מייקל ברי
צילום: מייקל ברי

חוזה משבר הסאב פריים: טסלה עלולה לצלול ב-90%

מייקל ברי השווה את טסלה לאמזון, שנפלה ב-95% במשבר הדוט.קום וציין כי אילון מאסק עצמו אמר שמחיר המניה מופקע, כשהייתה ב-160 דולר - שישית מהיום. תחזית קיצונית? רק לפני שנה וחצי טסלה נסחרה בפחות מ-100 דולר; מאסק מכר השבוע מניות ב-5 מיליארד ד', ואחיו מכר יום לפניו ב-109 מיליון ד'
נתנאל אריאל | (27)
מייקל ברי, שזיהה מראש את משבר הסאב פריים, הלך נגד השוק במשק תקופה ארוכה, ספג קיתונות של בוז ולבסוף צדק - במה שהפך לסרט על המשבר "The Big Short", מזהיר כי מניית טסלה  TESLA INC עלולה להתרסק - ובחדות. לייתר דיוק הוא אומר שהמניה עולה ליפול ב-80%-90% מערכה. את הציוץ הזה כבר אי אפשר למצוא בטוויטר - מאחר שהוא נמחק כעבור זמן קצר. אך בציוץ, ברי, שגם עומד בראש חברת ניהול הנכסים Scion, השווה את טסלה לאמזון  AMAZON אי שם כאשר התפוצצה בועת הדוט-קום בשנת 2000. הנאסד"ק צלל בכמעט 80%, ואמזון צללה ביותר מ-90%, ואז לקח לה 8 שנים (למעשה עד משבר הסאב פריים) להחזיר את הנפילה, לאחר ששינתה וגיוונה את עסקיה - ובהמשך התרסקה שוב עם נפילת השוק, ואחר כך כמובן טיפסה עד לשווי העצום שלה היום. לדברי ברי: "האם טסלה יכולה לרדת ב-80%-90%? אחרי שנת 2000 רבים מה'מעופפים' (flyers. נ.א) עשו זאת. אמזון ירדה ב-95% לפני שני עשורים, שינתה את כל התחום שלה, ושגשגה הרבה יותר מאוחר", והמשיך: "אילון מאסק עצמו אמר בשנה שעברה שטסלה הוערכה יתר על המידה, וזאת כאשר המניה נסחרה בפחות משישית ממחירה הנוכחי (בהתאמה לפיצול המניות של טסלה ביחס של 5 ל-1 באוגוסט 2020)". ברי הוסיף בציוץ וכתב כי "ב-1 במאי 2020 מחיר מניית טסלה עמה על 163 דולר למניה ואילון מאסק עצמו כתב שזה גבוה מדי - והוא לא צחק", תוך שהוא מפנה למאמר בוול סטריט ג'ורנל על תגובתו של מנכ"ל טסלה לאותו גובה של המניה. תחזית קיצונית? לפני שנה טסלה נסחרה שם - והשבוע היא נפלה ב-16% האם מדובר בתחזית קיצונית? לא בטוח. רק לפני שנה וחצי, באפריל 2020, נסחרה טסלה בפחות מ-100 דולר למניה (מתואם לספליט). זו לא הפעם הראשונה שברי מצייץ נגד טסלה. בשנה שעברה הוא כתב שהמחיר שלה "מגוחך" ובתחילת השנה הוא חזה שהיא תקרוסכמו משבר הדיור ב-2008 (משבר הסאב-פריים) וכמו בועת הדוט.קום ואמר למשקיעים במניה "ליהנות מזה על עוד זה נמשך". טסלה צללה השבוע ב-16%, לאחר ששברה את השיא הפסיכולוגי של 1 טריליון דולר והגיעה אף לכ-1.25 טריליון דולר - או אם תרצו, מדובר באובדן של 171 מיליארד דולר מערכה. כעת היא נסחרת לפי שווי של כ-1.08 טריליון דולר. מאסק מוכר מניות - לאחר ששאל את העוקבים בטוויטר. תרגיל מחוכם? הצלילה בשווי המניה, הגיעה לאחר שאילון מאסק פרסם את הסקר בטוויטר ושאל את המשקיעים אם למכור 10% מהאחזקות שלו בטסלה כדי לשלם את המס שהוא חייב. 58% מהמצביעים הורו לו למכור וכבר הסברנו כי הסיבה האמיתית היא כמובן לא באמת המס שהוא צריך לשלם, וכי מדובר בדרך מחוכמת של מאסק למכור מניות בלי להגיד שהוא סבור שהשווי של החברה שלו מנופח. זה עזר בערך - והמניה כאמור נפלה. אחר כך פורסמו דיווחים נוספים כי