ירידות בשוק המניות
צילום: Leung Cho Pan

זן חדש של מגפת הקורונה מאיים על השווקים - החוזים בנפילה של 2%

החוזים על וול סטריט בירידה של כ-2%, לאחר שאסיה סגרה בירידות של 2.5%. הסיבה: מגפת הקורונה משיבה מלחמה לחיסונים ולתרופות. זן חדש של נגיף הקורונה - "הווריאנט הדרום אפריקאי" עלול לקלקל את היציאה מהקורונה, כאשר על פי הערכות ראשוניות הוא עמיד יותר מהווריאנטים הקודמים לחיסונים נגד הנגיף. על רקע הזן החדש, השווקים הפיננסים מאבדים גובה. 

 

בורסות אסיה ירדו ב-2%-2.7%, ירידות גם באירופה וירידות חדות גם חוזים על וול סטריט  - כ-2%. במקביל להתפשטות הזן החדש, קיים חשש אמיתי שהסגרים האחרונים במדינות אירופה יימשכו ויקשו על התאוששות הכלכלה במדינות אלו.  בבריטניה דיווחו אתמול הרשויות כי הווריאנט החדש של נגיף הקורונה שמתפשט בדרום אפריקה הוא המדאיג ביותר-החמור ביותר מבין הזנים עד כה. המומחים עדכנו כי יש לו מספר כפול של מוטציות לעומת ווריאנט דלתא ונראה שהוא עמיד יותר בפני חיסונים.

ניקיי 225 -1.19%

שנחאי -0.25%

בומביי

האנג סנג -0.92%

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    שטויות זו הזדמנות לאסוף סחורה. (ל"ת)
    משה - חיפה 26/11/2021 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מה מסתירים 26/11/2021 16:14
    הגב לתגובה זו
    בגיברלטר חיסנו כמעט מאה אחוז מהתושבים והווירוס ממשיך ליצר ווריאנטים שמתגברים עליו וכך גם באוסטרליה שעברה מאה ועשרים ימי עוצר אכזרי. ידוע שאחרי חיסון טבעי של כל מגיפה הווירוס דועך ונעלם. כאן עושים ניסוי בחיסון מלאכותי ואז הווירוס מתגבר על החיסון והסיכון אדיר. בהודו אחרי התפרצות הדלתא הווירוס נעלם והם לא קיבלו חיסון. מי שחולה שם נותנים לו אייברמקטין שעובד נפלא. מומחים כמו חירט ונדן בוש הזהירו בדיוק מזה שהמחוסנים ייצרו ווריאנטים אבל השתיקו אותם באיומים. לפני עשרה ימים נמצא במסמכי פייזר לאפ די איי שפייזר הכניסו לחיסון לילדים תרופה בשם טרומטאמין שמשמשת לטיפול לאחר התקפות לב. דא מיד לאחר שזה נחשף סוכנויות הידיעות ורויטרס, שני הגופים שמשם מעתיקים עיתוני השמאל כתבות שקריות יצאו בהודעה שזה לא הוסף. זה כמובן שקר. יש לתרופה תופעות לוואי ולא בדקו מה ההשפעות, חובה לבדוק דראג אינטראקשן וזה לא נעשה. התרופה הוספה עקב כמות חריגה של נערים שלאחר החיסון קיבלו דלקת וצלקות בשריר הלב. פייזר חושבים כנראה שהתרופה תדחה או תסתיר את הדום לב וכשיהיו אחכ תופעות וילדים ימותו בשנתם או במהלך משחק ספורט יגידו שעבר זמן
  • 8.
    משקיע 26/11/2021 14:22
    הגב לתגובה זו
    וריאנט חדש? עוד בוסטר מתוקן ורווחי ענק לפייזר ולחיסונים בכלל.
  • 7.
    אם הקורונה חוזרת 26/11/2021 14:19
    הגב לתגובה זו
    הקורונה וההזמנות אז הירידה אתמול היתה לא לעניין בלאו הכי תרויח מירידת הדולר והרבה . חכו ותראו ברבעון הבא שיא
  • 6.
    יום ראשון עליות חדות שלא נראו אפילו ב-19.8.1987 (ל"ת)
    צרנוחה 26/11/2021 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שטויות במיץ 26/11/2021 13:42
    הגב לתגובה זו
    הפחידו גם לגבי הדלתא דירבנו להתחסן מה יעשו כעת
  • 4.
    שלומי 26/11/2021 13:12
    הגב לתגובה זו
    בתחילת השבוע הבא עליות חזקות. הקורונה הארורה סתם תירוץ
  • 3.
    אוף 26/11/2021 12:10
    הגב לתגובה זו
    כמה נמאס לי כבר השנים עוברות סתם
  • 2.
    עליות שלא יחזיקו בהמשך השבוע, שיטה ידועה אצל כרישי המעו (ל"ת)
    אבא של שחקן מעוף 26/11/2021 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מצאו תירוץ לתיקון בשווקים (ל"ת)
    Ad 26/11/2021 09:26
    הגב לתגובה זו
  • האמריקאים פשוט פחדנים בטירוף (ל"ת)
    לא מצאו 26/11/2021 14:19
    הגב לתגובה זו
  • זאב 26/11/2021 12:19
    הגב לתגובה זו
    ממש תירוץ
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.