קאר שולץ  טבע
צילום: סיון פרג
דוחות

טבע פספסה את צפי האנליסטים: רווח מתואם של 0.59 ד' למניה

ההכנסות ברבעון 3הסתכמו ב-3.9 מיליארד ד'. בשוק ציפו שהרווח המתואם יהיה 0.65 ד' למניה וההכנסות תעמודנה על 4 מיליארד. החוב הופחת בכמיליארד וחצי ד' ל-23.7 מיליארד. טבע תנפיק אג"ח סביבתיות בהיקף 4 מיליארד ד' וכן אשררה את התחזית לשנה
איתי פת-יה | (15)
נושאים בכתבה טבע קאר שולץ

חברת טבע -1.91%  מפספסת את תחזיות האנליסטים לרבעון השלישי של השנה כשדיווחה על רווח מתואם של 0.59 דולר למניה על הכנסות בסך 3.9 מיליארד דולר. בשוק ציפו כי תציג רווח מתואם של 0.65 דולר למניה ובשורה העליונה הכנסות בהיקף כ-4 מיליארד דולר.

ברבעון המקביל אשתקד טבע הציגה רווח מתואם של 0.58 דולר למניה והכנסות בהיקף של 4 מיליארד דולר - כלומר בשורה התחתונה מדובר בגידול של 1.7% ובזו העליונה בקיטון של 2% בנטרול הפרשי שער. ברבעון השני של 2021, ההכנסות היו ברמה של 3.9 מיליארד דולר בעוד הרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.59 דולר למניה.

הירידה בהכנסות נובעת מירידות במכירות קופקסון נגד טרשת נפוצה ומוצרי הגנריקה והאטה בצפון אמריקה. זו קוזזה רק באופן חלקי עם מכירות תרופות ה-OTC (מעבר לדלפק) באירופה - אג'ובי לטיפול בהנטינגטון ואוסטאדו לטיפול בדיסקינזיה מאוחרת. עוד בתקופה ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-1.17 מיליארד דולר, עלייה של אחוז מרמה של 1.153 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד.

שולי הרווח הגולמי על בסיס Non-GAAP עלו לעומת שנה קודם לכן: 53.6% כעת מול 52.4% בזמנו. הרווח התפעולי Non-GAAP צמח ב-2% לסך של 1.042 מיליארד דולר, עם שוליים של 26.8% (בתקופה המקבילה אשתקד: 25.8%).

בחלוקה לפי אזורי פעילות דווח כי ההכנסות בצפון אמריקה ירדו ב-7% לרמה של 1.875 מיליארד דולר. חלק מהמוצרים הכרוכים במרשם רופא בבית חולים רשמו ירידה - שכן מטופלים עדיין פוקדים פחות את בתי החולים בצל הקורונה. מנגד, תרופות היכולות לסייע להקלה על סימפטומים של הקורונה דווקא הציגו עלייה במכירות.

כך, בצפון אמריקה, לבד ממכירות אג'ובי, אוסטאדו ואנדה שצמחו (31%, 19% ו-7%, בהתאמה) כל שאר המוצרים מכרו בהיקף נמוך מבעבר - בראשם כאמור הקופקסון, עם ירידה של 44%.

ובשונה מארצות הברית, באירופה בתקופת הדוח המכירות דווקא עלו ב-9% להיקף של 1.22 מיליארד דולר. שם, בעוד מכירות הקופקסון ירדו ב-6%, האג'ובי דווקא רשם עלייה של 180% במכירות, שהסתכמו ב-23 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

ביתר העולם, המכירות עמדו במקום על רמה של 530 מיליון דולר. יצוין כי ביפן היקף המכירות ירד בשל לחץ רגולטורי להפחתת מחירים וכן תחרות בתחום הגנריקה. ואולם, בשאר הטריטוריות המסווגות במגזר השווקים הבינלאומיים, נרשמה צמיחה.

עוד דיווחה החברה על מזומן מפעילות שוטפת בסך של 529 מיליון דולר שייצרה ברבעון, וזאת מול סך של 307 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2020 - הסיבה לשיפור לדבריה היא שיפור של הגבייה בצפון אמריקה. בסוף התקופה החוב עמד על 23.746 מיליארד דולר, בהשוואה ל-25.132 מיליארד בסוף יוני. הירידה מיוחסת לפירעון ביולי של 1.475 מיליארד דולר למחזיקי אגרות חוב עליהם נקובה ריבית של 2.2%, וכן להפרשי שער שהטיבו עם החברה.

נגד החברה נטלה ברבעון המדווח חוב של 500 מיליון דולר, מתוכו שילמה כבר 200 מיליון. שיעור החוב לטווח קצר מכלל החוב הוא 11% (בסוף הרבעון הקודם: 14%). שיעור המינוף בסוף הרבעון השלישי עמד על 67%, מול 69% בסוף יוני. תקופת הפירעון הממוצעת של חוב החברה היא 5.4 שנים, וזאת לעומת 5.3 שנים עם תום הרבעון השני.

