למה מאסטרקארד וגם ויזה נופלות היום ב-6%?
מאסטרקארד MASTERCARD INCORPORATED (MA) עדיין לא דיווחה את תוצאותיה לרבעון הנוכחי, היא תעשה זאת רק מחר. ובכל זאת ענקית התשלומים שנסחרת לפי שווי שוק של 335 מיליארד דולר נופלת היום ב-5% במסחר.
האם קרה משהו מיוחד היום בחברה שמצדיק נפילה כזו? לא ממש. אבל קרה משהו במתחרה הגדולה שלה. ענקית התשלומים ויזה VISA (V) שנסחרת לפי שווי שוק של 480 מיליארד דולר נופלת גם היא היום במסחר ב-6%.
מה קרה? האמת שויזה דיווחה לכאורה דוחות טובים. היא עקפה את צפי האנליסטים עעם רווח מתואם של 1.62 דולר למניה, בעוד האנליסטים ציפו ל-1.54 דולר למניה. גם ההכנסות עקפו את התחזיות עם 6.6 מיליארד דולר, לעומת צפי של 6.5 מיליארד דולר, קצב צמיחה של 29% בשנה. בהחלט לא רע. ומה לגבי התוצאות השנתיות? (החברה דיווחה על הרבעון הפיסקאלי הרביעי). התוצאות אמנם היו טובות - אבל פחות. ההכנסות לשנה כולה עלו ב-10% והרווח ב-13%.
בנוסף, נפח התשלומים ב-Visa גדל ב-17% מהרבעון הפיסקאלי הרביעי של 2020, בעוד שנפח התשלומים זינק ב-38% משנה לשנה. החברה גם אישרה חלוקת דיבינד.
מנכ"ל ויזה אלפרד קלי אפילו אמר: "הביצועים שלנו נבעו מהמשך ההתאוששות בכלכלות גלובליות רבות והגיוון המוגבר של ההכנסות שלנו עם זרמים חדשים ושירותי ערך מוסף. במבט קדימה, ויזה ממוקמת אפילו טוב יותר לעתיד כאשר הנסיעות הגלובליות מתאוששות ואנו ממשיכים להניע את הצמיחה המהירה של תשלומים דיגיטליים ולאפשר חדשנות בתנועת הכסף בעולם".
- eToro ו-Visa משיקות כרטיס חיוב באירופה ובריטניה
- בתמורה ל-100 מ' דולר - ויזה רוצה לספק כרטיסים לאפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם הכל טוב אז למה ויזה נופלת? בשיחת המשקיעים שקיימה החברה אחרי פרסום הדוחות צפה סמנכ"ל הכספים של ויזה ואסנט פראבהו (Vasant Prabhu) כי הצמיחה בשנה הבאה תהיה בטווח של בין 10% ל-20%, כלומר, צמיחה מהירה רק בחצי מזו של השנה האחרונה וחצי מהציפיות בשוק - ולכן היא נופלת.
הוא הוסיף כי "הצמיחה בהכנסות מהווה את האתגר הגדול ביותר כי היא תלויה באופן משמעותי בקצב ההתאוששות של הנסיעות חוצות הגבולות".
אז מה הקשר למאסטרקארד?
מדובר בשתי חברות דומות מאוד. שתיהן פועלות על אותה משבצת ומתחרות האחת בשניה. אם אחת סבורה שהתוצאות שלה הולכות להפתיע לרעה והצמיחה תהיה איטית יותר - סביר להניח שזה מה שיקרה גם לשניה, ולכן גם היא נופלת.
מחר נגלה האם מאסטרדקארד תפתיע את השוק לטובה - או שהירידות היום בעקבות ויזה אכן מוצדקות. האנליסטים צופים למאסטרקארד רווח למניה של 2.19 דולר, גבוה ב-37% לעומת שנה שעברה. בשורת ההכנסות צופים האנליסטים 4.95 מיליארד דולר, עליה של 29% לעומת השנה שעברה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה עוד קרה בויזה לאחרונה?
החברה החליטה בחודש יולי להיכנס לתחום החם של קנה-עכשיו-שלם-אחר-כך, בעקבות פייפל. מדובר בתוכנית שבעצם מאפשרת לאנשים לקנות מה שהם רוצים ולקבל על כך הלוואה מיידית בזמן שהם קונים. לא מדובר במהלך שטוב לצרכנים (תזהרו - אתם קונים עכשיו בלי לשלם אבל זה אומר שאחר כך תשלמו ביוקר, עם ריביות גבוהות), אבל זה מהלך מצוין לחברות סליקת האשראי.
- 1.שלומי 28/10/2021 09:04הגב לתגובה זומסטרקרד נפלה אתמול 6% בשל פאניקה מטומטמת! חברת כרטיסי האשראי הענקית כבר היתה במחיר מעל 400$ ואני צופה שתחזור לשם ותעבור את המחיר הזה בהקדם. תוצאותיה מצויינות לאורך זמן, כמו ויזה המתחרה. מה שהמשקיעים ההיסטריים יכולים לעשות...טימטום!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