מדובר גם על חובות אישיים שהוא צריך לכסות. בינתיים מאסק כבר מכר מניות בהיקף של 5 מיליארד דולר - והוא צפוי להמשיך ולמכור עוד לא מעט מניות. חשוב לשים לב כי למעשה מייקל ברי לא הביע הפעם עמדה האם חברת טסלה היא חברה טובה או גרועה. ייתכן שכן וייתכן שלא, אבל הוא לא מביע דעה על כך כעת, אלא פשוט אומר שהעובדה שהיא זינקה לא אומר שהיא לא עשויה להתרסק בהמשך. אחיו של מאסק מכר יום לפניו ב-109 מיליון דולר מי שעוד מכר מניות של טסלה בהיקף גדול הוא האח של אילון מאסק, קימבל (Kimbel) מאסק. האח מכר 88.5 אלף מניות במחיר של 1,229.91 דולר למניה, כך שלמעשה הוא מכר מניות בהיקף של כ-109 מיליון דולר - כ-15% מאחזקותיו בחברה (ללא אופציות). לקימבל מאסק יש נכסים בשווי שמוערך ב-950 מיליון דולר, על פי מדד המיליארדרים של בלומברג, עם כ-600 אלף מניות טסלה שמשועבדות כבטוחה להלוואות אישיות שלו. קיבמל מאסק הוא שף-מסעדן ספורטיבי, שאוהב להסתובב עם כובע של בוקרים. הוא מנכ"ל Kitchen Restaurant Group ומייסד שותף של Square Roots Urban Growers, קהילת חווה עירונית שמטפחת יבולים כמו בחללים, כולל בתוך מכולות ישנות. הוא חבר במועצת המנהלים של טסלה מאז אפריל 2004 והוא גם מנהל בחברת SpaceX, גם כן של אחיו אילון מאסק. ברי היה בשורט נגד טסלה - עד לאחרונה ברי אגב לא רק דיבר אלא גם ביצע - בסוף השנה שעברה הוא ביצע שורט נגד טסלה ואחר כך העמיק את הפוזיציה שלו נגד יצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם, כשהעלה את מספר המניות בשורט מלמעלה מ-800 אלף מניות בשורט ל-1,075,500. לאחרונה הוא אמר כי הוא כבר לא מהמר נגד טסלה, מה שאומר שהוא כנראה הפסיד בדרך מיליוני שקלים.  מזהיר ידוע - בגיימסטופ ובמשבר הסאב פריים הוא צדק זו לא הפעם הראשונה שברי מזהיר מפני חברות שעשויות ליפול. בתחילת השנה הוא יצא בנחרצות נגד העליות המטורפות של המהמרים-משקיעים הצעירים בגיימסטופ GAMESTOP CORP   (GME), קמעונאית משחקי הוידאו וחברות שלא היה היגיון כלכלי מאחורי הזינוק המטורף בהן, וקבע נחרצות כי מדובר בבועה שתתפוצץ לבסוף, או במילותיו: "למה שקורה כרגע, חייבות להיות השלכות פליליות ורגולטוריות. זה לא טבעי, זה מטורף ומסוכן". הוא כמובן צדק, כפי שגם הערכנו כאן בביזפורטל והזהרנו את המשקיעים, והמניות הללו התרסקו אחר כך בקול רעש גדול. מי שפחות אוהבת את הגישה של ברי היא קת'י ווד, שהפכה לנביאה של השוק שצעירים הולכים בעקבותיה, בעקבות התשואה של 150% שהשיגה בשנה שעברה (אך השנה היא לא ממש מצליחה). ברי הימר נגד קת'י ווד וקרן הדגל שלה ARKK, כששם פוזיציות שורט עליה.   ווד לא נשארה חייבת וצייצה בתגובה כי: "לזכותו ייאמר שברי עשה החלטה מעולה, כשזיהה את האסון בשוק הדיור והמשכנתאות", צייצה ווד והוסיפה כי "אני לא מאמינה שהוא מבין את הפנדמנטלז שמייצרים צמיחה מתפוצצת והזדמנויות השקעה בתחום החדשנות".   