בטבע אשררו את התחזית השנתית הקודמת: הכנסות של 16-16.4 מיליארד דולר, נמוך ב-400 מיליון דולר מהתחזית שקדמה לה, ורווח על בסיס Non-GAAP של 2.5-2.7 דולר ותזרים מזומנים חופשי שיסתכם ב-2-2.3 מיליארד דולר, החוב נטו עתיד לרדת ל-22.7 מיליארד דולר.

בצד הדוחות הודיעה טבע על כוונתה להנפיק אגרות חוב צמודות יעדי קיימות בשווי 4 מיליארד דולר. "הנפקה זו משקפת את מחויבותה החזקה של טבע לאיכות הסביבה, חברה ומשילות (ESG)  לחלק מהאתגרים הגדולים ביותר של ימינו על ידי הצבת יעדים חדשנים ושאפתנים להגברת הגישה לתרופות במדינות עם רמת הכנסה נמוכה ובינונית ב-150% ויעדי אקלים חדשים ושאפתנים, כולל הפחתת פליטת גזי חממה מקטגוריה 1 ו-2 עד 2025 בהתאמה להסכמי האקלים של פריז", כך נכתב בהודעת החברה.

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע: "אני שמח מאוד מהביצועים היציבים שלנו ברבעון השלישי לשנת 2021, במיוחד מתזרים המזומנים הגבוה והמשך המומנטום בקרב המוצרים המובילים שלנו. כמו כן, אנו נרגשים מהרחבת פורטפוליו המוצרים שלנו עם תרופות המצויות בפיתוח קליני ומיועדות להפרעות בתנועה, כמו מחלת ניוון רב מערכתי ומחלת פרקינסון, וזאת באמצעות שיתוף הפעולה האסטרטגי עם חברת MODAG, עליו הכרזנו".

 

מניית החברה נפלה אתמול במסחר בוול סטריט ב-7%, ייתכן בשל הכוונה של ענקית התרופות נוברטיס למכור או לפצל את פעילות הגנריקה הגדולה - סאנדוז (הרחבה כאן). הנושא החשוב ביותר למשקיעים בטבע הוא פרשת האפיואידים. אותם משככי כאבים שטבע הפיצה לצד עשרות חברות נוספות שגרמו להתמכרות ומוות המוני. הפשרות, ככל שיחתמו, יתבססו על תשלומים במשך שנים גם דרך מתן תרופות בחינם, מה שיפגע ברווחים. אי הוודאות הזו גורמת לחששות בקרב האנליסטים והמשקיעים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    טובי 28/10/2021 08:59
    הגב לתגובה זו
    תגידו אתם נורמלים עם חוב של 27 מיליארד דולר בארצות הברית ו- 25 מיליארד דולר בקנדה מה מצפים ממנה שתעמוד בזה רק אם יתגלה מיכרה זהב במיפעלים שלה אבל לא נורא תמשיכו לחלום
  • 11.
    שי לפידות 27/10/2021 20:23
    הגב לתגובה זו
    סיום הנושא המשפטיקרוב מאי פעם ואז ... לא תבינו מאיפה העליה המטאורית של טבע . הכל תלוי בסיום ההליכים המשםטיים ! בהצלחה לחכמים
  • 10.
    צריכה להמחק מהבורסה (ל"ת)
    טבע 27/10/2021 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רפי 27/10/2021 17:47
    הגב לתגובה זו
    בכול זאת אני מאמין שלטווח ארוך יהיה בסדר בה'
  • 8.
    בן 27/10/2021 16:52
    הגב לתגובה זו
    כמה נמוך עוד חברה רווחית יכולה לרדת? לא מובן. למה לא הוציאו משהו לקורונה? פשוט יושבים שם על השמרים ורואים את יתר החברות עושות חייל.
  • מוטי 28/10/2021 09:02
    הגב לתגובה זו
    היחס סיכון/סיכוי בעד קניית המניה והישארות במניה
  • 7.
    בטטה!!..חשבתי שסוף סוף תתאושש קצת.. (ל"ת)
    tt 27/10/2021 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טבע לא פספסה שום דבר....ה"אנליסטים", כמה מפתיע, שוב טעו (ל"ת)
    מורה נבוכים 27/10/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    "מפספסת"... ברור! קזינו בחסות המדינה (ל"ת)
    המבין 27/10/2021 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הבורסה קורסת 27/10/2021 16:07
    הגב לתגובה זו
    שלום חנוך לא טעה בשירו וההיסטוריה חוזרת!
  • די עם ההפחדות ביבי! (ל"ת)
    די ביבי! 27/10/2021 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אור בקצה המנהרה 27/10/2021 15:52
    הגב לתגובה זו
    עד לאן אפשר לרדת עם המנייה הזאת. אסון טבע..
  • 2.
    שושו 27/10/2021 15:22
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אחרי שירדה לקנות ולהחזיק לקראת דצמבר תעלה ב18 אחוז
  • 1.
    טווח ארוך 27/10/2021 15:02
    הגב לתגובה זו
    טבע צריכה להיבחן עפ יתרת החוב שלה שממנו נגזר שווי החברה, מהבחינה הזאת החברה עמדה בצפי ואף יותר!!
  • החוב הולך לעלות -היא מגייסת אג"ח בשווי 4 מיליארד דולר. (ל"ת)
    החוב הולך לעלות 27/10/2021 19:06
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.