מה תהיה הצפת הערך הבאה של דלק רכב?
דלק רכב -1.73% היא יבואנית רכב מהוותיקות בארץ. עיסוקה המסורתי הוא ייבוא ושיווק של המותגים מאזדה, פורד ו BMW.
עד לפני מספר שנים, הייתה החברה אחת מחביבות שוק ההון. החברה הייתה מסוקרת ע"י מספר רב של אנליסטים וזכתה לפוקוס רב מהתקשורת הכלכלית. בשנים האחרונות חלה ירידה בפופולריות של מאזדה ובמקביל הקשר החם עם שוק ההון דעך מעט. מנהלי השקעות ואנליסטים רבים, החליטו לוותר על הסיקור וההשקעה הישירה בחברה, אך נותרו חשופים לחברה בשל היותה חלק ממדד ת"א 125 החשוב.
בתחילת 2018, גבות רבות הורמו, כאשר החברה בחרה להיכנס בהשקעת ענק, לתחום שאינו קשור לליבת עסקיה. דלק רכב, השקיעה כמיליארד שקל ברכישת ורידיס 0.28% (ואוליה ישראל בשמה הקודם), העוסקת באנרגיה, התפלה וטיפול בפסולת, זאת לפי שווי של 1.4 לורידיס. ביוני השנה, הונפקה ורידיס בבורסה לניירות ערך בתל אביב, והיא נסחרת כיום בשווי העולה על 4 מיליארד שקל. החזקתה של קבוצת דלק דוללה בשל ההנפקה והיא מחזיקה היום 51.4% מורידיס. כלומר חלקה של דלק רכב בורידיס עומד על למעלה מ 2 מיליארד שקל. הערך שהוצף בורידיס השפיע על מניות דלק רכב, לחיוב.
עסקיה המקוריים של דלק רכב, נמצאים בסטגנציה בשנים האחרונות. נתח השוק שלה בשוק הרכב הישראלי נע בין 6.5%-7.5%. מעבר למכירת רכבים, יש לדלק רכב מגזר של חלפים ומוסכי שירות, שם נהנית החברה מרווחיות של 40-50 מיליון שקל בשנה.
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נקודה שכדאי לשים לב אליה, בהקשר של שוק הרכב הישראלי הוא השינוי במלאים. בעיות בשרשרת האספקה בשוק הרכב העולמי, מביאות למצב בו רוכשי רכב חדש גם בישראל, נאלצים להמתין עד להגעת הרכב לארץ תקופות זמן ארוכות. הדבר הביא לירידה משמעותית במלאים של יבואניות הרכב (ראינו זאת גם בקרסו הציבורית). התהליך הזה, משפיע על דלק רכב לטובה, כאשר שווי מלאי הרכבים, שעמד בשנים האחרונות בסביבות 1.1 מיליארד שקל ירד במחצית השנה לאזור 600 מיל' שקל. מבחינה חשבונאית, הירידה במלאי תרמה לגידול בתזרים המזומנים של החברה ועזר לה להקטין חבויות לבנקים.
מתחת לפנס
בדלק רכב מסתתרת החזקה נוספת שכדאי לשים אליה לב, מדובר בחברת בת הנקראת נכסי ד.מ.ר. המחזיקה את נכסי הנדל"ן העיקריים של החברה. בתקופה האחרונה, צצו מספר עסקאות, שהפתיעו את השוק לחיוב והן הציפו שווי מהותי לחברה המפרסמת. דוגמא לכך ראינו, בדיווח של מהדרין -3.77% , שצופה להרוויח 120 מיל' שקל על מימוש אופציה שקיבלה ממנהל מקרקעי ישראל, שנבעו מהשבת שטחי פרדסים למדינה. דוגמא נוספת, ראינו במאפיית אנג'ל אנגל שלמה 16.31% , שם הקרקע ששימשה את מפעל החברה, נמכרה במחיר הגבוה משווי השוק של החברה.
