מוליכים למחצה
צילום: Brian Kostiuk, Unsplash

קמטק מגייסת 175 מיליון דולר בריבית אפס - איך זה יכול להיות?

המשמעות בשביל החברה היא שתגייס חוב זול מאוד ובמקביל לא תאלץ לדלל את כמות המניות אשר כבר הנפיקה עד כה
תומר אמן | (8)

חברת קמטק -1.52%  הישראלית הנסחרת בארץ ובוול-סטריט ועוסקת בפיתוח,ייצור ושיווק מערכות לשיפור וייעול תעשיית המוליכים למחצה, דיווחה כי תשלים גיוס חוב של אג"ח להמרה, למשקיעים מוסדיים, בהיקף של 175 מיליון דולר ובריבית של 0%. האג"ח יגיע לפידיון בשנת 2026. קמטק הגדילה את היקף גיוס האג"ח מ-140 מיליון דולר ל-175 מיליון דולר. בנוסף העניקה קמטק לרוכשים הראשונים אפשרות לרכישה של אג"ח נוספות בהיקף של 25 מיליון דולר. הגיוס באפס ריבית נובע מהכסף הזול בשווקים וכן מסוכרייה שסיפקה החברה למחזיקי האג"ח - אפשרות המרה עתידית בפרמיה של 30% על מחיר המניה הנוכחי.

 

המשמעות עבור החברה היא גיוס זול מאוד. מצד אחד אינה מגייסת חוב על ידי הנפקה של מניות, כך שאינה מדללת את סך המניות הקיים. מנגד החברה מגייסת את האג"ח בריבית אפסית. בפועל הדבר שווה ערך לאופציה, האג"ח יומר למניות רק בעוד כמה שנים, בתאריך בו נקבה החברה וזאת לא תשלם עליו ריבית, אלה רק את ערך האג"ח המומר על פי השער הנקבע על ידי החברה. 

כנאמר אגרות החוב לא יישאו ריבית. האג"ח יבשילו בתחילת דצמבר 2026, אלא אם ירכשו מחדש, ייפדו, או יומרו לפני תאריך זה. האג"ח יומרו על בסיס המרה של כבערך 17 מניות רגילות ל-1,000 דולר באג"ח, השווה למחיר המרה ראשוני של כ-58.45 דולר למניה רגילה אחת - פרמיה של כ-30% על מחיר המניות הרגילות של קמטק בבורסה האמריקאית ביום הסגירה האחרון. 

קודם לסגירת המסחר הסמוך ליום ה-1 באוגוסט 2026, יהיה ניתן להמיר את האג"ח.  בתאריך זה או אחריו, המחזיקים יוכלו להמיר את כלל אגרות החוב שלהם או חלק מהן על פי בחירתם. את אגרות החוב יהיה ניתן להמיר למזומן, מניות רגילות של קמטק או שילוב ביניהם, לפי החלטת החברה.

 

קמטק אינה רשאית לפדות את אגרות החוב לפני ה-6 בדצמבר 2024. בתאריך זה או אחריו, תהיה קמטק רשאית לפדות במזומן את כל אגרות החוב או חלקן, באם מחיר המכירה המדווח האחרון של המניות הרגילות של קמטק יהיה לפחות 130% ממחיר ההמרה - את ההפרש בין מחיר המניה בתקופה לבין אותם 58.45 דולר תגרוף החברה לכיסה. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נתי 22/11/2021 16:34
    הגב לתגובה זו
    בתיקווה שיצליחו למכור את כל החבילה.
  • 6.
    מאיר 22/11/2021 14:56
    הגב לתגובה זו
    וכמה חבל שבישראל הודעות כאלו מתפרסמות מאוחר. בכל אופן, אחת המניות הטובות(:כמו נובה)
  • 5.
    משקיע ארוך טווח 22/11/2021 14:25
    הגב לתגובה זו
    מסוג המניות שעליהם נאמר טווח השקעה של נצח
  • 4.
    כתבה מעניינת ומקצועית (ל"ת)
    אבי 22/11/2021 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מניה תענוג (ל"ת)
    שנה של רווחים 22/11/2021 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע 22/11/2021 11:57
    הגב לתגובה זו
    מבחינת קמטק זה גיוס הון נוח וזול מאוד.
  • 1.
    אנונימי 22/11/2021 10:53
    הגב לתגובה זו
    אכן הדילול יקרה רק עוד 5 שנים אבל עדיין קיים דילול. דייקו בעובדות!
  • משקיע 22/11/2021 11:58
    הגב לתגובה זו
    אינך קורא את הכתוב?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.