המתחרה של צים: משבר תפוקות הנמלים לא צפוי להיפתר בקרוב
מאז פרוץ מגפת הקורונה, הפגיעה בשרשראות האספקה העולמית האטה את זמני השילוח העולמיים, הובילה לפגיעה קשה ביכולות הנמלים וחברות השילוח לספק סחורות כבעבר, השפיעה על סקטורים רבים של הכלכלה לרבות ענף המוליכים למחצה וכן סקטור ייצור המכוניות הסטנדרטיות והחשמלי. זמני השילוח הרבים הובילו כאמור להפחתת ההיצע ובכך תרמו לאינפלציה, ומחירי הסחורות עלו.
אחד הסקטורים היחידים שנהנה מהפגיעה, היה ענף השילוח הימי, כאשר העלאת מחירי השינוע מצדו הובילה לכך שחברות רבות בתחום הציגו רווחי עתק בתקופה האחרונה. אחת מהחברות הללו היא כמובן צים , שברבעון השלישי דיווחה על כך ששברה שיא רווח נוסף עבור חברה ישראלית.
כעת מדווחת אחת מהמתחרות של צים, חברת השילוח הימי מארסק, הנסחרת בבורסה של קופנהגן, כי לראייתה המשבר רחוק מלהיפתר. "נתוני חברות השילוח לא מראות כי המשבר בימיו האחרונים", אמר מנכ"ל החברה סורן סקאו. "הביקוש למוצרים עדיין גבוה מאוד וחברות השילוח ברחבי העולם משקיעות את כלל משאביהן כדי להמשיך בעבודה סדירה", מוסיף.
המנכ"ל מציין כיצד משבר נוסף, זה של עובדי הנמל, משפיע גם הוא על התעשייה. לראייתו, המחסור בעובדים כאלו, בייחוד בחוף המערבי של ארצות הברית גורר מצב שבו אין מספיק כוח אדם שיתפעל את מנופי הסחורות על מנת לפרוק את הספינה, ואין מספיק נהגי משאיות ועובדי מחסן שיטפלו בסחורה לאחר מכן.
- שרשראות האספקה חזרו לפעול - האם זה הזמן לקנות מכוניות יד-שנייה?
- אזורים בסין מקלים את הגבלות הקורונה, האם נראה פרסה מלאה של הממשל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחת מהתקוות שהעלה המנכ"ל בנוגע למשבר הסחורות נוגע להיקפי התחלואה המצטמצמים של מגפת הקורונה. לדבריו, כאשר הגבלות המחלה יוסרו, ופחות ופחות עובדים יהיו חולים, יוכל הסקטור להתחיל להתאושש.
- 7.שי.ע 11/02/2022 19:45הגב לתגובה זוולאף אחד לא אכפת באמת..
- משקיע קשיש מאוד 12/02/2022 21:41הגב לתגובה זואתה יכול לרכוש את מניות ZIM בבורסה בניו יורק ולקבל דיבידנד של 2.5 דולר למניה 4 פעמים בשנה ( כל רבעון )... הצניחה נסחרת במעלית 3 ותשואת כדיבידנד השנתית היא כ-15% בשנה...
- 6.לרון 11/02/2022 15:21הגב לתגובה זואין משבר והכל טוב
- 5.לילי 11/02/2022 11:03הגב לתגובה זובניית שני המלים החדשים בנמל אשדוד עלתה הרבה מיליארדים . עובדי הנמל קיבלו פיצויים ענקיים כדי לפתוח את פריקת הסחורות לתחרות . כסף המדינה נתנה תחרות אין .למה? כי לעובדים הישנים יש מונופול על פריקה כללית ( הכל חוץ ממכולות ) כלומר חיטה , כל חומרי הגלם לתעשייה והבניין וכו ' - כלומר מוצרי היסוד לתפקוד המדינה .
- 4.וורן באפט 11/02/2022 10:48הגב לתגובה זואיך לא מכירים את החברה הזאת המשקיעים הנבונים ?
- לרון 11/02/2022 15:21הגב לתגובה זוטובה וסולידית והמנייה בהתאם,מחזיק הרבה זמן
- 3.רון 11/02/2022 08:06הגב לתגובה זועגורן מקבל משכורת של מנכ"ל בהייטק
- 2.מתאים למקור 10/02/2022 22:28הגב לתגובה זוכולל שיטחי פריקה נוספים.כדי למנוע פגיעה בעתיד על ידי גורם אחד בניהול המשק.אין מקום לחברות לא יעילות במשק פתוח.מה עוד שהנתיב היבשתי כרגע חסום לחלוטין .עם יום אחד יהיה מנהרות כמו בין צרפת ואנגליה.לבן קפריסין ליון.ומקפרעסין לישראל.זה יהיה מדהים אבל יקר להחריד.מול תועלת ראשונית.בתועלת משנית היותר מאוחרת זה יהיה ריווחי.ראה מיקרה כביש 6 לדוגמה.פרויקט בסדר גודל כזה יוכלו לקחת 500 עד 1000 שקל לכיוון.וזה עדין יהיה סביר
- 1.אנחנו נשארים בצים עוד הרבה הרבה זמן, עלק חצי שנה, 10/02/2022 22:19הגב לתגובה זואנחנו נשארים בצים עוד הרבה הרבה זמן, עלק חצי שנה, עוד 10 שנים ימשכו העליות שער 1100 מוכר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
