רן גוראון בזק בינלאומי
צילום: יונתן בלום
ראיון

רן גוראון: "זוהי שנת מפנה עבור yes, שירות הפרימיום לא יוזל"

בבזק יכולים להיות מרוצים מנתוני הדוח שמתייחסים ל-yes, למרות התחרות העזה בשוק הטלוויזיה. רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, yes ובזק בינ"ל, על הגידול ברווח הנקי, העלייה במספר המנויים והזינוק במספר הלקוחות שצורכים את הטלוויזיה של yes דרך האינטרנט
אלכסנדר כץ |

בזק -3.67% דיווחה היום בדוחותיה כי לראשונה מאז 2016, היא רשמה צמיחה שנתית. לצד הצמיחה של גם של פלאפון - תחום שספג בעשור האחרון מכה קשה עם רפורמת הסלולר, בקבוצת בזק יכולים להיות מרוצים מנתונים של החברה הבת yes, שהמשיכה לרשום גידול (אמנם צנוע) במספר המנויים, נהנית מירידה בשיעור נטישת המנויים, ועברה לרווח נקי של 30 מיליון שקלים.

 

"בדוחות האלה השלמנו מהפך, מ-2018 כשעוד לקחו 200 מיליון שקל מבזק, מול השנה שעברה לתזרים חיובי", אומר מנכ"ל פלאפון, yes ובזק בינ"ל, רן גוראון, בשיחה עם "ביז מדיה": "היו לנו שנתיים חיוביות מאד, למרות הקורונה. השנה הצטרפו 5,000 מנויים והגדלנו את ההכנסה הממוצעת למנוי".

ואכן, על פי הדוחות עולה כי ההכנסה ברבעון הרביעי ללקוח עמדה על 190, עלייה קלה של שני שקלים ביחס לרבעון שלפני כן. 

 

שוק הטלוויזיה הישראלי לוהט, עם כניסתם של שירותי סטרימינג בינלאומיים חדשים, שיתחרו בחברות המקומיות, בהן HOT ו-yes הוותיקות. גם שירות הסטרימינג החדש של RGE וקשת - FREETV, נושף בעורף של חברות הטלוויזיה המקומיות.

מאידך, ב-yes נערכים מבעוד מועד עם ההתקשרות המסתמנת כ"שותף מועדף" של דיסני פלוס בישראל. על פי הערכות, תשלם yes ל-  WALT DISNEY כ-150 מיליון לשלוש שנים ותגייס בצורה מדורגת לקוחות לתאגיד הענק. במקביל הלקוחות ישלמו בחשבונית אחת עבור שירותי yes ודיסני, ואף צפויים לזכות להנחה. yes תרוויח בנק תוכן נוסף שתוכל להציע ללקוחותיה, הגם שאין מדובר בעסקת בלעדיות והישראלים יוכלו להתחבר לשירות של דיסני גם באופן עצמאי, כפי שקורה עם נטפליקס שחתמה לפני מספר שנים על הסכם עם פרטנר. ואולם, יש לציין כי העסקה בין yes לבין דיסני עדיין לא נחתמה, ובין החברות מתקיימים עדיין מגעים.

גוראון מסרב להגיב לעסקה הזאת ("מעדיף לא לדבר על כך") אבל הסכים להתייחס בצמצום על היתרון שבשיתוף פעולה של חברה ישראלית עם תאגיד מדיה בינלאומי: "שת"פ בינלאומי מקל על הנוחות של הלקוח שיכול לשלם הכל בחשבונית אחת, ולחברה המקומית שתוכל להציע שירותי תוכן נוספים ללקוחות. כולם מרוויחים מכך".

-מול התחרות העזה בשוק הטלוויזיה, האם יש סיכוי לראות ירידה במחיר המנוי בשירותי הפרימיום yes ו-yes פלוס?

"בדיוק בשביל זה יש את שירות סטינג TV, שירות מוזל שכבר הגיע ל-90 אלף לקוחות. ועדיין מרבית הלקוחות שלנו מעדיפים שירות עשיר בתוכן ובוחרים בשירות הפרימיום. לא תהיה הוזלה כי עדיין מדובר בשירות יקר עם הסכמי תוכן יקרים".

אחד הפרויקטים השאפתניים של yes הוא המעבר משידור לווייני לקבלת שירות באינטרנט, כאשר הדד-ליין לפסקת השירות הלוויני הוא תחילת 2026. ואולם מדוחות בזק שמתייחסים ל-yes ולה שנכון לסוף 2021 מספר מנויי ה-IP, כלומר לקוחות yes פלוס וסטינג, עומד על 226 אלף מתוך 563 אלף לקוחות החברה, ארבע שנים לפני סיום השירות הלווייני. במספרים מדובר על 40% מהלקוחות שכבר נמצאים על תשתית האינטרנט, זינוק של כמעט פי שניים בתוך שנה, מ-120 אלף בדוחות בזק לסיכום 2020.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

-האם 226 אלף לקוחות ה-IP הם באמת לקוחות של IP בלבד?

"הנתון הזה כולל גם מנויי IP שעושים שימוש במקביל גם בשירותי הלווין. אנחנו מחשיבים את זה כבית אב בעמודת ה-IP, אבל מדובר במספר נמוך של לקוחות. עד 2026 נעביר כבר את כל לקוחות yes את כל הלקוחות לאינטרנט".

-הבעיה במעבר לאינטרנט בכלל, בשימוש באפליקציות, שאתם עשויים לאבד את הלקוחות המבוגרים, אלה שהטכנולוגיה טיפה מקשה עליהם

"ב-yes פלוס יצאנו בהתחלה עם שלט של אפל TV, ואז עברו לאנדרואיד. אנחנו עובדים קשה כדי שאפשר יהיה לפשט את השירות. אין לנו רצון ששירות טלוויזיה יקשה על הלקוחות והמטרה היא לכל האוכלוסיות. הנה, גם ממשק המשתמש הולך ומשתנה כדי להקל. וזה בדיוק היתרון הגדול של האינטרנט - שהוא מאפשר פישוט דברים. אנחנו עושים למידה של השלט ומה הלקוח אוהב, ומיישמים את זה".

 

מוקדם יותר אמר גוראון לכתב ביזפורטל איתי-פתיה לגבי השאלה על עלויות התשלום של yes בור השידור של קשת ורשת, כי "בכל בית אב שאנחנו מעבירים מהלוויין לאינטרנט בטלוויזיה, אפילו אם זה ממיר בודד - מתחילים לשלם בגינו בהסכם ארוך טווח. העלויות פר מנוי לא אמורות לעלות והן נלקחו בחשבון בתוכניות שלנו. כך בחשבון שהמעבר מהלוויין מייצרת חיסכון בקבוצה - מפסיקים לשלם לחלל תקשורת ומתחילים לשלם לבזק - בתוך הבית - על תעבורה. יש התייקרות מסוימת בעלויות לקשת ורשת אבל זה חלק מהתוכניות כפי שציינתי. טלוויזיה באינטרנט, בשונה מהלוויין היא מוצר פחות עתיר שירות, וזה גם חלק מהחיסכון". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.