קאר שולץ  טבע
צילום: סיון פרג

לשלם 420 מ' ד' בלי להודות בתיאום מחירים: פשרה לטבע בתביעה ייצוגית

כך סוכם בחברת התרופות במסגרת תביעה שהוגשה נגדה ונגד בכירים בה בקליפורניה. החברה כבר ביצעה הפרשה לשם כך ברבעון השלישי של 2021, ולפיה מרבית הסכום יכוסה על ידי החברות המבטחות. כזכור, החברה מתמודדת עם תביעה משותפת צד 50 ממדינות ארה"ב
איתי פת-יה | (12)

חברת טבע חתמה על הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בפרשת קרטל התרופות הגנריות ותיאום מחיריהן, ובמסגרת זו סוכם כי תשלם 420 מיליון דולר מבלי להודות בטענות נגדה. על המגעים לפשרה סיפרה החברה למשקיעים בדוחותיה האחרונים שפרסמה, אלה של הרבעון השלישי של 2021, אז גם בוצעה הפרשה לצורך ההסדר. לפי החברה, את מרבית הסכום תשלמנה החברות המבטחות.

בין היתר נטען בשתי התביעות שהוגשו נגד החברה בארצות הברית בסוף 2016, כי פרסומים של טבע הכילו מצגי שווא, וכן שנושאי המשרה בחברת התרופה וכן הדירקטורים לא דיווחו על תיאום המחירים לכאורה, ובכך הפרו את חוקים פדרליים בארצות הברית.

כזכור, 50 ממדינות ארצות הברית תבעו יחדיו את טבע, לצד VIATRIS (שהורכבה ממיילן והיחידה הגנרית של  PFIZER ) וחברות נוספות, סביב תיאום מחירים של 100 תרופות גנריות, קרי תרופות הנמכרות במחיר נמוך יותר ממחירה של התרופה המקורית בתקופת הפטנט שלה. במקום לנהל שוק תחרותי בו השחקניות מתחרות על המחיר הנמוך ביותר, לפי כתב האישום, אלה קבעו ביניהן מסגרת מחיר שתטיב עמן - לרעת האינטרס של הצרכן כמובן. 

במקרה של טבע ייחס לה כתב האישום העלאת מחירים של 112 תרופות גנראיות ותיאום מול מתחרות במחירים של 86 תרופות אחרות - ובחלק מהמקרים בשיעור שהגיע עד לפי עשרה ממחיר התרופה קודם לכן.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דגימי 01/02/2022 07:52
    הגב לתגובה זו
    מזל שהגיע
  • 9.
    הסתיים בטוב (ל"ת)
    אריאל 19/01/2022 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דניאל 19/01/2022 12:56
    הגב לתגובה זו
    עכשיו נראה התחלה של טיל ממריא
  • איזה המראה..שוחה במיץ של הזבל (ל"ת)
    tt 19/01/2022 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    mtlk 19/01/2022 12:52
    הגב לתגובה זו
    לא יודע איך החברה הזאת התנהלה.וכניראה שעדיף ניהול חיצוני מחול.זה לגיטימי בעולם להקים חברות שיפתחו וימכרו תרופות.אבל יש גם אחריות כלפי הצרכנים שלא צריכים לקבל התנהלות לא נכונה מצד חברות שמרוויחות כסף ולפעמים בצורה לא מידתית.ובעולם המערבי המדינה מגנה על הצרכנים החלשים בתוך. באמצעות חוקים.לדעתי לא רק טבע אלה שורה של חברות נהגה בצורה מאוד לא נכונה באספקה ושיווק תרופות עם מאפינים בעיתים שהביאו לקטסטרופה אצל מי שקיבל אותם בצורה לא נכונה.ולגבי המחירים ותיאום המחיר.עוד פעם יש גבול לעד כמה אתה צריך לנצל מצוקת האחר.ויעדו על כך כל מי שנאלץ לשלם הון כדי שיקיריו לא יסבלו.את ההון הזה אפשר היה לצמצם ועדין להרוויח לא רע.ולכן כל המשפטים.אין אני טוען כלפי חברה זה או אחרת.אלה משקף את רוח הדברים כפי שהיא מובנת להערכתי
  • 6.
    יורי 19/01/2022 11:33
    הגב לתגובה זו
    תוך שנתיים טבע הרמות אחרות , צפונה חזק !!
  • 5.
    מעולה 19/01/2022 11:25
    הגב לתגובה זו
    מעולה. בדרך למעלה
  • 4.
    נחמיה שטסלר 19/01/2022 10:19
    הגב לתגובה זו
    מנכל שבאמת בא לעבוד.. דואג לצמצם את החוב דואג לפתור את כל הבעיות המשפטיות..ועושה סדר בחברה שיש לה פוטנציאל גדול..מי שרואה את העתיד רואה שיש פה חבר'ה שתוך כמה שנים השווי שלה יהיה מאה מיליארד דולר ויותר
  • צודק במאה אחוז (ל"ת)
    משקיע ותיק 19/01/2022 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פגז! יאללה תתחילי לעלות (ל"ת)
    משקיע 19/01/2022 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה ניראה כמו סחיטה (ל"ת)
    PAN 19/01/2022 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה יהיה עם טבע המאכזבת ללא הרף (ל"ת)
    יוסי 19/01/2022 09:30
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.