בקשר לגיימסטופ אגב, נציין כי ברי גם זומן למשרדיה של הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) במסגרת חקירה המתנהלת סביב המסחר במניה. החברה של ברי השקיעה ב-2019 במניה והידיעה על כך הביאה לזינוק חד בה בזמנו. אחת הסברות הייתה כי טירוף המשקיעים-מהמרים הצעירים שרכשו בנפחים עצומים מניות של גיימסטופ, מתרחש לא רק מפאת מלחמה בשורטיסטים בניסיון ליצור שורט סקוויז, כי אם גם בשל אמונה בחברה - בין היתר בהשפעת משקיע מוערך כברי. ברי חשף בציוץ בטוויטר את הזימון שקיבל מה-SEC כשצילם את המכתב, ולצד התמונה כתב בפוסט "עם כל מה שקורה עכשיו בעולם...", ככל הנראה בביקורת מרומזת על כך שבין כל התמורות בשוקי ההון, ברשות מצאו לנכון לדבר איתו על גיימסטופ. הציוץ נמחק לאחר מכן. בעת ההשקעה הראשונה של Scion בגיימסטופ, המניה קפצה ב-20%. ברי אמר אז בראיון ל-Barron's ש"המאזן של גיימסטופ במצב טוב מאד". בזמנו אף הפציר בהנהלה להגביר את קצב הרכישות העצמיות כשאלה עמדו על 62.4 מיליון דולר מתוך מכסה של 300 מיליון שהוקצתה לשם כך.

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    עוקב 13/11/2021 10:35
    הגב לתגובה זו
    שטסלה שברה שיא חדש.
  • 23.
    שי 12/11/2021 15:07
    הגב לתגובה זו
    ניפחו את מה שהוא אמר ובסך הכל פתח שורט קטן על טסלה.ייתכן והוא לא מדייק והפסיד סכום גדול,אבל הוא מודה שטעה. טבלה זה etf של עשרות תתי חברות ופטנטים. תבדקו,גם במרץ 2021 בכירים בטסלה מכרו והיא עלתה מאות אחוזים מאז
  • 22.
    1 12/11/2021 14:49
    הגב לתגובה זו
    זהיה נס אם אחד מהם לא הקלע פעם . לטעון את זה זה בדיוק כמו לטעון שחוזה מספרי הלוטו שזכה חוזה את המספרים בעתיד .
  • 21.
    אהרון 12/11/2021 14:40
    הגב לתגובה זו
    כל השוק מנופח יש מספיק טריגרים ירידות בעשרות אחוזים . השאלה כמו כל התחזיות היה ונשאר איתוי האירוע
  • 20.
    רובין 12/11/2021 13:43
    הגב לתגובה זו
    ראינו את כל השורטיסטים בשנתיים האחרונות אכלו את הכובע כל שבוע איזה כתבה שלילית על טסלה פעם תאונה פעם שריפה בנתיים המניה רק מתפוצצת למעלה בדרך ל 2000$
  • 19.
    טסלה פחות מ3T זה כסף על הרצפה (ל"ת)
    משקיע 12/11/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    כל שבוע אתם מביאים איזה הגיג של נביא זעם (ל"ת)
    דוד 12/11/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    ראם 12/11/2021 07:59
    הגב לתגובה זו
    מייקל ברי הזה חושב אם עשה פעם אחת "קופה" תמיד יכול
  • 16.
    עידן 12/11/2021 07:11
    הגב לתגובה זו
    הערך שלה התנתק מזמן מההגיון הכלכלי. לצערי מחזיק דרך נאסדק 100.
  • 15.
    לא מעט מניות עלו מלפני כמה שנים באלפי אחוזים (ל"ת)
    יעל 12/11/2021 06:40
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    למה בכלל לכתוב כתבה מגמתית (ל"ת)
    טל 12/11/2021 06:39
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    פיט 12/11/2021 05:24
    הגב לתגובה זו
    כאילו הם איזה מסטיקנים שיודעים מה יהיה .לפני חודש אנליסטים אמרו שטסלה שווה 700$ מאז היא עלתה בעוד 500 אף אחד אין לו מושג
  • טועה טעות 12/11/2021 09:30
    הגב לתגובה זו
    מסיבות מקרו כמו מיתון, סוף הכסף הזול או סיבות מיקרו, כי פשוט אין צידוק כלכלי. השאלה רק, מתי יחלוף ההנגאובר של המהמרים.
