השקעה
צילום: UNPLASH
סקר תחזיות 2022

תחזית הגולשים - בכמה תעלה הבורסה ב-2022 ומה יקרה לדולר?

הסקר השנתי של ביזפורטל - מה יקרה בנאסד"ק, בכמה הבורסה תעלה השנה, מה יהיה שער הדולר בסוף 2022, מה יהיו מחירי הדירות בעוד שנה והאם הקורונה תעלם?
תומר אמן | (26)

לצד תחזיות המומחים שאנו מציגים באתר (לתחזית של צבי סטפק - מייסד מיטב דש, לתחזית של יוסי דרורי - מנהל ההשקעות הראשי בכלל ביטוח), אנחנו מאמינים גם בחכמת ההמונים - בואו להשתתף בסקר השנתי של ביזפורטל על שוקי המניות, הדולר והנדל"ן, וגם - מה יהיה עם הקורונה? 

שנת 2021 היתה נהדרת בשווקים. מתחילת השנה הניב מדד ת"א 35  תשואה של 32%. ה- נאסד"ק -0.21%  עלה ב-26%. שער הדולר מול השקל הגיב בירידות להשפעות המקרו, בעיקר לחוזקה של הכלכלה המקומית. והביטקוין? זינק לשיאים. כל זה כשהקורונה עדיין כאן. אז מה יהיה לנו בשנה הבאה? הנה הסקר השנתי:   

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    סוף שנה 01/01/2022 19:09
    הגב לתגובה זו
    בורסה שלא משקפת בכלל את הכלכלה אלא את ההימורים והשליטה בה. כל המחירים עולים כולל מחיר הבמבה הסמרטוטים והמזון . הקורונה העלתה מחירים בכל העולם . פה עולה רק בנקים ונדלן ,. למה מניית בזן לא עלתה ולמה מניית כיל ירדה בסוף שנה . גם אלה סחורות .
  • 17.
    רוני 01/01/2022 13:08
    הגב לתגובה זו
    תירשמו מחר ירידות
  • 16.
    כפי שהבטחתי מ 1.11 שנמדד לא יעבור 2000 (ל"ת)
    רוני 01/01/2022 13:08
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    סובי 31/12/2021 12:13
    הגב לתגובה זו
    זהירות
  • 14.
    השאלה צריכה להיות-בכמה תשתנה הבורסה,מי הבטיח לכם שתעלה? (ל"ת)
    בידי 30/12/2021 12:21
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אחד שיודע המון 29/12/2021 16:53
    הגב לתגובה זו
    דולר שנה הבאה מעל 3.5 שקל והקריפטו ירד ל27 אלף דולר
  • 12.
    דר' דום 29/12/2021 13:12
    הגב לתגובה זו
    כי התרגלתם שהפד שומר עליכם ומדפיס כמה שצריך. זה נגמר עם אינפלציה פי 3 מהיעד לא ידיו קשורות, הגם שהוא דוחה את הקץ ומושך פה חודש פה חודשיים. רשת הביטחון מתחת לשווקים הוסרה, שימו לב לפני שאתם עושים אקרובטיקה
  • הסנגור של פחלון 01/01/2022 19:10
    הגב לתגובה זו
    וביגוד מיותר ואת כל הכסף נשים בפק"מ 2% לשנה
  • שמיל 30/12/2021 17:23
    הגב לתגובה זו
    אג"ח מביא תשואה של פק"מ ולטווח של שנים שני אלה אינם חלופה ראוייה לתשואה האפשרית בהחלט ממניות
  • א 30/12/2021 04:01
    הגב לתגובה זו
    מיכרו הכל וחכו על הגדר...
  • 11.
    נוסטרדמוס 29/12/2021 11:59
    הגב לתגובה זו
    אתה יודע מה יהיה כל השנה. מאיפה המידע? אפשר לומר ניחוש. תוכל לומר מה יהיה בשבוע הבא?
  • שבוע הבא זה 50:50. אבל בזמן ארוך מחיר שואף לשווי כלכלי (ל"ת)
    אני 29/12/2021 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שמי 29/12/2021 11:42
    הגב לתגובה זו
    ירד 10%
  • 9.
    המניה היחידה שתעלה חזק היא ט ב ע (ל"ת)
    ו 29/12/2021 11:04
    הגב לתגובה זו
  • טבע = סוס מת. מי שימהר להבין יציל את עצמו וכספו (ל"ת)
    משקיף מהצד 30/12/2021 16:37
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סרגיי 29/12/2021 10:55
    הגב לתגובה זו
    יהיה מעל 100k בסוף השנה…. נו טוב למה אני כזה יש עוד יומיים.
  • 7.
    נביאי השקר.אני הקטן אומר השנה מפולת. (ל"ת)
    מני 29/12/2021 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כלכלן מצוי 28/12/2021 21:39
    הגב לתגובה זו
    גיבוב שטיות. מי שאינו גדול די הצורך להשפיע על השוק, לא יכול לתת צפי אמין.
  • דוד 29/12/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
    פעם שמעת מנכל בית השקעות פסימי
  • 5.
    אידיוט 28/12/2021 21:38
    הגב לתגובה זו
    מי שמחפש כסף קל בבורסה , יתאכזב בעתיד.
  • 4.
    אבי1 28/12/2021 21:36
    הגב לתגובה זו
    הוט כבלים מעלה את המחיר בעשרות אחוזים ללא ידיעת הלקוח . תבדקו .
  • 3.
    השנהיהיו ירידות במניות ובמחירי הדירות . (ל"ת)
    העליות נגמרו 28/12/2021 18:24
    הגב לתגובה זו
  • הנביא יחזקאל... אמר ונשאר בחיים. (ל"ת)
    מוישה 28/12/2021 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 28/12/2021 17:48
    הגב לתגובה זו
    רוברט פרכטר , ניתח לאחרונה את מדד ה sp משנת 1870 ועד היום ( כן כן 150 שנה ) - ולפי הניתוח שלו , אנחנו נמצאים בתת-גל 5 של גל 5 ראשי , המשמעות אנחנו איפשהו בסוף הסייקל הענק - ומה בא אחריו ? שבורא עולם יעזור לנו . לכן לטעמי נדרשת סופר סופר זהירות בתקופה הזו .
  • אסטרולוגיה (ל"ת)
    8 29/12/2021 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קורונה שמורונה 28/12/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
    חלאס עם ההפחדות. מהי אסטרטגיית היציאה???
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.