אוטובוס אגד
צילום: ביזפורטל

רצים אחרי האוטובוס; למה אגד מעניינת את המשקיעים?

אלקטרה וג'נריישן קפיטל כבר נמצאות בתחום התחבורה-ההסעות ההמוניות מה המודל העסקי בתחום ולמה בשנה האחרונה היו בו הרבה עסקאות?
קובי שגב | (5)

במרץ 2020 פרצה לחיינו מגיפת הקורונה כשעד היום, אנחנו מתמודדים איתה ומתנהלים בצמוד אליה. באופן מוזר, למרות הקורונה והסביבה המשברית, נסגרו מספר חסר תקדים של עסקאות בתחום, שנדמה שהוא מאוד משעמם - הסעת המונים. צירוף מקרים של עסקות רבות (באופן יחסי) והיקפים משמעותיים (מאות מיליוני שקלים), תמיד מאותת לנו להיכנס לעובי הקורה ולהבין על מה המהומה.

 

הסעת ההמונים - עסקאות

מי שנכנסה באופן אגרסיבי לתחום, היא חברת אלקטרה -2.78% הציבורית. בינואר 2021, היא רכשה 51% מאמנון מסילות, שהייתה חברה פרטית ושילמה עבורה כ 154 מיליון שקל. אמנון מסילות מחזיקה בחברת אפיקים, שהיא בעלת צי של כאלף אוטובוסים. במאי 2021, הודיעה אלקטרה, באמצעות החזקתה באפיקים, על רכישה של אגד תעבורה תמורת 200 מיליון שקל. אגד תעבורה בעלת צי של כ 537 אוטובוסים והיא זכיינית של חמישה אשכולות של קווי הסעה. מחזור הפעילות שלה ב 2020 עמד על כ-351 מיליון שקל. באמצעות שתי העסקאות הללו, הפכה אלקטרה לאחת משלושת החברות הגדולות בתחום בישראל.

לפני כשבועיים, הודיעה קרן נוי על רכישת 40% מנתיב אקספרס תמורת 253 מיליון שקל. בכפוף לתנאים שונים, קרן נוי תוכל לרכוש 10% נוספים.

ג'נריישן קפיטל -1.22% , המחזיקה 49% בבון-תור, הודיעה בראשית השנה על רכישת חברת האוטובוסים מטרופולין. ג'נריישן קפיטל, באמצעות בון-תור שילמה 110 מיליון שקל ועלתה מ-50% החזקה במטרופולין ל100%.

 

בימים אלו, חברת אגד, מחפשת למכור 50% מפעילותה. אגד ההיסטורית, למרות מכירת אגד היסעים, היא עדיין חברת הסעים משמעותית. היא מפעילה 30 אשכולות היסעים, אך גם פעילות הסעים בהולנד ופולין, 51% מהקו האדום של הרכבת הקלה ודובדבן בדמות נכסי נדל"ן אטרקטיביים. מעניין יהיה לעקוב מי ינסה לנגוס בלווייתן הזה.

   

דו"חות ג'נריישן מספרים

דו"חות ג'נריישן חושפים מודל עסקי מעניין, שמסביר מדוע הפכו מפעילות האוטובוסים, לסחורה כה מבוקשת. כאמור, ג'נריישן מחזיקה בבון-תור, שפעילותה כוללת שתי תתי פעילויות, שירותי היסעים ותחבורה ציבורית באמצעות חברת מטרופולין.

תחום ההיסעים - שירותי הסעה פרטיים ללקוחות קבועים. לרוב במסלולים קבועים כמו הסעות תלמידים (בעיקר חינוך מיוחד), הסעות לגיל השלישי, טיולים מאורגנים וכו'. התחום צומח בשל צמיחת האוכלוסייה המהירה בישראל. במהלך הקורונה התחום נפגע, שכן חלה ירידה בפעילות, כתוצאה מסגרים וביטול ההסעות לקבוצות תיירים אך אנו מעריכים שההתאוששות תגיע בהקדם. הלקוחות הם לרוב ארגונים ממשלתיים והחוזים נחתמים למספר שנים (3-5 שנים).

