שבבים
צילום: Istock

הסגר בסין עלול להחמיר את קשיי האספקה של יצרניות השבבים

סין ממשיכה לנקוט במדיניות קשוחה של "אפס קורונה" ומטילה סגר על העיר שיאן; הדבר עלול להשפיע על יצרניות השבבים ששיאן היא מקור אספקה מרכזי עבורן
גיא טל |

סין ממשיכה לנקוט במדיניות ה"אפס קורונה" שלה עם סגרים הדוקים על כל התפרצות של קורונה קטנה ככל שתהיה. בעוד במדינות אחרות בעולם סופרים עשרות אלפי נדבקים ביום, וביום שני האחרון נשבר השיא מתחילת המגיפה עם 1.45 מיליון נדבקים חדשים ביום אחד, בסין סוגרים מחוזות שלמים עם מיליוני אנשים סגורים בבתים. 

סין עקבית עם המדיניות הזו מתחילת המגיפה מה שתרם ליצירת בעיית שרשרת האספקה העולמית כאשר היצרנית של העולם התקשתה לשלוח מוצרים כבעבר עקב הסגרים שהשפיעו על המפעלים והנמלים. אחד התחומים שהושפע במיוחד מהבעיה הוא תחום ייצור השבבים שבתורו השפיע על תעשיית הרכב ועל תעשיות נוספות. 

כעת הבעיה חוזרת שוב בעיר שיאן שחווה בימים האחרונים התפרצות קורונה, שהייתה יכולה להחשב מינורית בכל מדינה אחרת בעולם אך בסין היא גוררת בתגובה חריפה של השלטונות. ביום שלישי דווחו מאה מקרים חדשים בעיר - המספר הגבוה ביותר לעיר אחת בסין מתחילת השנה. ביום רביעי קפץ המספר ל-155 מה שמעלה את המספר הכולל של הנדבקים מתחילת ההתפרצות ב-9 לדצמבר ליותר מ-1100. בסין המשמעות של זה היא אחת - 13 מיליון תושבים תחת סגר הדוק. גם הכניסה אל העיר ומהעיר נסגרה מאז 23 לחודש. 

התוצאה של הסגר על העיר, שהיא מקור יצוא חשוב לתעשיית השבבים העולמית מורגשת מיד במקומות אחרים בעולם. חברת סמסונג הדרום קוריאנית הזהירה שהסגר ישפיע על ייצור השבבים שלה באזור, כך גם מיקרון MICRON TECHNOLOGYהאמריקאית הוציאה הודעה דומה והיא יורדת קלות במסחר כעת בניגוד למגמה החיובית בשוק. יחד עם זאת מניות השבבים כמעט לא מושפעות מההתפתחות. כנראה שעדיין מוקדם להעריך את משמעות המהלך עבורן או שהן למדו לחיות עם קשיי האספקה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.