מיכאל ביטון
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הבריונות של ביטון: חובת התקנת מערכת שכחת ילדים ברכב- עדיין בתוקף

יו"ר ועדת הכלכלה הסכים אמנם לקיים דיון על ביטול חובת התקנת המערכת ברכבים, אבל לבסוף סירב להצביע על ביטול התקנות, למרות בקשת משרד התחבורה. התוצאה: ההורים ימשיכו להיות עבריינים - למרות שהמערכות לא הוכחו כיעילות בהצלת חיים, אין להן תקינה בינלאומית, ומנוגדות להוראות יצרני כסאות הבטיחות לתינוקות
נתנאל אריאל | (2)

כבר שבוע שכל ההורים בישראל עבריינים ועלולים לשלם קנס של 250 שקל ולצבור 4 נקודות. הסיבה? יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון ממשיך להתעקש לא לבטל את התקנות שמחייבות להתקין מערכת נגד שכחת ילדים ברכב, בכל כסא של ילד עד גיל 4. משרד התחבורה דחף בעבר לחייב את כל ההורים בהתקנת המערכות בכל רכב בישראל, אבל כאשר הבין את הטעות ובהובלתה של שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי הוא החליט לבסוף לחזור בו ולבטל את התקנות - ביטון מסרב.

הסיבה לסיבוב הפרסה של משרד התחבורה היא ההבנה שמדובר במערכות שלא הוכחו כיעילות במניעת שכחת ילדים, אין להן תקינה בינלאומית מאושרת וכי היצרנים אוסרים על הוספת אביזרים לכסאות הבטיחות. אם אסור על פי התקנות להושיב ילד בכסא אפילו עם מעיל, מחשש שיעילות הכסאות תרד במקרה של תאונה - ברור שמערכות כאלה שמפרידות בין הילד ובין הכסא הן בטוחות עוד פחות.

אבל היגיון לחוד והחלטות של יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון לחוד. הוא ממשיך לחשוב שהוא כמובן יודע יותר טוב מכולם מה נכון. וכך - אחרי שסירב במשך תקופה ארוכה לקיים דיון בוועדה בנושא, היום (ראשון) התקיים סוף סוף דיון, אבל למרות בקשות משרד התחבורה - הוא לבסוף נעל את הדיון תוך שהוא מונע את העלאת הנושא להצבעה של חברי הכנסת.

התקנות היו אמורות להתבטל כבר בחודש אוגוסט 2021, אבל ועדת הכלכלה דחתה באופן זמני את כניסת התקנה לתוקף לאחד במרץ 2022, במקום לבטל אותה. ביטון הסביר כי ביקש ממשרד התחבורה לסייע באופן פעיל למציאת פתרון לבעיה "אמרנו שנבטל במידה ונראה מהלך ממשלתי משמעותי בנושא הזה של הצלת ילדים שנשכחים ברכב. אחרי זה הממשלה עשתה מעשה לא יעשה, וקיבלה החלטת ממשלה לבטל את התקנה. זה לא בסמכותה ואין לזה שום תוקף. זה כמו שהממשלה תודיע על ביטול חוק, היא יכולה להודיע אבל הסמכות היא של הכנסת".

ביטון ביקש לדעת מדוע ניתנת הטבת מס להתקנת המערכת ברכב חדש, ואמר כי הוצעה הצעת פשרה לקחת כמה מיליונים בודדים להסרה ולרכישת מערכות. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המערכות שמותקנות ברכבים חדשים הן עם בשלות טכנולוגית. ביטון הקשה: "אתם אמרתם לחברי כנסת שיש מערכות ויש יבואנים ואפשר להציל תינוקות". פלור השיב: "מאז השתנו הדברים. אמרנו גם שמדובר במערכת שאין לה תקינה בינלאומית ושלא ניתן לומר שהוכחה האפקטיביות שלהן".

ביטון חזר על טענתו שנדחתה כבר בשבוע שעבר על ידי מרב מיכאלי וטען כי משרד התחבורה היה "הראשון בעולם שסבסד את מובילאיי ולא חיכית שיראו לך 20 מדינות שהתקינו ומחקר" ופלור חזר על תשובתה של מיכאלי: "נכון, אבל מדובר במערכת שהוכחה טכנולוגית ומתבססת על דירקטיבה אירופית".

פלור אמר כי מדי שנה בחודשים מאי-ספטמבר משקיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים 250 אלף שקל בהסברה, וכעת יושקעו מיליון שקלים וחצי והמשרד יגיע גם לאוכלוסיות שלא הגיע אליהן עד היום - אך זה כמובן לא סיפק את ביטון.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

סגן השר אביר קארה אמר כי אין אף מדינה בעולם שמחייבת התקנה, למעט איטליה, וגורמי המקצוע במשרד התחבורה מעולם לא עמדו מאחורי הדבר הזה. לטענתו, מתוך 34 מקרים 18 ילדים נכנסו לבד לרכב והתקנת המערכת לא הייתה עוזרת להם. הוא הוסיף כי יש חלופות, אך התקנה מטילה נטל רגולטורי שהוא לא מצליח להבין אותו, ואף עלול להחמיר את המצב. קארה הביע תמיכה בהצעת משרד התחבורה להעלאת תקציב ההסברה.

פרופ' יצחק בירק הציג פתרון בדמות תליון שענד, שאותו מניחים על כסא התינוק וכשמכניסים ילד למכונית עונדים אותו על צוואר הנהג, כך שאם הוא יצא מהרכב כשהתליון עליון או שהוא יבחין בכך מיד או שעובר אורח יסב את תשומת ליבו לכך ששכח ילד ברכב. עם זאת הוא ציין כי צריך לחייב את השימוש בתליון. מנכ"לית בטרם, אורלי סילבינגר, אמרה כי אסור לתת לציבור תחושה שמערכת פאסיבית תעזור לו לשמור על הילדים, אך הוסיפה כי צריך לתת הקלה במס וסבסוד בדומה למה שנעשה עם מערכות מובילאיי.

מנכ"לית רווח נקי, נילי אבן חן, טענה כי התקנות לא היו צריכות לבוא לעולם, ואמרה כי הציבור לא מוכן לחקיקה ולא יענה לה כי איבד אמון באופן מוחלט ממה שקרה. היא הוסיפה כי מחיר חיי אדם, למיטב ידיעתה, זה 9 מיליון שקל, כאשר כאן מציעים להציל חיים בעלות של פי 3 או 4.

לבסוף כאמור, ביטון לא הסכים להעלות את הנושא להצבעה של חברי הכנסת לאחר שסמנכ"ל משרד התחבורה אמר כי רכישה של המערכות "לא על הפרק". ביטון נהג בביריונות כאשר הודיע כי התקנה בתוקף ונעל את הדיון ללא הצבעה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מי שיחד את ביטן ??? (ל"ת)
    דב 15/06/2022 23:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רון 06/03/2022 20:56
    הגב לתגובה זו
    במקרים כאלה , חפשו איפה הכסף , מי מושך בחוטים של חברי הכנסת ?מי החברות עם הלוביסטים? בשבילם זה כמו בובה על חוט
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?