אוטובוס אגד
צילום: ביזפורטל

רצים אחרי האוטובוס; למה אגד מעניינת את המשקיעים?

אלקטרה וג'נריישן קפיטל כבר נמצאות בתחום התחבורה-ההסעות ההמוניות מה המודל העסקי בתחום ולמה בשנה האחרונה היו בו הרבה עסקאות?
קובי שגב | (5)

במרץ 2020 פרצה לחיינו מגיפת הקורונה כשעד היום, אנחנו מתמודדים איתה ומתנהלים בצמוד אליה. באופן מוזר, למרות הקורונה והסביבה המשברית, נסגרו מספר חסר תקדים של עסקאות בתחום, שנדמה שהוא מאוד משעמם - הסעת המונים. צירוף מקרים של עסקות רבות (באופן יחסי) והיקפים משמעותיים (מאות מיליוני שקלים), תמיד מאותת לנו להיכנס לעובי הקורה ולהבין על מה המהומה.

 

הסעת ההמונים - עסקאות

מי שנכנסה באופן אגרסיבי לתחום, היא חברת אלקטרה 1.75% הציבורית. בינואר 2021, היא רכשה 51% מאמנון מסילות, שהייתה חברה פרטית ושילמה עבורה כ 154 מיליון שקל. אמנון מסילות מחזיקה בחברת אפיקים, שהיא בעלת צי של כאלף אוטובוסים. במאי 2021, הודיעה אלקטרה, באמצעות החזקתה באפיקים, על רכישה של אגד תעבורה תמורת 200 מיליון שקל. אגד תעבורה בעלת צי של כ 537 אוטובוסים והיא זכיינית של חמישה אשכולות של קווי הסעה. מחזור הפעילות שלה ב 2020 עמד על כ-351 מיליון שקל. באמצעות שתי העסקאות הללו, הפכה אלקטרה לאחת משלושת החברות הגדולות בתחום בישראל.

לפני כשבועיים, הודיעה קרן נוי על רכישת 40% מנתיב אקספרס תמורת 253 מיליון שקל. בכפוף לתנאים שונים, קרן נוי תוכל לרכוש 10% נוספים.

ג'נריישן קפיטל 1.72% , המחזיקה 49% בבון-תור, הודיעה בראשית השנה על רכישת חברת האוטובוסים מטרופולין. ג'נריישן קפיטל, באמצעות בון-תור שילמה 110 מיליון שקל ועלתה מ-50% החזקה במטרופולין ל100%.

 

בימים אלו, חברת אגד, מחפשת למכור 50% מפעילותה. אגד ההיסטורית, למרות מכירת אגד היסעים, היא עדיין חברת הסעים משמעותית. היא מפעילה 30 אשכולות היסעים, אך גם פעילות הסעים בהולנד ופולין, 51% מהקו האדום של הרכבת הקלה ודובדבן בדמות נכסי נדל"ן אטרקטיביים. מעניין יהיה לעקוב מי ינסה לנגוס בלווייתן הזה.

   

דו"חות ג'נריישן מספרים

דו"חות ג'נריישן חושפים מודל עסקי מעניין, שמסביר מדוע הפכו מפעילות האוטובוסים, לסחורה כה מבוקשת. כאמור, ג'נריישן מחזיקה בבון-תור, שפעילותה כוללת שתי תתי פעילויות, שירותי היסעים ותחבורה ציבורית באמצעות חברת מטרופולין.

תחום ההיסעים - שירותי הסעה פרטיים ללקוחות קבועים. לרוב במסלולים קבועים כמו הסעות תלמידים (בעיקר חינוך מיוחד), הסעות לגיל השלישי, טיולים מאורגנים וכו'. התחום צומח בשל צמיחת האוכלוסייה המהירה בישראל. במהלך הקורונה התחום נפגע, שכן חלה ירידה בפעילות, כתוצאה מסגרים וביטול ההסעות לקבוצות תיירים אך אנו מעריכים שההתאוששות תגיע בהקדם. הלקוחות הם לרוב ארגונים ממשלתיים והחוזים נחתמים למספר שנים (3-5 שנים).

