צבי לנדו מנכל סולאראדג
צילום: סולאראדג'

למה סולאראדג' מזנקת היום ב-9% למרות שתדווח רק בשבוע הבא?

החברה המתחרה ENPHASE ENERGY ניפצה את התחזיות - וגוררת בעקבותיה את כל הסקטור לעליות חדות, שהרי אם זה המצב אצלה ייתכן שכך יהיה גם אצל המתחרות, ואם כן המשקיעים כבר ממהרים לקנות היום
נתנאל אריאל | (3)
נושאים בכתבה סולאראדג'

חברת האנרגיה המתחדשת הישראלית, סולאראדג'  הנסחרת בנאסד"ק (SEDG) מזנקת כעת ב-12% במסחר. החברה תדווח על התוצאות שלה רק ביום שלישי הבא (2 בנובמבר) אבל היום היא מזנקת. מה הקשר? התחזיות של החברה אמנם טובות יותר מזה שצפו האנליסטים ברבעון הקודם אבל אין כאן כמובן חידוש מבחינת השוק.

הסיבה לזינוק היום היא בכלל דוחות של חברת אנרגיה מתחדשת אחרת. המתחרה של סולאראדג', חברת ENPHASE ENERGY הם מצוינים ומקפיצים אותה ב-23% בשעה זו - ויחד איתה את כל הסקטור. 

אז מה כל כך מדהים בדוחות האלה שלה? היא דיווחה על הכנסות שיא של 351.5 מיליון דולר, עליה של 11% לעומת הרבעון הקודם, ורווח מתואם למניה של 60 סנט, בעוד האנליסטים ציפו להכנסות של 343.1 מיליון דולר ולרווח מתואם של 48 סנט למניה.

נדמה כי משבר השבבים העולמי מדלג מעל החברה אשר בנוסף דיווחה על צמיחה של 40.8% ברווח הגולמי, כאשר היא שלחה כ-2,599,575 מיקרו-ממירים, או 913 מגה-ואט DC, ו-65 מגה-וואט-שעות של המערכות שלה. תזרים המזומנים מפילות שוטפת עמד על 113.4 מיליון דולר, ויתרת המזומנים ושווי המזומנים שלה עומדת על 1.4 מיליארד דולר, והמשלוחים שלה זינקו ב-51%.

החברה גם הכריזה על מערכת אנרגיה חדשה בשם IQ8, מיקרו-אינוורטרים סולאריים ללקוחות בצפון אמריקה והצהירה כי "מאז הקמת החברה, השקענו בשבבי מעגל משולבים (ASIC) מותאמים אישית עבור המיקרו-אינוורטרים שלנו, וכיום אנו רואים את התמורה עם מיקרו-מהפך מוגדר-תוכנה חכם מספיק כדי ליצור רשת מיקרו. בעלי בתים רבים מניחים לעתים קרובות שהמערכות הסולאריות שלהם יתפקדו אם השמש זורחת, אפילו בזמן הפסקת חשמל. זה למרבה הצער לא היה נכון עד היום. כעת, עם IQ8 בעלי בתים יכולים לממש את ההבטחה האמיתית של השמש - לייצר ולהשתמש בכוח שלהם. IQ8 microinverters סולאריים יכולים לספק גיבוי לאור השמש במהלך הפסקה, אפילו ללא סוללה".

החברה גם הכריזה כי מערכות האנרגיה הביתיות שלה ישתלבו בקרוב עם רוב הדגמים המובילים של גנרטורים AC ביתיים, ויספקו ביצועים משופרים לבעלי בתים במהלך הפסקות חשמל שגם יוכלו לפקח על זרימת החשמל בזמן אמת, להפעיל ולעצור את הגנרטור שלהם מרחוק, לקבוע שעות שקטות כדי למנוע מהגנרטור שלהם לפעול עד שהסוללות שלהם יורדות מתחת לסף המיועד, ולשלוט בכל זה באמצעות אפליקציה של החברה.

על פי החברה: "התכונה החדשה מתפקדת ללא מתג העברה אוטומטית של גנרטור ומבטלת את תקלות החשמל שמאפסות את המכשירים האלקטרוניים הביתיים בעת המעבר לכוח הגנרטור".

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה גם ביצעה שתי רכישות כדי לגדול, מה שתרם לשורה העליונה והתחתונה, והצהירה כי בשנה הבאה היא תשחרר מספר תכונות תוכנה חדשות.

אז איך זה קשור לסולאראדג'? 

התוצאות של המתחרה, כאמור מקפיצות היום את כל הסקטור ובתוכם גם סולאראדג'. בהנחה שהחברה גם תצליח לדווח על תוצאות מצוינות היא צפויה לעלות אחרי הדוחות. אבל אם משקיעים חושבים שאפשר לראות את הנולד, או לפחות לקוות שכך יהיה - אז הם מקדימים את קניית המניה - וממילא גם היא כבר מזנקת. כעת נותר להמתין לשבוע הבא ולראות הם התחזית אכן תתממש.

ברבעון הקודם, סולאראדג' הכתה את תחזיות האנליסטים: החברה דיווחה על הכנסות של 480.1 מיליון דולר, עלייה של 18% לעומת 405.5 מיליון דולר ברבעון הקודם ועלייה של 45% לעומת 331.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בעוד האנליסטים צפו עליה של 37.7% בהכנסות ל-454 מיליון דולר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח למניה הסתכם בכ-1.28 דולר, בעוד האנליסטים צפו שהרווח למניה יעמוד על 1.12 דולר. הרווח הנקי non-GAAP עמד על 72.5 מיליון דולר, עלייה של 31% לעומת 55.5 מיליון דולר ברבעון הקודם ועלייה של 39% לעומת 52.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

החברה צופה קדימה הכנסות בטווח של 520 עד 540 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים, שצפו הכנסות של 504.7 מיליון דולר. הרווח הגולמי על בסיס Non-GAAP צפוי להיות בטווח של 32% עד 34%, ההכנסות מתחום הסולארי יהיו בטווח של 460 עד 480 מיליון דולר, והרווח הגולמי מהפלח הסולארי צפוי להיות בטווח של 35% עד 37%.

אז סולאראדג' תדווח בשבוע הבא וכעת בשוק צופים לה הכנסות של 529.3 מיליון דולר ורווח של 1.36 דולר למניה.

בעקבות הזינוק היום, סולאראדג' נסחרת לפי שווי שוק של כ-18 מיליארד דולר, במחיר של 344 דולר למניה, זינוק של 33% ברבעון אחד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ליאור 28/10/2021 00:08
    הגב לתגובה זו
    אז גם אורמת צריכה לעלות
  • יוסי 28/10/2021 19:28
    הגב לתגובה זו
    שמחיר הגז העולמי עולה היא עולה איתו והפוך, סך הכול מניה טובה וחברה טובה.
  • 1.
    למה היא מזנקת פשוט ידע פנימי וזה לא נדיר פה (ל"ת)
    שאלה טובה 27/10/2021 18:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.