מסחר במניות
צילום: Pixabay
דוחות

ג'פריס בנפילה הגדולה זה שנתיים: המסחר בני"ע צנח; המתחרים בדרך?

הבנק הכניס 1.81 מיליארד ד' ברבעון, בעוד השוק ציפה ל-1.9. בנקאות ההשקעות עלתה לשיא של 1.61 מיליארד, אך בצל הירידה בהכנסות מעמלות המסחר, חטיבת שוקי ההון ירדה 30% ל-438 מ'. מנגד, הדיבידנד גדל ב-20%. ג'יי.פי מורגן, סיטיבנק ו-וולס פארגו ידווחו בשישי
איתי פת-יה | (1)

מניית הבנק Jefferies Financial Group In (JEF) נופלת בוול סטריט בכ-11%, השיעור הגבוה ביותר זה שנתיים, כלומר מאז פרוץ הקורונה וקצת יותר, אחרי שפספסה את תחזיות ההכנסות של האנליסטים לרבעון הקודם שנגמר בסוף נובמבר – בעיקר בגלל ירידה בהכנסות מעמלות מסחר בניירות ערך, וזאת בגלל שנפח המסחר נחתך בחצי. במלים פשוטות, לפחות אצלם, הלקוחות סחרו הרבה פחות בתקופת הדוח. עיני המשקיעים נשואות, לבנקים המתחרים שידווחו על תוצאותיהם בסוף השבוע.

ההכנסות מכלל הפעילויות ירדו ב-3% מאז הרבעון המקביל לסך של 1.81 מיליארד דולר מול 1.9 מיליארד שנה קודם לכן. הרווח למניה עמד על 1.2 דולר, גבוה מ-1.11 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד. האנליסטים ציפו כי ההכנסות תסתכמנה הפעם ב-1.9 מיליארד דולר ואילו הרווח למניה ב-1.34 דולר. המשקיעים יוכלו להתנחם בכך שהדיבידנד למניה יהיה בהיקף של 30 סנט, גבוה ב-20% מקודם לכן.

ההכנסות מעמלות מסחר הן חלק מחטיבת שוקי ההון שירדה כולה בכ-30% תוך שנה להכנסות של 438 מיליון דולר. בבנק ייחסו את הירידה ל"תנאי שוק מאתגרים". מה שמעניין הוא תמונת שני הצדדים השונים של השוק שעולה מהדוח: מחד, משקיעי הריטייל מורידים רגל מהגז, מצד שני – פעילות בנקאות ההשקעות, זו אחראית לחיתום בהנפקות ראשוניות לציבור והפצה של מניות למוסדיים ומשקיעים פרטיים, היא דווקא ברמת שיא. עם זאת יצוין כי פעילות זו כוללת גם ייעוץ פיננסי וליווי במיזוגים ורכישות.

מכל מקום, חטיבה זו רשמה עלייה של 5% לעומת הרבעון המקביל, להכנסה של 1.61 מיליארד דולר. בג'פריס הביעו אופטימיות לגבי המשך הצמיחה בחטיבה זו וציינו שצבר הפרויקטים שהם עובדים עליהם נותר חזק, וברמות שתואמות את הפעילות של השנה שעברה (ומי אמר שהשוק התקרר להנפקות חדשות?).

המנכ"ל ונשיא הבנק, ריצ'ארד הנדלר, צוטט באומרו כי "נמשיך להגדיל את ההון המיוחס לבעלי המניות שלנו בדמות רכישה עצמית של מניות, זאת אם התנאים הפיננסים והנסיבות יותירו לנו לחלק דיבידנדים בעין או דיבידנדים מיוחדים במזומן ככל שנמשיך להצמיח את פורטפוליו בנקאות ההשקעות". עוד אמר כי "אנו מאמינים שהצמיחה העתידית תהיה גם מכיוון חטיבת שוקי ההון, ומהמשך הפיתוח של פלטפורמת ניהול ההשקעות האלטרנטיביות שלנו, Leucadia".

בשונה מ- ROBINHOOD MARKETS (HOOD) שתפסה בשנתיים האחרונות את שוק משקיעי הריטייל בסערה, ג'פריס ושאר הבנקים הגדולים מאפשרים ללקוחות לסחור בדרך הישנה – גובים מהם עמלות מסחר. בשישי הקרוב יגלו המשקיעים אם פרופיל הלקוחות של ג'פריס היה שונה בהקשר זה משל המתחרים שידווחו על תוצאות הרבעון, והם JP MORGAN (JPM), CITIGROUP (CITI) וו-  WELLS FARGO & CO (WFC). בשעה זו השלושה נסחרים סביב ה-0.

רבעון קודם לדוח הנוכחי של ג'פריס, דווח על ירידה בשיעור גבוה גם כן בהכנסה מעמלות המסחר בניירות ערך - כזו בשיעור 38%. הסכום עמד על 205 מיליון דולר למול כ-336 מיליון דולר שנה קודם לכן, ו-260 מיליון דולר ברבעון השני של השנה שהסתיים בסוף מאי.

קיראו עוד ב"גלובל"

אצל וולס פארגו, ברבעון השלישי של השנה, הירידה בהכנסות מפעילות זו הייתה בשיעור של 12% לעומת התקופה המקבילה. בסך הכל הכניס הבנק 888 מיליון דולר מעמלות מסחר, בלא שינוי מהרבעון השני של השנה.

בג'יי פי מורגן דיווחו ברבעון השלישי על ירידה שנתית של 20% בהכנסה מעמלות מסחר, לסך של 3.7 מיליאד דולר. ומה אצל סיטיגרופ? 3.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי מעמלות מסחר, ירידה של אחוז בודד מול רבעון קודם לכן, וירידה של 16% בהשוואה לכ-3.8 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2020.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אם לא יואש הירידה הייתה חדה בהרבה (ל"ת)
    דומיניק בצ׳ן 12/01/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social