יום לדוחות: פיפר סנדלר צופה שאנבידיה תכה את הצפי; המניה קופצת 9%
מחר (רביעי) אחרי נעילת המסחר בוול סטריט תפרסם ענקית המעבדים הגרפיים NVIDIA COR (NVDA) את דוחותיה לרבעון הרביעי של 2021 – וכבר היום היא מזנקת במסחר ב-8%. המשקיעים רוצים להקדים את הביקושים שצפויים להיווצר למניה לאחר פרסום התוצאות. למה הם חושבים שצפויים כאלה? כי בפירמה פיפר סנדלר סבורים כך. בפרסום שהוציאו למשקיעים מוקדם יותר היום כללו את התחזית הזו.
בפיפר צופים "הכאה משמעותית" של תחזית הקונצנזוס של האנליסטים בשוק באשר לדוחות, ובעקבות זאת את עליית המניה כאמור. וכך כותב האנליסט הארש ו. קומאר: "בסך הכל הביקוש למעבדים של החברה צפויים להמשיך להיות חזקים בשוק הגיימינג, בהתחשב באימוץ של מעבדי סדרת RTX עם יכולות ניתוב הקרניים".
ניתוב קרניים? כן, באנגלית זה נקרא Ray Tracing, וזו הטכנולוגיה שעוזרת למשחקי וידאו, בגרסתם למחשב, להציג את קרני השמש בסביבת המשחק הוירטואלית כמעט כאילו היו אמיתיות. בעיני הגיימרים זה "נראה וואו" ועל כן יותר ויותר מהם רואים במעבדים הללו של אנבידיה סטנדרט וקונים אותם. בסוף זה מתרגם לשורה העליונה, ועל זה מתבססים בפיפר סנדלר.
"בעינינו", ממשיכים בפירמה, "נדמה שהצמיחה הזו רק בשלביה המוקדמים או האמצעיים לכל היותר מבחינת עקומת הצמיחה – ואין סימנים לירידה באספקה בטווח הקרוב, כך שהדבר מספק תפאורה יפה לסגמנט הגיימינג בעסקים של אנבידיה". בעיניו, הביקושים הם לא השאלה אצל אנבידיה, אלא האספקה – וזו אינה "אישיו" כפי שקראתם. עוד הוא כותב שמהבחינה הזו החברה בעמדה טובה משל מתחרותיה.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולא על הגיימינג לבדו בונה הסקירה הזו: "באשר לדאטה סנטרים, שמענו מכמה חברות שהטרנד (סביב מעבר לסביבת עבודה בענן ושימוש בחוות שרתים – א.פ) הוא חזק מאד, ואנבידיה עתידה להרוויח מזה. אנו מאמינים שהמגזר הזה יהיה אחראי להרבה מההכנסות, מה שיתרגם להבסת תחזיות השוק הן בשורה העליונה והן בזו התחתונה". עוד לדעת הכותב, אותו סגמנט יציג ברבעון הנוכחי צמיחה של 7.5% על פני זה שנראה מחר לאחר הנעילה - ואם יפתיע עוד יותר אז צמיחה דו ספרתית.
הרבעון עליו תדווח החברה מסתיים בסוף ינואר (ולא בסוף דצמבר), וקומאר מעריך שנראה בו צמיחה של 4.3% בכלל ההכנסות למול ההכנסות ברבעון שקדם לו, זה שהסתיים בסוף אוקטובר. אז, אמבידיה הכניסה 7.1 מיליארד דולר, לעומת צפי בשוק ל-6.83 מיליארד דולר. הרווח המתואם הסתכם ב-1.17 דולר למניה, גם כאן מעל הצפי ל-1.1 דולר למניה.
בשונה מהעונתיות בשוק הגיימינג, לפיה הרבעון הנוכחי של אנבידיה, לאחר הכריסמס בו מתחדשים במשחקים ומשדרגים את המחשבים, הוא רבעון חלש, קומאר מצפה למצוא בדוחות מחר העלאה של התחזית לגביו. קומאר אשרר את ההמלצה שלו על המניה בדרגת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 350 דולר למניה, אפסייד של 44.2% על שער הבסיס היום.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בפירמה Truist כתבו שההשקעה של החברה בבינה מלאכותית אמורה להביא גם את המנהלים באנבידיה לשפר תחזיות קדימה, וגם את האנליסטים המסקרים לעשות כך בהתאם, מה שיקפיץ את מחיר המניה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
