רן גוראון: "זוהי שנת מפנה עבור yes, שירות הפרימיום לא יוזל"
בזק 1.19% דיווחה היום בדוחותיה כי לראשונה מאז 2016, היא רשמה צמיחה שנתית. לצד הצמיחה של גם של פלאפון - תחום שספג בעשור האחרון מכה קשה עם רפורמת הסלולר, בקבוצת בזק יכולים להיות מרוצים מנתונים של החברה הבת yes, שהמשיכה לרשום גידול (אמנם צנוע) במספר המנויים, נהנית מירידה בשיעור נטישת המנויים, ועברה לרווח נקי של 30 מיליון שקלים.
"בדוחות האלה השלמנו מהפך, מ-2018 כשעוד לקחו 200 מיליון שקל מבזק, מול השנה שעברה לתזרים חיובי", אומר מנכ"ל פלאפון, yes ובזק בינ"ל, רן גוראון, בשיחה עם "ביז מדיה": "היו לנו שנתיים חיוביות מאד, למרות הקורונה. השנה הצטרפו 5,000 מנויים והגדלנו את ההכנסה הממוצעת למנוי".
ואכן, על פי הדוחות עולה כי ההכנסה ברבעון הרביעי ללקוח עמדה על 190, עלייה קלה של שני שקלים ביחס לרבעון שלפני כן.
שוק הטלוויזיה הישראלי לוהט, עם כניסתם של שירותי סטרימינג בינלאומיים חדשים, שיתחרו בחברות המקומיות, בהן HOT ו-yes הוותיקות. גם שירות הסטרימינג החדש של RGE וקשת - FREETV, נושף בעורף של חברות הטלוויזיה המקומיות.
מאידך, ב-yes נערכים מבעוד מועד עם ההתקשרות המסתמנת כ"שותף מועדף" של דיסני פלוס בישראל. על פי הערכות, תשלם yes ל- WALT DISNEY כ-150 מיליון לשלוש שנים ותגייס בצורה מדורגת לקוחות לתאגיד הענק. במקביל הלקוחות ישלמו בחשבונית אחת עבור שירותי yes ודיסני, ואף צפויים לזכות להנחה. yes תרוויח בנק תוכן נוסף שתוכל להציע ללקוחותיה, הגם שאין מדובר בעסקת בלעדיות והישראלים יוכלו להתחבר לשירות של דיסני גם באופן עצמאי, כפי שקורה עם נטפליקס שחתמה לפני מספר שנים על הסכם עם פרטנר. ואולם, יש לציין כי העסקה בין yes לבין דיסני עדיין לא נחתמה, ובין החברות מתקיימים עדיין מגעים.
- yes נכנסת לעולם הפרסום בטלוויזיה האינטרנטית: תתחיל לשלב מודעות ב-yes+ וב-STING+
- "הכיוון של בזק חיובי וברור - yes צפויה להרוויח 100 מיליון ויותר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גוראון מסרב להגיב לעסקה הזאת ("מעדיף לא לדבר על כך") אבל הסכים להתייחס בצמצום על היתרון שבשיתוף פעולה של חברה ישראלית עם תאגיד מדיה בינלאומי: "שת"פ בינלאומי מקל על הנוחות של הלקוח שיכול לשלם הכל בחשבונית אחת, ולחברה המקומית שתוכל להציע שירותי תוכן נוספים ללקוחות. כולם מרוויחים מכך".
-מול התחרות העזה בשוק הטלוויזיה, האם יש סיכוי לראות ירידה במחיר המנוי בשירותי הפרימיום yes ו-yes פלוס?
"בדיוק בשביל זה יש את שירות סטינג TV, שירות מוזל שכבר הגיע ל-90 אלף לקוחות. ועדיין מרבית הלקוחות שלנו מעדיפים שירות עשיר בתוכן ובוחרים בשירות הפרימיום. לא תהיה הוזלה כי עדיין מדובר בשירות יקר עם הסכמי תוכן יקרים".
אחד הפרויקטים השאפתניים של yes הוא המעבר משידור לווייני לקבלת שירות באינטרנט, כאשר הדד-ליין לפסקת השירות הלוויני הוא תחילת 2026. ואולם מדוחות בזק שמתייחסים ל-yes ולה שנכון לסוף 2021 מספר מנויי ה-IP, כלומר לקוחות yes פלוס וסטינג, עומד על 226 אלף מתוך 563 אלף לקוחות החברה, ארבע שנים לפני סיום השירות הלווייני. במספרים מדובר על 40% מהלקוחות שכבר נמצאים על תשתית האינטרנט, זינוק של כמעט פי שניים בתוך שנה, מ-120 אלף בדוחות בזק לסיכום 2020.
- מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
- מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
-האם 226 אלף לקוחות ה-IP הם באמת לקוחות של IP בלבד?
"הנתון הזה כולל גם מנויי IP שעושים שימוש במקביל גם בשירותי הלווין. אנחנו מחשיבים את זה כבית אב בעמודת ה-IP, אבל מדובר במספר נמוך של לקוחות. עד 2026 נעביר כבר את כל לקוחות yes את כל הלקוחות לאינטרנט".
-הבעיה במעבר לאינטרנט בכלל, בשימוש באפליקציות, שאתם עשויים לאבד את הלקוחות המבוגרים, אלה שהטכנולוגיה טיפה מקשה עליהם
"ב-yes פלוס יצאנו בהתחלה עם שלט של אפל TV, ואז עברו לאנדרואיד. אנחנו עובדים קשה כדי שאפשר יהיה לפשט את השירות. אין לנו רצון ששירות טלוויזיה יקשה על הלקוחות והמטרה היא לכל האוכלוסיות. הנה, גם ממשק המשתמש הולך ומשתנה כדי להקל. וזה בדיוק היתרון הגדול של האינטרנט - שהוא מאפשר פישוט דברים. אנחנו עושים למידה של השלט ומה הלקוח אוהב, ומיישמים את זה".
מוקדם יותר אמר גוראון לכתב ביזפורטל איתי-פתיה לגבי השאלה על עלויות התשלום של yes בור השידור של קשת ורשת, כי "בכל בית אב שאנחנו מעבירים מהלוויין לאינטרנט בטלוויזיה, אפילו אם זה ממיר בודד - מתחילים לשלם בגינו בהסכם ארוך טווח. העלויות פר מנוי לא אמורות לעלות והן נלקחו בחשבון בתוכניות שלנו. כך בחשבון שהמעבר מהלוויין מייצרת חיסכון בקבוצה - מפסיקים לשלם לחלל תקשורת ומתחילים לשלם לבזק - בתוך הבית - על תעבורה. יש התייקרות מסוימת בעלויות לקשת ורשת אבל זה חלק מהתוכניות כפי שציינתי. טלוויזיה באינטרנט, בשונה מהלוויין היא מוצר פחות עתיר שירות, וזה גם חלק מהחיסכון".

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים
