לשלם 420 מ' ד' בלי להודות בתיאום מחירים: פשרה לטבע בתביעה ייצוגית
חברת טבע חתמה על הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בפרשת קרטל התרופות הגנריות ותיאום מחיריהן, ובמסגרת זו סוכם כי תשלם 420 מיליון דולר מבלי להודות בטענות נגדה. על המגעים לפשרה סיפרה החברה למשקיעים בדוחותיה האחרונים שפרסמה, אלה של הרבעון השלישי של 2021, אז גם בוצעה הפרשה לצורך ההסדר. לפי החברה, את מרבית הסכום תשלמנה החברות המבטחות.
בין היתר נטען בשתי התביעות שהוגשו נגד החברה בארצות הברית בסוף 2016, כי פרסומים של טבע הכילו מצגי שווא, וכן שנושאי המשרה בחברת התרופה וכן הדירקטורים לא דיווחו על תיאום המחירים לכאורה, ובכך הפרו את חוקים פדרליים בארצות הברית.
כזכור, 50 ממדינות ארצות הברית תבעו יחדיו את טבע, לצד VIATRIS (שהורכבה ממיילן והיחידה הגנרית של PFIZER ) וחברות נוספות, סביב תיאום מחירים של 100 תרופות גנריות, קרי תרופות הנמכרות במחיר נמוך יותר ממחירה של התרופה המקורית בתקופת הפטנט שלה. במקום לנהל שוק תחרותי בו השחקניות מתחרות על המחיר הנמוך ביותר, לפי כתב האישום, אלה קבעו ביניהן מסגרת מחיר שתטיב עמן - לרעת האינטרס של הצרכן כמובן.
במקרה של טבע ייחס לה כתב האישום העלאת מחירים של 112 תרופות גנראיות ותיאום מול מתחרות במחירים של 86 תרופות אחרות - ובחלק מהמקרים בשיעור שהגיע עד לפי עשרה ממחיר התרופה קודם לכן.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 10.דגימי 01/02/2022 07:52הגב לתגובה זומזל שהגיע
- 9.הסתיים בטוב (ל"ת)אריאל 19/01/2022 14:16הגב לתגובה זו
- 8.דניאל 19/01/2022 12:56הגב לתגובה זועכשיו נראה התחלה של טיל ממריא
- איזה המראה..שוחה במיץ של הזבל (ל"ת)tt 19/01/2022 17:23הגב לתגובה זו
- 7.mtlk 19/01/2022 12:52הגב לתגובה זולא יודע איך החברה הזאת התנהלה.וכניראה שעדיף ניהול חיצוני מחול.זה לגיטימי בעולם להקים חברות שיפתחו וימכרו תרופות.אבל יש גם אחריות כלפי הצרכנים שלא צריכים לקבל התנהלות לא נכונה מצד חברות שמרוויחות כסף ולפעמים בצורה לא מידתית.ובעולם המערבי המדינה מגנה על הצרכנים החלשים בתוך. באמצעות חוקים.לדעתי לא רק טבע אלה שורה של חברות נהגה בצורה מאוד לא נכונה באספקה ושיווק תרופות עם מאפינים בעיתים שהביאו לקטסטרופה אצל מי שקיבל אותם בצורה לא נכונה.ולגבי המחירים ותיאום המחיר.עוד פעם יש גבול לעד כמה אתה צריך לנצל מצוקת האחר.ויעדו על כך כל מי שנאלץ לשלם הון כדי שיקיריו לא יסבלו.את ההון הזה אפשר היה לצמצם ועדין להרוויח לא רע.ולכן כל המשפטים.אין אני טוען כלפי חברה זה או אחרת.אלה משקף את רוח הדברים כפי שהיא מובנת להערכתי
- 6.יורי 19/01/2022 11:33הגב לתגובה זותוך שנתיים טבע הרמות אחרות , צפונה חזק !!
- 5.מעולה 19/01/2022 11:25הגב לתגובה זומעולה. בדרך למעלה
- 4.נחמיה שטסלר 19/01/2022 10:19הגב לתגובה זומנכל שבאמת בא לעבוד.. דואג לצמצם את החוב דואג לפתור את כל הבעיות המשפטיות..ועושה סדר בחברה שיש לה פוטנציאל גדול..מי שרואה את העתיד רואה שיש פה חבר'ה שתוך כמה שנים השווי שלה יהיה מאה מיליארד דולר ויותר
- צודק במאה אחוז (ל"ת)משקיע ותיק 19/01/2022 12:46הגב לתגובה זו
- 3.פגז! יאללה תתחילי לעלות (ל"ת)משקיע 19/01/2022 10:15הגב לתגובה זו
- 2.זה ניראה כמו סחיטה (ל"ת)PAN 19/01/2022 09:53הגב לתגובה זו
- 1.מה יהיה עם טבע המאכזבת ללא הרף (ל"ת)יוסי 19/01/2022 09:30הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
