ליברמן רוצה לבטל היטלים על עובדים זרים - יוזיל את יוקר המחייה?
שר האוצר, אביגדור ליברמן, הודיע היום כי הנחה את אנשי משרד האוצר להביא הצעת חוק לביטול היטלים על עובדים זרים. ההצעה אמורה להפחית בין 15-25% מעלות העסקת כל עובד זר. ליברמן אמר כי הצעת החוק בנושא תוגש אחרי אישור תקציב המדינה בחודש הבא.
כיום, העסקת עובדים זרים משוקללת במחירים שאנחנו משלמים על כל שירות בסקטורים שהם עובדים בו, מארוחות במסעדות, דרך גידולים חקלאיים, שירותי סיעוד.
עוד קטליזטור למהלך הוא ניסיון לגייס מוחות זרים ולהקל על מצוקת העובדים בסקטור ההייטק, לאחר שלאחרונה אף נפגשו נציגי ענף ההייטק עם ליברמן וגורמים שונים בממשלה במטרה לאפשר הבאת עובדים זרים לענף, שנמצא במחסור של כ-15 אלף עובדים.
החוק הנוכחי מחייב כל מעסיק של עובד זר להפריש 15% משכרו. מטרת החובה הזאת היתה להקטין את התמריצים להעסקת עובדים זרים במטרה לעודד העסקת עובדים כחול לבן. ליברמן אמר כי מה שעומד מאחורי ההחלטה, זה ניסיון להוריד את יוקר המחיה.
זה יוזיל עלויות?
על פניו מדובר ברעיון מעולה, אבל צריך לזכור משהו – לא סתם קשה היום למצוא עובדים זרים. במשך שנים המדינה יצרה מצב של "דלת מסתובבת", כשעובדים קיבלו זמן מסוים לשהות בארץ ולאחר מכן עברו ליעדם הבא. הרעיון היה למנוע מהם להשתקע בארץ, במיוחד בתחום הסיעוד, שחווה מאז התפרצות הקורונה מחסור חמור בעובדים שאמורים לתמוך בגיל השלישי.
- מחקר: ערביי ישראל החליפו את הפלסטינאים בענף הבנייה
- למה משלמים על עבודה שלא בוצעה? הקבלנים דורשים להקפיא את שכר העובדים הזרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאז הקורונה וסגירת השמיים, מעט מאוד עובדים זרים הגיעו, בשל העובדה כי מדובר בבעיה תברואתית, שכן המעבר ממדינה למדינה מגבירה את הסיכון להתפרצויות נוספות, כפי שגילינו בכל פעם שניסו לפתוח את נתב"ג. יתר על כן, רוב העובדים הסיעודיים מגיעים ממדינות יותר עניות, בלי מערך חיסונים מפותח, הכנסתם, אם וכש, תדרוש מהממשלה לייצר מערך חיסוני גם להם, אפילו בנתב"ג.
- 2.להכניס חברות בנייה זרות. ייבנו בחמישית המחיר.דירות ירדו (ל"ת)אריה 19/10/2021 00:37הגב לתגובה זו
- 1.עובדים זרים 18/10/2021 19:52הגב לתגובה זובמקום לתגמל את הצעירים בישראל ולהכשירם ללימודי מקצועות הדרושים למשק דואגים לעובדים הזרים ממש בושה

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
