אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן?

לטסלה שתי מתחרות בולטות: לוסיד, שדיווחה על עלייה של 31% בהזמנות בהשוואה לרבעון הקודם לרמה של 17 אלף; וריוויאן שהונפקה לאחרונה בוול סטריט, שהפכה ליצרנית הרכב השלישית בעולם מבחינת שווי שוק וזאת על אף שלא מכרה ולו רכב אחד
טל אריה | (10)

יצרנית הרכבים החשמליים לוסיד  LUCID GROUP פרסמה היום את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי של השנה, שבראשם עומדים נתוני המכירות של הרכב החשמלי שלה ה-Lucid Air אותה הציגה החברה בספטמבר השנה. וכבר הספיקה לזכות בתואר מכונית השנה לשנת  2022 על ידי מגזין הרכב הנחשב MotorTrend.

Lusid Air החדשה כבר עקפה את רף 17 אלף ההזמנות אליו היא שאפה, ובכך הביאה לעלייה של 31% בהזמנות, וזאת בהשוואה לרבעון הקודם בו נמכרו סה"כ 13 אלף רכבים. מדובר ברכב סדאן יוקרתי, עם עיצוב חדשני הכולל חלל פנימי בגודל מלא ובטביעת רגל חיצונית בגודל בינוני. רכבי החברה מיוצרים במפעל החדש של Lucid בקאסה גרנדה, אריזונה. 

ההזמנות ברבעון השלישי צפויות להכניס לכיס החברה 1.3 מיליארד דולר. עיקר ההזמנות מתבצעות על ידי אזרחים בארה"ב, כאשר ערב הסעודית תופסת את המקום השני. החברה קיבלה השקעה כספית גדולה מקרן העושר הריבונית של ערב הסעודית, והקרן ממשיכה להיות בעלת המניות הגדולה ביותר של יצרנית הרכב.

מנכ"ל החברה פיטר רולינסון אמר בהצהרה תקשורתית כי הוא צופה שהחברה תגיע לכושר ייצור של 20,000 כלי רכב בשנה הבאה, שהמטרה לטווח הארוך של לוסיד שאפתנית אף יותר. החברה תנסה להגיע לכדי 500,000 יחידות עד סוף העשור.

 

חברת Lucid שהוקמה ב-2007 התחילה כיצרנית סוללות EV ומערכות הנעה ועברה לייצור של רכבי יוקרה. החברה יצאה להנפקה ביולי האחרון לאחר שהתמזגה עם צ'ק ריק, מניית החברה נסחרת לפי שווי שוק של 84 מיליארד דולר. 

חברה נוספת שמאיימת על העליונות של טסלה היא Rivian

חברת רכבי היוקרה החשמליים ריוויאן (RIVIAN), שהשלימה IPO בוול סטריט רק לפני שבוע, לפי שווי של 77 מיליארד דולר, שכבר הספיק לזנק ב-186% לרמה של 143 מיליארד דולר מאז ההנפקה.  ביום רביעי האחרון, כאשר המניות זינקו ב-29% כשהחלו להיסחר בהנפקה הראשונית הגדולה ביותר של ארה"ב מאז פייסבוק ב-2012.

קיראו עוד ב"גלובל"

מדובר בחברת רכבים חשמליים שבין הרכבים אותם היא מייצרת עומד הטנדר החשמלי שלה שכבר הספיק לקטוף מחמאות ברחבי העולם. החברה שהחלה כסטארט-אפ כבר רשמה הצלחה ענקית מצידה בכך שהפכה ליצרנית הרכב השלישית בעולם מבחינת שווי שוק וזאת על אף שלא מכרה ולו רכב אחד.

אמזון  AMAZON שמחזיקה ב20% ממניות החברה כבר הזמינה 100,000 רכבים של Rivian שיסופקו עד 2030 ומתכננת לקבל 10,000 רכבים שתספק לה Rivian בשנה הבאה. החברה כבר נצחה את טסלה, GM ופורד עם הטנדר החשמלי המלא הראשון שהושק, ה-R1T. ביולי דיווחה רויטרס כי Rivian מתכננת להשקיע 5 מיליארד דולר במפעל רכב נוסף.

בכך מוכיח השוק כי הביקוש לרכב חשמלי ממשיך לעלות ועוד צרכנים מחפשים לאמץ את הטכנולוגיה החשמלית אצלם. נוסף לחבילת התשתית האחרונה שנחתמה על ידי הנשיא ג'ו ביידן ביום שני בעסקה שמוערכת ב​​מיליארדי דולרים, עסקה שתקדם עוד יותר את רשת התשתיות לרכבים חשמליים ברחבי ארה"ב ותגביר את הביקוש אליהם.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    א. 17/11/2021 05:12
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע האם יש בעית קרינה במכוניות חשמליות?
  • קורן פזיזי 17/11/2021 19:44
    הגב לתגובה זו
    הקרינה היא מהשמש אין קרינה המצבר יותר מהסלולר ובשניהם הקרינה היא מינורית ומה שחשוב יותר - לא מינהל. אז תפסיקו עם המנטרה
  • 6.
    כשהבועה תתפוצץ - זה יכאב (ל"ת)
    רק נזהר 16/11/2021 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבישלום 16/11/2021 21:34
    הגב לתגובה זו
    חברה שעוד לא מכרה רכב אחד שווה 143 מליארד??? טסלה עצמה היא בועה, השוק השתגע.
  • 4.
    אסי לאסי 16/11/2021 21:08
    הגב לתגובה זו
    וטסלה מייצרת רכבים, תחנות הטענה לרכבים, פאנלים סולאריים, ביטוח רכב, סוללות לאחסנת אנרגיה ביתיות, סוללות אחסנת אנרגיה תעשייתיות, חשמל, רובוטיקה, תוכנת רכב לנהיגה אוטונומית ועוד….
  • 95 אחוז מההכנסות של טסלה זה מרכבים.. (ל"ת)
    תקרא תצליח 17/11/2021 01:13
    הגב לתגובה זו
  • אסי לאסי 17/11/2021 09:55
    וזה הולך וקטן מרבעון לרבעון, למרות שחטיבת הרכב של טסלה צומחת 70-80 אחוז בשנה.... עכשיו תעשה את החשבון לבד!
  • 3.
    יונתן 16/11/2021 20:49
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יכול לאיים על טסלה. ריוויאן מכרה 200 רכבים השנה - כולם לעובדי החברה חחחח לוסיד רק מתכננת למכור בשנה הבאה 20,000 רכבים, כשטסלה כהר תמכור 2 מיליון - בדיוק כפול 100… איפה הן ואיפה טסלה?????
  • 2.
    (ל"ת)
    16/11/2021 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל הטכנוגיה של חשמל יותר מזהמת מרכב רגיל עד שלא יה 16/11/2021 20:26
    הגב לתגובה זו
    כל הטכנוגיה של חשמל יותר מזהמת מרכב רגיל עד שלא יהיה רכב בדלק מימן לא תהיה התקדמות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.