טנק רוסי
צילום: pixbay
דעה

איך להתמודד עם מדד הפחד בזירה הבינלאומית?

רוסיה תפלוש לאוקראינה - האם זה באמת כל כך נורא לשווקים והאם נכון לקחת נשימה ארוכה ופשוט להירגע?
עדי צים | (1)

מדד הפחד (FEAR INDEX) מזעזע בימים אלה את כל שווקי העולם, שילוב על המתיחות הגלובלית על רקע סכנת פלישה רוסית לאוקראינה, בשילוב תחזיות אינפלציוניות וכוונת הפד האמריקאי להעלות את שער הריבית בשלוש פעימות במהלך השנתיים הקרובות, כשפעימה ראשונה צפויה ככל הנראה בקרוב.

הזעזוע בשווקים בא לידי ביטוי בכל הרמות, גם ירידות חריפות בוול סטריט וביתר הבורסות בעולם, כולל בישראל, גם עלייה משמעותית בשער הדולר לעומת השקל, מה שמהווה מעין "אי של בטחון" וגם בעליית המשך צפויה של כל חומרי הגלם, כולל דלק וגז. כל זאת, בצירוף מגפת הקורונה שעדיין לא פסה מול העולם והתחזיות האינפלציוניות שכבר מתממשות, רק מגבירות ומאדירות את מרכיב הפחד בשווקים.

עצתי, כאיש עסקים מנוסה, הינה לקחת נשימה עמוקה ולהירגע. ההיסטוריה הכלכלית מלמדת, לכל אורך הדרך, כי "מה שיורד, עולה בסופו של דבר". קטונתי מלחזות את כותרות העיתונים ויתר אמצעי התקשורת בעוד חודש-חודשיים, אך בטוחני שהכותרות תהיינה שונות, בין אם רוסיה תחליט בסופו של דבר על פלישה לאוקראינה ובין אם לאו.

נכון, הגורמים שקדמו למשבר רוסיה-אוקראינה, קרי מגפת הקורונה והמגמות האינפלציוניות, יוותרו על עמדן, אולם גם כאן הנושא בהחלט פתיר. ראשית, הקורונה הפכה זה מכבר בתודעה הציבורית, אצלנו וביתר מדינות העולם, למחלה כרונית דוגמת השפעת לסוגיה, ולכן המרכיב שלה במדד הפחד העתידי הינו קטן, אם לא מזערי.

נכון. נושא האינפלציה שריר וקיים ומחייב טיפול. הפד האמריקאי, על פי כל התחזיות, יעלה ככל הנראה בחודש מרץ הקרוב את הריבית בכ-0.5%, מה שיחייב את בנק ישראל להעלות את הריבית גם כן, אולי בשיעור מתון יותר של 0.15-0.25%. העלאה זו אכן חיונית על מנת למתן במידת האפשר את מגמת הצריכה המוגברת שאפיינה את השנה האחרונה, ללא כל הלימה למנועי הצמיחה במשק.

אם נסתכל על הדו"חות של רוב החברות הגדולות אצלנו ובעולם, הן עתירות טכנולוגיה והן אחרות, דו"חות אלה הינם בדרך כלל חיוביים, אפילו מפתיעים לטובה. גם אחוזי האבטלה שהיו גבוהים מאוד בראשית ימי הקורונה והרקיעו למספרים דו ספרתיים, ירדו מאוד במהלך השנה האחרונה וכנ"ל לגבי הצמיחה במשק הישראלי, שהינה כיום מהגבוהות בעולם.

יחד עם זאת, עצתי לאנשי עסקים ולמשקיעים "קטנים" בכלל, הינה תמיד, אבל תמיד, לא להסתמך בהתנהלות העסקית ובמדיניות ההשקעה  שלהם רק על ה"מובן מאליו", כלומר כלי תקשורת ואנליסטים למיניהם המנתחים את ההזדמנויות הכלכליות על פי המצב הגלובלי באותו רגע נתון(!), אלא לבדוק תמיד אלטרנטיבות ל"יום סגריר".

קיראו עוד ב"גלובל"

לדוגמא, במקרה ספציפי זה של משבר רוסיה-אוקראינה-ברית נאטו, האופציה להשקיע בסין ובשווקי המזרח הרחוק, הייתה מאזנת את הסיכונים ואף מפחיתה אותם באופן ניכר. אמנם תמיד קיים, לכאורה, הסיכון שמלחמה "מקומית" או "אזורית", תתפתח למשבר עולמי, אולם הניסיון ההיסטורי בכל זאת מוכיח שפיזור סיכונים עשוי בהחלט להקטין נזק אפשרי.

לסיכום, אם ננטרל את מדד הפחד מהחשיבה העיסקית שלנו ונחשוב "נטו" לוגית וכלכלית, נראה כי טיפה סבלנות ואורך רוח וטיפה השענות על ניסיון העבר, עשויים בהחלט לסייע לנו, אנשי הקהילה העיסקית, לעבור בשלום את המשבר הנוכחי ועם הפנים קדימה !

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משקיע 23/02/2022 18:32
    הגב לתגובה זו
    ההיסטוריה מוכיחה שארועים כאלה משפיעים לטווח הקצר אבל לא לטווח הארוך ,ולכן לא צריך להגיב ולהלחץ , פשוט להשאר במסלול.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.