שאלון
צילום: loveguli CANVA
מדריך

שאלון בירור צרכי לקוח: מהו וכיצד הוא יכול לסייע להשקעות שלכם?

כולם מדברים על תשואה - אבל מה עם הסיכון? אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בהשקעה בשווקים הפיננסים הוא ניהול הסיכון הנמצא ביחס ישיר אל התשואה. כך תבדקו מראש מה היא רמת הסיכון המתאימה לכם 
תומר אמן | (2)

השקעה בשווקים הפיננסים צריכה להיעשות באופן מושכל. כולם אוהבים להציג את התשואה - אבל חשוב לא פחות מכך להתאים את רמת הסיכון כך שלא תיכנסו ללחץ ופאניקה כשיגיעו ירידות, ותמכרו את כל התיק תוך קיבוע ההפסדים. ובכלל - כדי שהתיק שלכם יתאים לכם.

להשקעה יש דרגות סיכון שונות שמחייבת את המשקיע לבצע את בחירותיו באופן מושכל ושקול. כאשר בוחר אדם שלהשקיע את כספו, בין אם דרך הבנק, ברוקראז' או באופן עצמי, אחת השאלות הראשונות אותן יצטרך לשאול את עצמו היא עד כמה הוא מעוניין לסכן את הכסף. התשואה בשוק ההון, ובעולם באופן כללי, נמצאת ביחס ישיר לתשואה, כלומר שככל שהסיכון גבוה יותר - כך גם התשואה, ולהיפך. 

לקורס שוק ההון של ביזפורטל - רישום והקלטה של שיעור ראשון

ההיגיון במנגנון זה פשוט להסבר: ככל שהסיכון גבוה יותר כך הרצון להיכנס להשקעה יהיה נמוך יותר, ולכן הצד הלווה (בין אם חברות או ממשלות באמצעות איגרות חוב, קרנות סל או מניות) יציע תמורה גבוהה יותר עבור הכסף. רמת הסיכון איתה מרגיש בנוח המשקיע משתנה בין אדם לאדם, ויכולה אף להשתנות עבור אותו אדם לאורך זמן כאשר הנסיבות משתנות. בתיאוריה, כאשר מתחתנים או כאשר נולד ילד, סביר שהמשקיע ירצה למתן את הסיכון, לעומת משקיע צעיר שיתכן וירגיש בנוח עם סיכון גבוה יותר.

בארה"ב אגב מתרחש הפוך: דווקא מבוגרים שכבר ראו את העולם וחוו ירידות בשווקים מבינים את הכח של שוק ההון ומגדילים את הסיכון, למרות שיש להם הרבה פחות שנים לחיות, לעומת צעירים שחוששים ממפולות ומשקיעים בסיכון נמוך - למרות שיש להם שנים רבות לתקן את הנפילות.

כיצד מתאימים רמת סיכון?

אם כך, טרם ההשקעה, ועל מנת לברר מה היא רמת הסיכון המתאימה עבור המשקיע, ניתן ומומלץ לבצע "שאלון בירור צרכי לקוח", אשר יוצר תיאום ציפיות ברור יותר עבור המשקיע. שאלון זה מבוצע לרוב בבתי השקעות או בנקים, אך יכול להתאים גם עבור משקיע פרטי אשר יבצע את הפעולות בשוק עבור עצמו. 

בשנים עברו נהגה הרשות לניירות ערך להקפיד באופן גורף על ביצוע תשאול הלקוח על ידי הברוקר, אולם לאחר שהבינו כי מספר רב של שאלות חקרניות אשר עלולות לייצר מחד רתיעה על ידי הלקוח ומנגד אי ספיקה אצל הברוקר שנאלץ להתמודד עם עומס אינפורמציה שאינו תמיד רלוונטי עבורו, נוצרה רגיעה בהקפדה הנ"ל, אולם בתי ההשקעות עדיין יעדיפו לתשאל את הלקוח על מנת להעריך בצורה יעילה את רמת הסיכון המתאימה לתיק עבורו. 

קיראו עוד ב"בארץ"

השאלון לרוב יכלול שאלות דוגמת גיל, השכלה, מספר ילדים, הכנסה חודשית אל מול ההוצאות הקבועות, נכסים וחסכונות - לרבות היכן הם מנוהלים - רמת הסיכון בחסכונות הקיימים, כמה כסף יופקד אל תיק ההשקעות, מה היא תקופת ההשקעה הרצויה ומתי תזדקקו לכסף, מה היחס שלכם לסיכונים בהשקעות ומה היכרותכם עם שוק ההון. 

בין אם השאיפה היא להפוך לסוחר עצמאי או בין אם הינכם מעוניינים לסחור דרך בנק או ברוקראז', מומלץ לענות על כל השאלות בצורה הכנה ביותר, שכן מידע חסר יתכן ויפגע בהתאמת מדיניות ההשקעה לבין הסיכון שאתם מוכנים לקחת על עצמיכם, דבר שיכול לפגוע בסופו של דבר בתיאום הציפיות שלכם - וכאמור, בכך שתיכנסו לפאניקה גדולה מדי בירידות ותקבעו הפסדים.

