ביידן מתכנן העלאת מס הגדולה בהיסטוריה ותקציב של 5.8 טריליון ד'
ביידן ממשיך לעמול על קידום העברת התקציב שלו הכולל את העלאת המיסים הגדולה בהיסטוריה, כולל "מס מיליארדרים" והעלאת מס החברות ל-28% משיעור של 21% כיום.
העלאת המיסים נועדה לממן את התקציב בגובה 5.8 טריליון דולר לשנה הפיסקלית 2023 (שמתחילה באוקטובר). על פי ההערכות צוות הנשיא, העלאת המיסים תתרום 2.5 טריליון דולר בעשר השנים הבאות ותהיה הגדולה ביותר בהיסטוריה במונחים דולריים. הגרעון יעמוד על 1.15 טריליון דולר.
"אנו מורידים את הגרעון של טראמפ ומחזירים את הבית הפיזיקלי שלנו לסדר" אמר ביידן, והוסיף כי התקציב "יהווה השקעה זהירה בצמיחה כלכלית, כלכלה שיוויונית יותר ותוודא שחברות והאנשים העשירים מאד יתרמו את חלקם ההוגן". על פי התוכנית הגרעון יצטמצם ביותר מטריליון דולר לאחר שהגיע כבר ל-2.8 טריליון דולר, והחוב הלאומי האמריקאי התנפח ל-30 טריליון דולר.
תוכנית המיסים כוללת כאמור מס מינימום של 20% על משקי בית ששווים מעל 100 מיליון דולר. המס הזה צפוי להכניס לפי תוכניות הממשל 361 מיליארד דולר בעשר השנים הבאות, והוא מופנה ל-0.01% מהאוכלוסיה, כ-20 אלף אמריקאים.
- מס על שכר דירה - כל מה שצריך לדעת
- דרישת המיליונים של ח"כ בן גביר מ"עובדה" ומאחת המרואיינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ו מאנצ'ין, הסנאטור הדמוקרטי שסיכל את הצעת העלאת המיסים הקודמת של הנשיא ביידן, כינה תוכנית דומה של "מס מיליארדרים" כ"מפותלת", אך אמר שייתכן שיתמוך ביוזמה אחרת ממין זה, שכן העלאת מס על העשירים ביותר היא חלק מהאג'נדה שהוא מקדם. הצעדים שנוקט הנשיא באופן כללי מתאימים לאג'נדה של מנצ'ין שכן הם כוללים גם צמצום גרעון וגם העלאת מיסים על העשירים. מנצ'ין סיכל את התוכנית הקודמת של הנשיא בגובה 2 טרליון דולר שכן טען שהיא תתדלק את האינפלציה ותגדיל את הגרעון.
החלק השני של העלאת המיסים תופס פחות כותרות אך עלול להיות דרמטי הרבה יותר מבחינת המשמעות הכלכלית שלו למדינה שנאבקת במחירים עולים וסיכון מפני סטגפלציה, והוא העלאת מיסי חברות. כיום מיסי החברות עומדים על 21%, ולפי התוכנית שיעור המס על חברות עלול לעלות ל-28%. קריסטן סינמה, סנטורית דמוקרטית מאריזונה אמרה שלא תתמוך בצעד כזה. הדוברת שלה מסרה כי "יש להתמקד בהעלמות מס ולוודא שחברות משלמות מיסים, אך לא להעלות את העלויות של העסקים הקטנים או אמריקאים מהשורה".
בצד ההוצאות התקציב קצת פחות רדיקלי לעומת הצעות קודמות של הנשיא. הוא כולל, לדוגמה, 795 מליארד דולר בהוצאות ביטחון, כולל העלאת תקציב הפנטגון והגדלת גיוס חיילים ושוטרים ושיפור האימונים. "התשובה היא לא להוריד את המימון של המשטרה" אמר ביידן בהתייחסו לקריאות הפרוגרסיביות הרדיקליות של "defund the police" שבאו בעקבות המקרים של הרג אזרחים אפרו אמריקאים על ידי שוטרים.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הרפובליקאים כמובן דוחים את הצעת התקציב. מנהיג המיעוט בסנאט מיטצ' מקונל אמר שתקציב ההגנה של הנשיא אינו מספק בגלל האינפלציה, ושהגדלת התקציבים בתחום הגנת הסביבה אינם אלא "שטויות ליברליות". את תוכנית העלאת המס הוא כינה "פצצה של העלאת מיסים".
- 2.חיים 29/03/2022 19:57הגב לתגובה זוהעלאת מסים פראית תבריח מפעלים וחברות מחוץ לארה"ב וסה"כ המס בפועל ירד.
- 1.מבין2 29/03/2022 18:03הגב לתגובה זובועה רצינית מאוד, אין שום קשר לכלכלה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
