ebay עוקפת את הצפי - אבל מאכזבת בתחזית והמניה נופלת באפטר מרקט
חברת איביי EBAY (סימול:EBAY) חברת המכירות האינטרנטיות מדווחת רווח למניה של 0.9 דולר על הכנסות של 2.5 מיליארד דולר, עליה של 11%. האנליסטים העריכו כי הרווח המתואם יהיה 0.89 דולר למניה ואילו ההכנסות יעמדו על 2.46 מיליארד דולר.
מנגד, נפח הסחורות ברוטו שלה ירד ב-10% ל-19.5 מיליארד דולר. בסך הכל היו לחברה 154 מיליון קונים פעילים ברחבי העולם - ירידה של 5%, ו-19 מיליון מוכרים פעילים. וגם הרווח התפעולי של החברה על בסיס Non-GAAP ירד ל-31.7% לעומת 34.7% אשתקד.
החברה ייצרה תזרים מזומנים חופשי של 661 מיליון דולר ותזרים מזומנים תפעולי של 502 מיליון דולר מפעילות נמשכת. החברה גם ביצעה רכישה חוזרת (בייבאק) בהיקף של 2.3 מיליארד דולר (31 מיליון מניות) ברבעון השלישי. יתרת שווי המזומנים שלה עומדת על 5.1 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון, לאחר שהיא גם חילקה דיבידנד בהיקף של 116 מיליון דולר.
החברה גם הודיעה שתחלק דיבידנד של 18 סנט למניה כאשר התאריך הקובע יהיה ה-1 בדצמבר ותאריך החלוקה ה-17 בדצמבר.
אלא שהבעיה של ebay לא נמצאת בדוחות של הרבעון הזה, אלא בתחזיות לרבעון הבא. החברה צופה הכנסות בטווח של 2.57-2.62 מיליארד דולר, נמוך מצפי האנליסטים להכנסות של 2.65 מיליארד דולר. גם הרווח למניה צפוי לעמוד על פי החברה בטווח שבין 0.97 ל-1.01 דולר למניה - בעוד האנליסטים צפו רווח של 1 דולר למניה, כלומר מעל אמצע הטווח של תחזיות החברה.
- שת"פ בין eBay ישראל ו'סלונה': תשיק באתר הבלוגים פלטפורמה לרכישת פרטים בהתאמה אישית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הצוות שלנו סיפק עוד רבעון חזק, שוב עמד בציפיות שלנו והתעלה על כל המדדים העסקיים המרכזיים, תוך התקדמות נוספת באסטרטגיה הרב-שנתית שלנו", אמר ג'יימי Iannone, מנכ"ל eBay. "תוצאות הרבעון השלישי שלנו, המונעות מההשלמה כמעט של העברת התשלומים המנוהלים שלנו, הרחבת תיק הפרסום שלנו וגידול בנפח בקטגוריות המיקוד שלנו, מוכיחות שהאסטרטגיה שלנו ממשיכה לעבוד. אני גאה שהצלחנו להגביר את שביעות הרצון של הלקוחות, לבנות אמון ולהניע חדשנות מתמדת, כל זאת תוך המשך קביעת התקדמות והתקדמות לעבר היעדים השאפתניים שלנו בנושא האקלים".
מה הקשר בין איביי לאקלים? החברה רוצה להראות שאכפת לה מכדור הארץ, ובכלל מהחברה, וזאת כחלק מהטרנד העולמי, ולכן היא הודיעה על הסכמים עם מקדונלס ו-Lightsource bp לרכישת חשמל בפרויקט הסולארי הגדול בלואיזיאנה. לאחר השלמתו, הפרויקט יפיק למעלה מ-600,000 מגה וואט-שעה (MWh) של אנרגיה נקייה מדי שנה, שווה ערך לצריכה השנתית הממוצעת של 59 אלף בתים בארה"ב. איביי גם תחלק מענקים של 3 מיליון דולר לעמותות, ואף מדווחת כי היא תרמה כ-35 מיליון דולר ברחבי העולם ברבעון השלישי.
איביי נסחרת במחיר מניה של 77.8 דולר, המשקף לה שווי שוק של 50.6 מיליארד דולר. מתחילת השנה היא זינקה ב-43%, אך כעת כאמור - היא נופלת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
