גים קרמר
צילום: גים קרמר

מגיש CNBC הקפיץ את מניית Upstart - וגם ההסתייגות לא עזרה

ג׳ים קריימר אמר שאם הבנקים יאכזבו בדוחות זו הזדמנות להשקיע בחברת הפינטק - אם תהיה נסיגה במניה. לא הייתה נסיגה, והבנקים התעלו על התחזיות. עוד טען בתכנית כי ״הדובים בשוק כל כך ציניים ועייפים שהם שכחו את לקחי ההיסטוריה״
איתי פת-יה | (4)
נושאים בכתבה מניות מומלצות

מניית חברת הפינטק Upstart (UPST) קפצה אתמול בלא שהוציאה דיווח כלשהו. את העבודה עשה בשבילה ג׳ים קריימר, מגיש התכנית ״Mad Money״ ב-CNBC שהגדיר אותה הזדמנות השקעה, זאת בתנאים שכלל לא התקיימו אתמול. הסיפור הזה הוא תזכורת לכך שלא רק לאמירות של משפיעי הרשת הצעירים בטיקטוק ודומיה יש משקל, תופעה שזוכה לביקורת תדירה, אלא גם לאנשי הכסף הוותיקים או הממוסדים יותר, נקרא להם.

 

אז קריימר אמר בתכנית כי אם הבנקים המסורתיים יאכזבו בדוחותיהם לרבעון השלישי, אז זה עשוי להיות הזדמנות להכנס לאפסטארט. אבל איזה בנקים פספסו אתמול בתחזיות? אף אחד מהגדולים שדיווחו. Banc of America (BAC), Morgan Stanley (MS), Wells Fargo (WFC) ו- Citigroup (C) כולם לארק עמדו בתחזיות אלא ניפצו אותן. ״מספרים מטורפים״ אף ציין בעצמו על שני הראשונים. היום זה היה תורו של Goldman Sachs (GS) לעקוף את צפי האנליסטים. משכנתאות, הפרשות עבר להפסי אשראי שהוכרו כהכנסות, יעוץ במיזוגים ורכישות והנפקות SPAC, לצד חיתום בזרם החברות שהגיעו לוול סטריט - כל אלה עשו את שלהם, גם עבור הבנקים המסורתיים שלא מתהדרים בטייטל ניאו-בנק.

 

קריימר ניסה לסייג ואמר שמוטב לחכות לנסיגה במניה (פולבק), וזאת על רקע נסיקתה המהירה - 162% מיוני וקודם לקפיצה אתמול, שאחריה הגיעה המניה לרמות שיא של כ-380 דולר. היום במסחר היא ממשיכה לעלות והשער משקף כבר שווי של כ-31 מיליארד דולר. יוזכר כי בדצמבר אשתקד, לפני פחות משנה, ההנפקה בוצעה לפי שער של 20 דולר למניה, ששיקף שווי חברה של כ-1.45 מיליארד דולר.

 

הכוכבית של המנחה לא ממש עזרה. ייתכן כי הצופים נתמלאו אופטימיות וחשבו שהגם שהבנקים המסורתיים שומרים על כוכם, לא יהיו פולבק ומוטב להכנס עכשיו ולא בתרחיש בו המחיר רק יוסיף לעלות (הלעולם חוסן? אשרי המאמין).

 

המגיש התבטא בסוף ספטמבר בעניין החברה בתכנית Squawk On The Street של CNBC, הפעם כפאנליסט. המחיר אז היה 320 דולר למניה, ושיקף מכפיל של 248 על הרווח. ״אני חושב שיש מניות שנרגעו בימים האחרונים ושהופכות להיות מעניינות״, אמר אז, ״ואני הולך לתת לכם חברה מדהימה בצמיחה גבוהה: אפסטארט״.

 

כיאה לטייטל ״פינטק״, עסקיה של אפסטארט מבוססים על בינה מלאכותית. דרך ניתוח של ביג דאטה היא מבצעת חיתום שאמור להיות מותאם יותר, ועל כן זול יותר, ללקוחות המבקשים הלוואה. אפסטארט אם כן היא בצד החיתום, והיא פועלת מול בנקים שמשמשים שותפים שלה - הם מספקים את ההלוואה.

 

קריימר התייחס אז לחברת דירוג סיכוני האשראי Fico (FICO) ואמר ״זה הסוף של פיקו. פיקו מגוכחת. יש לה מדד מטופש שלא נותן לך תובנו האם מישהו יוכל לעמוד בהחזר. אני חושב שזו ממש בדיחה מול אפסטארט״.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ברבעון השני של השנה דיווחה החברה על הכנסות של 194 מיליון דולר, צמיחה של כאלף אחוזים בשנה. הרווח המתואם למניה היה 0.62 בדילול מלא (סך הכל 58.5 מיליון דולר רווח מתואם מול הפסד מתואם בן 3.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד).

 

ברבעון השלישי עליו תדווח, החברה צופה הכנסות של 205-215 מיליון דולר ורווח מתואם של 28-32 מיליון דולר. לפי תחזית של 94.9 בדילול מלא מיליון מניות, מדובר יהיה ברווח מתואם של 0.29-0.33 דולר למניה. האנליסטים מצדם צופים רווח גבוה יותר של 0.35 דולר למניה על הכנסות של 214.9 מיליון דולר. ב-2021 כולה צפי החברה הוא להכנסות של 750 מיליון דולר ולשולי EBITDA מתואם של 17%.

 

המסחר אתמול ננעל בעליות שערים כשהדאו ג׳ונס מוסיף 0.8%. ״יש שיגידו שהעליות הם רק ראלי קצר אחרי כל כך הרבה ירידות, אחרים יטענו שזו בדיחה שתשאב אנשים פנימה לשוק ותגרום להם להפסיד הון״, קריימר ציין בתכניתו. ״ניתן גם לטעון שזה ראלי ברקע רווחי שיא שדווחו היום - זה יותר קרוב לאמת. אבל אני חושב שזה אפילו גדול יותר מזה״.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שחר 17/10/2021 18:20
    הגב לתגובה זו
    מכרתי ברווח של בערך 20% ומצטער שמכרתי, חששתי קצת מעונת הדוחות, ברם לחברה פורצת דרך הזו יש עוד המון לאיפה לגדול בעשר שנים הקרובות וסביר שאקנה את המניות חזרה לתיק ההשקעות
  • 3.
    תעשו הגהה לכתבה! (ל"ת)
    אש 17/10/2021 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המנייה לא עלתה בגלל קרמר. הוא דיבר על הסקטור. וה 17/10/2021 07:32
    הגב לתגובה זו
    המנייה לא עלתה בגלל קרמר. הוא דיבר על הסקטור. והדגיש לפחות שלש פעמים שאפסטרט כרגע יקרה מדי ואסור להכנס עכשיו אלא לחכות לפולבק. למרות הפוטנציאל
  • 1.
    מניה מדהימה (ל"ת)
    ביבוש 16/10/2021 02:04
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.