מכירות הרכב בסין ירדו 4.4% בינואר מול אשתקד; הכפלה אצל XPENG
בינואר חלק ממפעלי הרכב הושבתו בצל התפרצויות הקורונה, 2.09 מיליון רכבים נמסרו בסה"כ בחודש זה. טסלה מכרה כ-60 א' רכבים - רובם לחו"ל. טויוטה רשמה ירידה של 21.5%. באיגוד רכבי הנוסעים מצפים שגם הנתונים של פברואר יציגו ירידה
איגוד רכבי הנוסעים בסין מפרסם כי מכירות הרכבים במדינה בינואר השנה ירדו ב-4.4% לעומת אלה אשתקד, והסתכמו ב-2.09 מיליון רכבים. זאת, בשל האטה ביצור שנגרמה מהתפרצויות מקומיות של קורונה שהשביתו את מפעלי חברות הרכב.
כעת באיגוד מצפים שגם הנתונים של פברואר, שנותרו שבועיים לסיומו, יציגו ירידה בצל ההאטה הכלכלית בסין וכן משבר חוב ענקיות הנדל"ן שם שאמור להשפיע על משקי הבית, וכמובן - הקורונה שעדיין מלווה את הסינים, וחוץ מצד ההיצע תאט את הביקושים למכוניות חדשות.
מכירות הרכבים החשמליים ודגמי הפלאג-אין ההיברידיים הוכפלו מאז ינואר 2021 ל-347,000 הפעם. בתוך כך TESLA INC (TSLA) מכרה 59,845 רכבים שיוצרו במפעל שלה בשנחאי. רובם, 67.8%, היו מיועדים ליצוא מסין לשווקים אחרים. המכירות שלה ב-2021 בסין עמדו על 13.84 מיליארד דולר, נתון שהיווה נתח של 25.7% מסך ההכנסות.
המתחרה XPENG (XPENG) הכפילה את מכירותיה ויותר לכמות של 12,922 רכבים בינואר גם העלתה את מחירי חלק מהדגמים בעד 900 דולר. יצרני הרכבים החשמליים במדינה מתמודדים גם עם עלייה במחירי הליתיום (שמשמש לסוללות הרכב) וחומרי גלם נוספים ובה בעת הממשל הנמיך את הסובסידיות שלו על רכישת רכבים "ירוקים" על ידי הצרכנים הסינים.
- ניסאן והונדה במגעים למיזוג: צעד ענק בתעשיית הרכב
- ניסאן מזנקת ב-11%: בוחנת מיזוג עם הונדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת
נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.
ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.
העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי. הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.
יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת
בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.