וורן באפט
צילום: טוויטר

באפט מעוניין לרכוש את השליטה? ברקשייר רכשה 18 מ' מניות נוספות באוקסידנטל

הרכישות התבצעו בשער של 53-55 ד' למניה והגדילו את שיעור ההחזקה של באפט ל-14.6% המוערכים ב-7.2 מיליארד ד'. מאז תחילת החודש רכשה הקרן 100 מיליון מניות בחברה, זאת לאחר שרכשה אופציות בחברה בשווי 83.9 מיליארד ב-2019
תומר אמן | (2)

בפעם השלישית מאז תחילת חודש מרץ מחזק המשקיע המיטולוגי את החזקותיו בחברת הנפט  OCCIDENTAL PETROLEUM CP (סימול: OXY) באמצעות קרן ההשקעות שלו, BERKSHIRE HATHAWAY A (BRK-A), הפעם כאשר רוכש 18.1 מיליון מניות במחיר של בין 53-55 דולר.  כעת מחזיקה ברקשייר בכ-14.6% מהשליטה באוקסידנטל (או כ-136.4 מיליון מניות), ושיעור אחזקתה מוערך בכ-7.2 מיליארד דולר נכון ליום רביעי האחרון (אתמול), כאשר כעת עומד שער הבסיס על כ-52.99 דולר למניה.  מדובר בפעם השלישית כאמור בה רוכשת החברה מניות באוקסידנטל, כאשר מאז תחילת תחילת החודש רכשה החברה יותר מ-100 מיליון מניות, כאשר רבים מציינים שמדובר במסע רכישות חסר תקדים וכזה שהעלה את ההערכות כי יתכן ובאפט מעוניין לרכוש בסופו של דבר את השליטה בחברה. ברקשייר מנהלת נכסים בשווי של 350 מיליארד דולר, ודווקא נוהגת לרוב להשקיע בחברות במגמה איטית, שקטה, ולאורך זמן. בהיותה מחזיקה באוקסידנטל יותר מ-10%, מחוייבת החברה לדווח לרשות ני"ע האמריקאית (SEC) על כל שינוי בהחזקה בתוך יומיים, זאת באמצעות טופס 4.  במידה ואכן מעוניין לרכוש באפט את השליטה בחברה, מדובר בתקופה מעניינת, שכן גם אם מחירי הנפט ימשיכו לנסוק בשנים הקרובות, אין ספק שהכיוון אליו הולכות מדינות העולם הוא אל עבר אנרגיה ירוקה. מנגד, חשוב לציין כי בניגוד למשקיעים רבים, באפט אינו חושש להשקיע במניות גם אם הם אינם בהכרח הטרנד העכשווי.  בתחילת החודש רכשה ברקשייר מניות בשווי 5 מיליארד דולר בחברה, ולקראת יום שישי הקודם הגדילה את ההחזקה באמצעות רכישה של מניות נוספות בשווי 1.5 מיליארד דולר. רכישות אלו בוצעו לפי שער של 47.07-58.58 דולר למניה.  באפט וברקשייר כמובן מכירים כבר את החברה לאחר שבמהלך שנת 2019 רכשו מניות בחברה בשווי 10 מיליארד דולר, דיבידנד של כ-8% באותה תקופה. כעת מחזיקה ברקשייר ב-83.9 מיליון אופציות (Warrents) לרכישת מניות אוקסידנטל כתוצאה מעסקה זו. לאופציות מחיר מימוש של 59.62 דולר למניה, 12% מעל שער הבסיס הבוקר.  את ה"הלוואה" נטל מנכ"ל אוקסידנטל, ויקי הולוב, וזאת בעודו מתחרה עם חברת  CHEVRON CORP (סימול: CVX) על רכישת השליטה בחברת הנפט הפרטית Anadarko, וכעת מאמינים כי אחת מהסיבות בגינה ניצחה אוקסידנטל היא בעקבות הלוואה זו.  בקרן ברקשייר של באפט ניתן להשקיע דרך שתי מניות שונות, ברקשייר A וברקשייר B. מניות A של החברה נעלו אתמול את יום המסחר בשיא של 504,036 דולר למניה, לאחר שעלו ב-1.2% באותו יום, זאת הפעם הראשונה בה סגרה המניה במחיר הגבוה מחצי מיליון דולר למניה. כאשר נטל את השליטה באפט בחברה, איי שם בשנת 1965, מחיר המניה עמד על כ-20 דולר למניה. מניות ה-B נעלו אתמול במחיר של 336.11 דולר למניה, לאחר שזה עלה ב-1.1%. אוקסידנטל מייצרת 1.2 מיליון חביות נפט בכל יום ורבים מחשיבים אותה למובילה בתחום לכידת הפחמן. החברה "נהנת" מחוב כבד מאז רכשה את אנדרקו ב-2019, אך זו החלה לאחרונה להאציץ את תשלומי החזרת החוב בעקבות הגידול במחירי הנפט, הן בעקבות היציאה ממגפת הקורונה (לצד האומיקרון שחרף הציפיות לא סייע בהורדת הביקושים למשאב "ויצר" מחסור עולמי) והן בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהעלתה חששות רבות בנוגע לשרשרת האספקה העתידית של המשאב.  מנכ"ל אוקסידנטל הולוב ציין במהלך חודש פברואר כי החברה מייעדת כעת להוריד את החוב למתחת ל-25 מיליארד דולר עד סוף הרבעון הראשון של השנה (סוף חודש מרץ). במהלך אוקטובר 2020 נסחרה החברה בשפל של 9.13 דולר למניה, זאת בעיקר בעקבות השפעת משבר הקורונה, כאשר זה הגיע לשיא בשווקים הפיננסים במהלך חודש מרץ של אותה שנה. החברה נסחרת כעת על פי שווי של 52.6 מיליארד דולר ובמכפיל של 11 על תחזיות הרווח לשנת 2022. חשוב לציין כי מחיר המניה והרווח של החברה נשען בעיקר על מחירי הנפט ברחבי העולם. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חחח 18/03/2022 00:21
    הגב לתגובה זו
    באפט חרטטן זקן מצליח לעבוד על אנשים
  • 1.
    בארץ חברת דלק היא הבוננזה לשנים הקרובות (ל"ת)
    רועה חשבון 17/03/2022 10:46
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social