"אגדת חורבן" מגיע ל-NFT; איך היוזמה נולדה ומה פוטנציאל ההכנסות
מתוך הסרט "אגדת חורבן"
האפוס הקולנועי הישראלי "אגדת חורבן" עושה היסטוריה ומגיע לפלטפורמת ה-NFT. 1,500 היצירות המרכיבות את הסרט (כולל סקצ'ים - שרטוטים של האמנים מתהליך העבודה) יועלו למכירה דיגיטלית על גבי פלטפורמת בלוקצ'יין בתצורת NFT, ויהפכו למטבע דיגיטלי עולמי. פוטנציאל ההכנסות מהמהלך הזה עומד על כ-1.2 מיליון דולר, הכל תלוי כמובן במדד האתריום עמו סוחרים ביצירות, באותו היום. היום אתריום אחד שווה 2,727 דולר.
"אגדת חורבן" של האומנים דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט (שאיירו גם את הסרט ואלס עם באשיר) אותו ביים גידי דר, הגיע לאקרנים בקיץ שעבר, והוא צפוי בחודשים הקרובים להיות מוקרן גם בארה"ב. בראשון האחרון הוא שודר בערוץ כאן 11. הסרט מביא בפעם הראשונה לקולנוע את אחד הסיפורים הגדולים בהיסטוריה - סיפור המרד היהודי באימפריה הרומית שהידרדר למלחמת אחים והוביל לחורבן בית המקדש השני. הסרט מבוסס על מקורות היסטוריים בהם אגדות החורבן התלמודיות וספרו של יוסף בן מתתיהו "מלחמות היהודים ברומאים". הסרט מתאר את הסיפור המצמרר של חברה מקוטבת הנקרעת לגזרים ומתגלגלת ככדור שלג לעבר האבדון.
- האם אנחנו שוב מריחים בועה?
- רשות המיסים נגד רווחי הבלוקצ'יין: נעצר הייטקיסט שלא דיווח על הכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתוך אגדת חורבן
הסרט צולם בטכנולוגיה חדשנית ובנוי מציורים דוממים שהמצלמה מטיילת עליהם, וזאת בניגוד לסרטי אנימציה רגילים בהם הציורים מונפשים. העריכה בין התמונות והתנועה שהולכת ונהיית אינטנסיבית ככל שהסיפור מתקדם אל סופו, יוצרת מותחן פוליטי-היסטורי רחב יריעה ומיסטי. מדובר בטכניקת אנימציה ייחודית שהניבה בסופו של דבר ארבעה פרסי אופיר, בהם על העיצוב האמנותי הטוב ביותר לשנת 2021. הסרט גם זכה לביקורות נהדרות בתקשורת הישראלית.
.
הגבלה של ארבע יצירות לכל ארנק דיגיטלי
.
מהו NFT? זהו ראשי תיבות של Non-Fungible Token, ובעברית – מטבע חד פעמי. למעשה ה-NFT נותן לנו תעודה דיגיטלית על בסיס המטבע הקריפטוגרפי אתריום, עבור יצירות כאלה ואחרות, שהן חד פעמיות. כלומר, תמונה שרכשת ב-NFT, תזכה לחתימה דיגיטלית ומספר יצירה בלעדי.
מכירת אותן 1,500 היצירות תתקיים בשבוע הבא, ראשית עבור חברי הקהילה ושותפים לפרויקט שיוכלו לרכוש 500 יצירות. לאחר מכן תיפתח מכירה של 1,000 היצירות הנותרות לקהל הרחב. הקצאת היצירות תתבצע באופן רנדומלי ושוויוני בין הקונים, וכל ארנק יוגבל למקסימום ארבע רכישות, כאשר בעת המכירה הקונים לא ידעו איזו יצירה רכשו.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
לאחר 72 שעות מסיום המכירה, יחשפו היצירות וכל קונה יגלה באיזו יצירה הוא מחזיק. קונים שירצו לבצע קניית יצירות נוספות לצורך השלמת סצנות, יוכלו לעשות זאת מיד בתום הרכישה במסחר בין הקונים דרך פלטפורמת המסחר הדיגיטלית OPEN SEA.
.
מצפייה בקולנוע לפנייה למפיקים
.
ההחלטה להוציא את הסרט לפלטפורמת ה-NFT, נולדה בראשו של אחד הצופים בסרט, עידו דותן, יזם בתחום הטכנולוגיה והמטבעות הדיגיטליים. לאחר שצפה בסרט, פנה למפיקי הסרט והציע לפרוץ לתחום ה-NFT, שזוכה לפריחה בשנה האחרונה.
"יש דברים מוזרים ב-NFT כמו קולקציות של דובים, שועלים וקופים", מסביר דותן בשיחה עם "ביז מדיה", "וכשראיתי את הסרט בקולנוע, אמרתי וואו, יש פה יצירות דיגיטליות עליהן עבדו אמנים מוכרים שמונה שנים, שציירו אותן על פד בתוך המחשב, ויש פה סיפור על-זמני, לא רק ישראלי ויהודי, אלא סיפור גדול יותר מבחינת המסר שלו לעולם. כשחיברתי את כל זה, הדיגיטל והסיפור המדהים, אמרתי לעצמי שצריך לעשות עם זה משהו - לעלות את היצירות הדיגיטליות לבלוקצ'יין. כשפנינו להפקה, הבנו שיש חיבור טוב והבנה שהדבר חדשני ומתאים, כמו שהסרט עצמו הוא חדשני ומעניין, אף אחד לפני כן, לא עשה סרט שמורכב מצילומי סטילס".
-להציע למכירה 1,500 פריטים לקהל בעולם, עבור יצירה לא מוכרת, סרט ישראלי, זה לא סיכון?
"1,500 יצירות דווקא נחשב לקולקציה מאד קטנה ובוטיקית. בדרך כלל הקולקציה היא 10-12 אלף. זה הרבה יותר מיוחד. כולם מנסים למכור כמה שיותר".
-אז מי קהל היעד של זה?
"מדובר על אספנים של NFT, כאלה שיש להם ממש מוזיאונים דיגיטליים ומחפשים את זה. יש ערך פנימי ליצירות האלה מתוקף העובדה שמישהו עבד עליהן שנים. יש מוצר טוב AS IS".
-כמה תעלה לי יצירה כזו?
"0.3 אתריום – שהיום זה בערך כ-800 דולר. כל המחירים זהים, ובקניה אתה לא יודע איזו תמונה רכשת, אלא זה רנדומלי. אם אתה רוצה תמונה אחרת, אתה יכול ללכת לשוק המשני ונסות לרכוש אותה. אספנים יכולים להציע לך לרכוש ממך אם העלית את היצירה למכירה".
.
היוצרים תומכים
.
במאי הסרט גידי דר מסביר כי "כולם מתלבטים אם להגדיר את 'אגדת חורבן' כיצירת קולנוע או כיצירת אומנות מתגלגלת. תמיד אני נלחם להגדיר אותו כקולנוע, אבל הנה, הזדמנות להגדירו כיצירת אומנות, או יותר נכון 1,500 יצירות אומנות, נפלאות, מדהימות מהממות, של שני אומנים גדולים, מיכאל פאוסט ודוד פולונסקי, שציירו את הסרט במשך שבע שנים, ובנו עולם מופלא וקדום עם רלוונטיות מהדהדת לימינו. בואו ניתן לשוק החדש והמסתורי הזה לגלות את העבודה שלהם".
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
