לא מנסה לייצר הכנסות משרות ספוטלייט שלה, אך זה עשוי להשתנות בהמשך. להערכת האנליסטים החברה תוכל להעלות את הכנסותיה בעד 4% בשנת 2023. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.