תחבורה ציבורית - מערך התחבורה הציבורית הופעל בעבר על ידי הקואופרטיבים הגדולים אגד ודן. עם השנים ופתיחת שוק התחבורה הציבורית לתחרות ב-2001, חלו שינויים וחברות חדשות נכנסו לתחום. התחרות נשאה פרי עבור ציבור הנוסעים, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית הלכו וירדו עם השנים בעשרות אחוזים. נכון לסוף 2020 המדינה מחולקת ל-37 אשכולות ופועלות בו 18 מפעילות כולל דן ואגד. הדבר המעניין בהסכמי הזיכיון הוא האופן שבו נקבעות ההכנסות של מפעילות האוטובוסים. בכל אשכול, משרד התחבורה הוא זה שקובע את מסלולי הקווים והוא קובע את תעריפי הכרטיסים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מפעילות האוטובוסים מעבירות את כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים למדינה והמדינה משלמת למפעילה תשלום קבוע לכל ק"מ, שנוסע כל אחד מהאוטובוסים שלה. לכן, כשרואים אוטובוס שנוסע ללא נוסעים, אין מה לחשוש להכנסותיה של מפעילת האוטובוס – האוטובוס סופר קילומטרים ולא נוסעים. גם המחשבה שאגרת גודש, תביא לגידול השימוש באוטובוסים ולהגדלת ההכנסות של החברות, איננה נכונה, מאחר שמספר הקילומטרים של כל מסלול לא ישתנה.

לאחר זכייה במכרז באחד האשכולות (המכרז הוא לרוב ל-10 שנים), המפעילה יודעת לחשב בדיוק, כמה אוטובוסים יפעלו ובאיזו תדירות ובכך לחשב את המרחק הכולל. משמע, לזוכה במכרז, יש ודאות לגבי ההכנסות (משולם ע"י המדינה), ולגבי תקופת קבלתן (תקופת הזיכיון). דומה הדבר לכל פרויקט תשתית לאומי בשיטת PFI. כלומר, השקעה הונית התחלתית גבוהה (רכישת האוטובוסים) ותפעול שוטף (נהגים ותחזוקה), מול הכנסה ידועה וקבועה.

פעילות היסעים דומה באופייה לשדה סולארי. בשדה סולארי, מקבלים תעריף ידוע מראש לכל מגה-וואט, יודעים להעריך מצוין את תקופת הפעילות של השדה והתשלום מתקבל ממדינת ישראל.

לחברות הגדולות כמו אלקטרה או ג'נריישן, קיים יתרון מובנה לגשת לפרויקטים שכאלו, מאחר שעלות ההון שלהם נמוכה. לדוגמא אגרות החוב של אלקטרה נסחרות בתשואה של 2.1% (לא צמוד) בלבד לטווח ארוך. בנוסף, יש להן גישה נוחה למימון בנקאי פרויקטלי בשיעורים גבוהים (זכייה במכרז של אשכול תחבורה ציבורית ימומן מבנקים בשיעור של עד 85%), מה שמאפשר return on equity (ROE) גבוה. הגישה למימון זול, מאפשרת באופן מבני, לחברות גדולות, תשואה משופרת ביחס לחברות בבעלות משפחתיות.

זהו השלב האחרון באבולוציה של התחבורה הציבורית. בעבר העלות ההונית הגבוהה של רכישת האוטובוסים, התבצעה ע"י קואופרטיבים (דן ואגד), שהופעלו ע"י חברים, ששילמו סכומים גדולים בשביל מנייה בקואופרטיב. לצערנו, הקואופרטיבים לא נוהלו בצורה מיטבית, בטח לא בהשוואה לחברות ציבוריות המתמחות בתפעול ונגישות למימון זול.

 

בשורה התחתונה

כבר שנים רבות שממשלת ישראל מקדמת רפורמה בתחום ההיסעים. היעדים של הרפורמה, הם להוריד את פלח השוק של אגד ודן ולחולל תחרות. באמת בעת הנוכחית נוצרים שחקנים חדשים ומשמעותיים כמו אלקטרה עליה דיברנו כאן. משבר הקורונה אמנם לא אמור לפגוע בקווי הסעה בין ובתוך ערים, אך הוא פגע מאוד בחברות תיירות קטנות שהציעו הסעים לתיירים. העת הזו, היא הזדמנות לרכוש אוטובוסים מחברות זעירות שנחנקות מהקורונה ובמקביל ולנגוס בפלחי השוק של אגד. מי שנגיש לאפשרויות המימון הכל כך זולות שקיימות כיום במשק, רואה בתחום בוסטר לפעילותו.

 

 

קובי שגב, הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עצוב שאגד ודל מתפרקות. והולכות לובסטרים (ל"ת)
    דון 20/10/2021 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוני 20/10/2021 09:31
    הגב לתגובה זו
    באמת תחום משעמם. מדהים שעושים ממנו כסף
  • 2.
    כתבה יפה ומעשירה בידע, תודה. (ל"ת)
    יואל 20/10/2021 08:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 20/10/2021 08:13
    הגב לתגובה זו
    שבתקופת גאות מנפיקים "כל מכולת","אגד"??????......בחייכם!!!
  • בניהו 20/10/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
    למה אתה קופץ?
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.