תחבורה ציבורית - מערך התחבורה הציבורית הופעל בעבר על ידי הקואופרטיבים הגדולים אגד ודן. עם השנים ופתיחת שוק התחבורה הציבורית לתחרות ב-2001, חלו שינויים וחברות חדשות נכנסו לתחום. התחרות נשאה פרי עבור ציבור הנוסעים, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית הלכו וירדו עם השנים בעשרות אחוזים. נכון לסוף 2020 המדינה מחולקת ל-37 אשכולות ופועלות בו 18 מפעילות כולל דן ואגד. הדבר המעניין בהסכמי הזיכיון הוא האופן שבו נקבעות ההכנסות של מפעילות האוטובוסים. בכל אשכול, משרד התחבורה הוא זה שקובע את מסלולי הקווים והוא קובע את תעריפי הכרטיסים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מפעילות האוטובוסים מעבירות את כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים למדינה והמדינה משלמת למפעילה תשלום קבוע לכל ק"מ, שנוסע כל אחד מהאוטובוסים שלה. לכן, כשרואים אוטובוס שנוסע ללא נוסעים, אין מה לחשוש להכנסותיה של מפעילת האוטובוס – האוטובוס סופר קילומטרים ולא נוסעים. גם המחשבה שאגרת גודש, תביא לגידול השימוש באוטובוסים ולהגדלת ההכנסות של החברות, איננה נכונה, מאחר שמספר הקילומטרים של כל מסלול לא ישתנה.

לאחר זכייה במכרז באחד האשכולות (המכרז הוא לרוב ל-10 שנים), המפעילה יודעת לחשב בדיוק, כמה אוטובוסים יפעלו ובאיזו תדירות ובכך לחשב את המרחק הכולל. משמע, לזוכה במכרז, יש ודאות לגבי ההכנסות (משולם ע"י המדינה), ולגבי תקופת קבלתן (תקופת הזיכיון). דומה הדבר לכל פרויקט תשתית לאומי בשיטת PFI. כלומר, השקעה הונית התחלתית גבוהה (רכישת האוטובוסים) ותפעול שוטף (נהגים ותחזוקה), מול הכנסה ידועה וקבועה.

פעילות היסעים דומה באופייה לשדה סולארי. בשדה סולארי, מקבלים תעריף ידוע מראש לכל מגה-וואט, יודעים להעריך מצוין את תקופת הפעילות של השדה והתשלום מתקבל ממדינת ישראל.

לחברות הגדולות כמו אלקטרה או ג'נריישן, קיים יתרון מובנה לגשת לפרויקטים שכאלו, מאחר שעלות ההון שלהם נמוכה. לדוגמא אגרות החוב של אלקטרה נסחרות בתשואה של 2.1% (לא צמוד) בלבד לטווח ארוך. בנוסף, יש להן גישה נוחה למימון בנקאי פרויקטלי בשיעורים גבוהים (זכייה במכרז של אשכול תחבורה ציבורית ימומן מבנקים בשיעור של עד 85%), מה שמאפשר return on equity (ROE) גבוה. הגישה למימון זול, מאפשרת באופן מבני, לחברות גדולות, תשואה משופרת ביחס לחברות בבעלות משפחתיות.

זהו השלב האחרון באבולוציה של התחבורה הציבורית. בעבר העלות ההונית הגבוהה של רכישת האוטובוסים, התבצעה ע"י קואופרטיבים (דן ואגד), שהופעלו ע"י חברים, ששילמו סכומים גדולים בשביל מנייה בקואופרטיב. לצערנו, הקואופרטיבים לא נוהלו בצורה מיטבית, בטח לא בהשוואה לחברות ציבוריות המתמחות בתפעול ונגישות למימון זול.

 

בשורה התחתונה

כבר שנים רבות שממשלת ישראל מקדמת רפורמה בתחום ההיסעים. היעדים של הרפורמה, הם להוריד את פלח השוק של אגד ודן ולחולל תחרות. באמת בעת הנוכחית נוצרים שחקנים חדשים ומשמעותיים כמו אלקטרה עליה דיברנו כאן. משבר הקורונה אמנם לא אמור לפגוע בקווי הסעה בין ובתוך ערים, אך הוא פגע מאוד בחברות תיירות קטנות שהציעו הסעים לתיירים. העת הזו, היא הזדמנות לרכוש אוטובוסים מחברות זעירות שנחנקות מהקורונה ובמקביל ולנגוס בפלחי השוק של אגד. מי שנגיש לאפשרויות המימון הכל כך זולות שקיימות כיום במשק, רואה בתחום בוסטר לפעילותו.

 

 

קובי שגב, הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עצוב שאגד ודל מתפרקות. והולכות לובסטרים (ל"ת)
    דון 20/10/2021 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוני 20/10/2021 09:31
    הגב לתגובה זו
    באמת תחום משעמם. מדהים שעושים ממנו כסף
  • 2.
    כתבה יפה ומעשירה בידע, תודה. (ל"ת)
    יואל 20/10/2021 08:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 20/10/2021 08:13
    הגב לתגובה זו
    שבתקופת גאות מנפיקים "כל מכולת","אגד"??????......בחייכם!!!
  • בניהו 20/10/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
    למה אתה קופץ?
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).