הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

ביידן מתכנן העלאת מס הגדולה בהיסטוריה ותקציב של 5.8 טריליון ד'

התקציב של הנשיא כולל צמצום גרעון, העלאת מיסים על עשירים ועל חברות והצעות פחות רדיקליות בצד ההוצאות, אך עדיין צפוי להתקל בהתנגדויות גם מצד דמוקרטים מסוימים, מלבד ההתנגדות הצפויה של הרפובליקאים
גיא טל | (2)

ביידן ממשיך לעמול על קידום העברת התקציב שלו הכולל את העלאת המיסים הגדולה בהיסטוריה, כולל "מס מיליארדרים" והעלאת מס החברות ל-28% משיעור של 21% כיום. 

העלאת המיסים נועדה לממן את התקציב בגובה 5.8 טריליון דולר לשנה הפיסקלית 2023 (שמתחילה באוקטובר). על פי ההערכות צוות הנשיא, העלאת המיסים תתרום 2.5 טריליון דולר בעשר השנים הבאות ותהיה הגדולה ביותר בהיסטוריה במונחים דולריים. הגרעון יעמוד על 1.15 טריליון דולר. 

"אנו מורידים את הגרעון של טראמפ ומחזירים את הבית הפיזיקלי שלנו לסדר" אמר ביידן, והוסיף כי התקציב "יהווה השקעה זהירה בצמיחה כלכלית, כלכלה שיוויונית יותר ותוודא שחברות והאנשים העשירים מאד יתרמו את חלקם ההוגן". על פי התוכנית הגרעון יצטמצם ביותר מטריליון דולר לאחר שהגיע כבר ל-2.8 טריליון דולר, והחוב הלאומי האמריקאי התנפח ל-30 טריליון דולר. 

תוכנית המיסים כוללת כאמור מס מינימום של 20% על משקי בית ששווים מעל 100 מיליון דולר. המס הזה צפוי להכניס לפי תוכניות הממשל 361 מיליארד דולר בעשר השנים הבאות, והוא מופנה ל-0.01% מהאוכלוסיה, כ-20 אלף אמריקאים. 

ג'ו מאנצ'ין, הסנאטור הדמוקרטי שסיכל את הצעת העלאת המיסים הקודמת של הנשיא ביידן, כינה תוכנית דומה של "מס מיליארדרים" כ"מפותלת", אך אמר שייתכן שיתמוך ביוזמה אחרת ממין זה, שכן העלאת מס על העשירים ביותר היא חלק מהאג'נדה שהוא מקדם. הצעדים שנוקט הנשיא באופן כללי מתאימים לאג'נדה של מנצ'ין שכן הם כוללים גם צמצום גרעון וגם העלאת מיסים על העשירים. מנצ'ין סיכל את התוכנית הקודמת של הנשיא בגובה 2 טרליון דולר שכן טען שהיא תתדלק את האינפלציה ותגדיל את הגרעון.  

החלק השני של העלאת המיסים תופס פחות כותרות אך עלול להיות דרמטי הרבה יותר מבחינת המשמעות הכלכלית שלו למדינה שנאבקת במחירים עולים וסיכון מפני סטגפלציה, והוא העלאת מיסי חברות. כיום מיסי החברות עומדים על 21%, ולפי התוכנית שיעור המס על חברות עלול לעלות ל-28%. קריסטן סינמה, סנטורית דמוקרטית מאריזונה אמרה שלא תתמוך בצעד כזה. הדוברת שלה מסרה כי "יש להתמקד בהעלמות מס ולוודא שחברות משלמות מיסים, אך לא להעלות את העלויות של העסקים הקטנים או אמריקאים מהשורה". 

בצד ההוצאות התקציב קצת פחות רדיקלי לעומת הצעות קודמות של הנשיא. הוא כולל, לדוגמה, 795 מליארד דולר בהוצאות ביטחון, כולל העלאת תקציב הפנטגון והגדלת גיוס חיילים ושוטרים ושיפור האימונים. "התשובה היא לא להוריד את המימון של המשטרה" אמר ביידן בהתייחסו לקריאות הפרוגרסיביות הרדיקליות של "defund the police" שבאו בעקבות המקרים של הרג אזרחים אפרו אמריקאים על ידי שוטרים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הרפובליקאים כמובן דוחים את הצעת התקציב. מנהיג המיעוט בסנאט מיטצ' מקונל אמר שתקציב ההגנה של הנשיא אינו מספק בגלל האינפלציה, ושהגדלת התקציבים בתחום הגנת הסביבה אינם אלא "שטויות ליברליות". את תוכנית העלאת המס הוא כינה "פצצה של העלאת מיסים". 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חיים 29/03/2022 19:57
    הגב לתגובה זו
    העלאת מסים פראית תבריח מפעלים וחברות מחוץ לארה"ב וסה"כ המס בפועל ירד.
  • 1.
    מבין2 29/03/2022 18:03
    הגב לתגובה זו
    בועה רצינית מאוד, אין שום קשר לכלכלה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.