גם לאחר שבוצע השאלון פעם אחת מומלץ לחזור ולבצע אותו כל כמה שנים (במידה ואתם ממשיכים להשקיע) שכן כאמור גם ביחס למשקיע עצמו הסיכון יכול להשתנות כתלות בשינויים באורך החיים לרבות חתונה, ילדים, לקיחת הלוואה וכמו כן כל שינוי אחר שצורך התאמה פיננסית בחייכם. חשוב לציין כי בתי ההשקעות מחויבים לוודא אחת לתקופה אם היו שינויים, אך עדיין מומלץ להעביר את המידע כאשר הוא רלוונטי ולאו דווקא לחכות לשיחה התקופתית.

השאלון המלא כולל לרוב את השאלות הבאות: 

1) מצב משפחתי (רווק/נשוי/גרוש/אלמן/אחר/מסרב לענות/לא רוולנטי)

2) מספר ילדים מתחת לגיל 18

3) אם מדובר בחשבון משותף - מהות הקשר בין בעלי החשבון (בני זוג עם כספים השייכים במשותף/לא שייכים במשותף, כספים השייכים להורה/ לילד/ שניהם)

4) מה היא מטרת והעדפות ההשקעה (מעוניין לשמור על ערך ההשקעה שלי בתוספת הריבית המקובלת/ מעוניין בתשואה גבוהה מריבית השוק/ מעוניין בתשואה משמעותית מריבית השוק/ מעוניין ברווחים גבוהים כאשר ריבית השוק אינה מהווה מדד עבורי) - שימו לב כי סעיף זה לא מציין כי ככל שמעוניין הלקוח בתשואה גבוהה יותר, כך גם הסיכון אותו יקח הוא גבוה יותר. 

5) מהו סוג התיק בו אתה מעוניין (גלובלי - שאינו מוגבל בהשקעה בנכסים מקומיים ו/או זרים/מוטה מט"ח/מסרב להשיב)

6) מצב תעסוקתי(שכיר/עצמאי/לא עובד וכו')

7) האם ברשותך כספים פנסיוניים נוספים כגון קופות גמל או השתלמות

8) גובה הכנסה חודשית שוטפת פנויה (שלילית/מאוזן/עד 5000 שקל/ מעל 5000 שקל וכו')

9) שווי נכסים פיננסים בבנק ומחוצה לו (לרבות ני"ע, מזומן, פקדונות, תכניות חיסכון, מט"ח וכו')

10) שווי נכסים שאינם פיננסים

11) סכום ההתחייבות הכללי של הלקוח 

12) טווח השקעה(חודשים עד שנים)

13) האם קיים צורך בנזילות ההשקעה בשנה הקרובה? במידה וכן - באיזה שיעור?

14) יחס לסיכון - כמה תהיה מסוגל לספוג הפסדים? 

15) בסעיף זה תתבקשו לבחור טווח רווח והפסד של תשואה על תיק ניירות ערך של כ-100 אלף שקלים, סעיף זה יאפשר לבנק להעריך מה היחס שלכם לאבדן הכסף לעומת הסיכויים לרווח. 

16) סעיף המסווג שיעורי ירידה של השוק, ושואל באילו שיעורים יתחיל הלקוח לחשוש 

17) סעיף המתייחס לתגובת הלקוח כתוצאה מירידה דו ספרתית בשווי התיק

18) מידת הניסיון בהשקעות בשוק ההון

19) מידת ההיכרות עם שוק ההון

20) באיזו תדירות בודק הלקוח את תיק ההשקעות שלו

לאחר ביצוע השאלון מעריך הברוקר את יחס הלקוח לסיכון, כמו כן את היכולת שלו לעמוד בהפסד. לדוגמא, לרווק ללא ילדים המעוניין בהשקעה לטווח ארוך וללא צורך בנזילות התיק שלו, המדווח כי הוא מסוגל לספוג הפסדים ברמה גבוהה מאוד - ינוהל תיק השקעות בסיכון גבוה. גבוה משמעותית מזה של גרוש עם מספר רב של ילדים הנמצא במאזן שלילי ולא יודע לכמה זמן יוכל להשקיע את הכסף ומה רמת הנזילות לה יזדקק. 

אבל מה זה בעצם אומר? יועצי ההשקעות בבנקים ומנהלי ההשקעות ימליצו לכם לכל היותר על השקעה מנייתית בגובה של 75%-65%. כלומר, גם אם יש לכם הכנסה פנויה משמעותית, וגם אם אתם חוסכים לטווח ארוך, וגם אם אין לכם צרכים מידיים לכסף ויש לכם סיבולת להפסד, לא תקבלו החזקה מלאה במניות, אלא את המקסימום האמור.   

אם אתם "הממוצע" אז סביר שיועצי ההשקעות יציעו לכם שיעור מניות של 20%-30% ואם אתם שמרנים-שונאי סיכון ו/או אין לכם יכולת להשקיע לטווח ארוך, אז יתנו לכם - עד 10% מניות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אידיוט 12/12/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    כתבה ישר לעניין.
  • 1.
    ראלי 12/12/2021 12:57
    הגב לתגובה זו
    טופס מסודר להורדה יכול לעזור להרבה משקיעים תודה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.