  • 12.
    צמיחה מפוצצת 12/11/2021 02:12
    הגב לתגובה זו
    טסלה והגאונים המתחרים ריוויאן כבר שווים יותר מכל המכוניות המיוצרות ביחד.....
  • 11.
    דובון 12/11/2021 00:03
    הגב לתגובה זו
    1. מאסק אמר גם שהיא תמכור 20 מיליון רכבים ב-2030. 2. ומאסק אמר שעסקי האנרגיה גם יהיו יותר גדולים מעסקי הרכב ב-2030. 3. ומאסק גם אמר שהוא יעלה 10 מיליון מוניות אוטונומיות על הכביש בשנים הקרובות. 3. ומאסק אמר שעסקי הביטוח יהיו 30-40 אחוז מההכנסות של טסלה ב-2030. גם את הדברים האלה מאסק אמר! ברי מופסד חצי מליארד דולר על השורט האידיוטי שפתח (וסגר) על טסלה לפני שנה בערך, ועכשיו נשרף לו הלב!!!
  • 10.
    הבחור גאון - עושה את זה כל פעם, כולל GameStop (ל"ת)
    שמוליק 11/11/2021 23:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    גן ילדים 11/11/2021 22:22
    הגב לתגובה זו
    "מה שאומר שהוא כנראה הפסיד בדרך מיליוני שקלים."
  • 8.
    דוד הגנן 11/11/2021 21:11
    הגב לתגובה זו
    חרטטן הרי גם שעון עומד מראה פעמיים ביום את השעה הנכונה ותרנגולת עיוורת מדי פעם אוכלת גרגר!!! גם אני יכול להגיד שטסלה תגיע לשער של 5000 או לשער של 1!!!
  • 7.
    ברי צודק והזמן יוכיח (ל"ת)
    אנונימי 11/11/2021 19:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 11/11/2021 19:28
    הגב לתגובה זו
    אם טסלה תיפול ,זו תהיה הזדמנות קניה בלתי חוזרת
  • 5.
    לרון 11/11/2021 19:26
    הגב לתגובה זו
    מסוג ד"ר "דום DOOM" חדש,אלה לרוב טועים כי מי שמתעסק בשוק ההון הוא אופטימי באופן מובנה
  • 4.
    הוא בטוח שייפלו אבל סגר את השורט עליהם (ל"ת)
    קולונל 11/11/2021 18:54
    הגב לתגובה זו
  • לרון 11/11/2021 19:31
    הגב לתגובה זו
    וזו הסיבה ל FREQUENT SHORT SQUEEZES,אין לבן אנוש לדעת מה צופן העתיד,לכן גם הפיזור בתיקי מניות
  • באפט 11/11/2021 20:00
    למה הוא אומר שהם יפלו אם הוא סגר את השורט? זה הפוך ממה שהוא עושה או מאמין
  • 3.
    שחר 11/11/2021 18:30
    הגב לתגובה זו
    אפשר ללמוד מהמקרה שפעולה כמו השקעה בשורט על מנייה במומנטום יכולה (במקרה הטוב) להחשב לזרייה לרוח
  • 2.
    יש פער מחירים באזור 840-816 ו-907הגרף יכול לרדת עד לשם (ל"ת)
    תש 11/11/2021 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מר בין 11/11/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    כסף יש, משקיעים יש, מאסק הוא קטר בתחום החדשנות שאין שני לו. ובזכותו הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק. ראו את אקס ספייס, ראו את סוללות האגירה לאנרגיה, ראו את המפעלים שהוא בונה למכוניות וטכנולוגיות אחרות, ראו את ה"רובוט" האנושי שהוא מפתח כדי שיגיע למאדים. האיש גאון. וגם מהלכיו מבריקים. הרי בשוק המניות יש מוכרים וקונים והשוק קובע את המחיר. ולא "חוזה" שקם ואומר משהו...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.