מה יש לנכסי ד.מ.ר. שתפס את עינינו?
לחברה יש שני נכסים בהם חלו אירועים חיוביים באחרונה. הנכס הראשון, הינו במשותף עם חברת ויתניה -4.94% . מדובר בקומפלקס של 3 מגדלים, במחלף לה-גארדיה בתל אביב, הכולל גם מבנים נמוכים. המבנה הנמוך הראשון שבהם, אוכלס ע"י דלק רכב שפתחה שם את אולם התצוגה הראשי שלה. בנייתו של המגדל הראשון הושלמה והוא מתאכלס בימים אלו. החדשות האחרונות נוגעות למגדל השני, אשר נרכש במלואו ע"י בנק הפועלים 0.12% תמורת 970 מיל' שקל. בכוונת הבנק לכנס את כל המטה שלו שמפוזר בסיטי של תל אביב ב 40 הקומות של המגדל. האזור הזה של דרום תל אביב הפך פופולרי מאוד באחרונה, בשל הגישה הנוחה מנתיבי איילון. להערכתנו, כניסת המטה של בנק הפועלים, למגדל השני, תיתן בוסט משמעותי נוסף לאזור הזה, דבר שצפוי להקל מאוד על שיווק את המגדל השלישי ולהביא לעליה במחירי שטחי המשרדים.
- היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים
- בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
הנכס השני, הוא המרכז הלוגיסטי של החברה בצריפין. מדובר במתחם, המחולק לשלושה חלקים, שכבר עלה לכותרות פעמיים והפעם האחרונה לפני ימים בודדים. ב 2017 נמכר החלק הראשון של המתחם, שטחו של המפעל הוותיק של חברת צינורות המזה"ת ששטחו 180 דונם נמכר לג'ורג' חורש, יבואן טויוטה, ב 386 מיליון שקל.
לפני ימים בודדים, השלימה אמות רכישה של החלק השני במתחם, שטחים לוגיסטיים שהיו שייכים לסוכנות היהודית, הפעם 274 דונם, בתמורה למיליארד וחצי שקלים.
החלק השלישי של המתחם, שייך לנכסי ד.מ.ר המחזיקה ב 79 דונם, המשמש כיום כמגרש מכוניות ומוסך של דלק רכב. אין לנו ספק, שכאשר יבשילו תוכניותיה של אמות -0.81% לפיתוח המתחם, שני החלקים הנוספים, ייהנו מעליית ערך משמעותית.
בשורה התחתונה
דלק רכב היא חברה שיודעת לנצל הזדמנויות והיא הוכיחה זאת עם ורידיס. אנו מעריכים כי חברת הבת נכסי ד.מ.ר היא הבאה בתור שתתרום להצפת ערך בחברה. אולי זה גם קשור למזל, אבל בשני הנכסים של ד.מ.ר. יש צדדים שלישיים מאוד רציניים, שדואגים לאינטרסים של עצמם, ובעקיפין, מסייעים לדלק רכב. בעוד שהנדל"ן בלה-גארדיה מנוהל באופן מקצועי ואיכותי ע"י ויתניה והאזור כולו נדחף ע"י בנק הפועלים, הרי שהאפסייד מצריפין מגיע מהשוואה לעסקאות חמות בשוק ומענק נדל"ן כמו אמות, שרוקם תוכניות גדולות לצריפין.
קובי שגב, הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.
- 5.אנונימי 08/10/2021 10:51הגב לתגובה זוהמתחם שייך מזמן לחברת מגדל ודלק רעב יושבים כדיירים בשכירות
- 4.אחד שיודע 07/10/2021 15:48הגב לתגובה זודלק רכב שנחשבה לפנינה של קבוצת דלק בביצועים פנומליים בשנתיים האחרונות מכז נפרדה לשלום מתשובהמשבר השבבים דוחף איתה קדימה וללא ספק תמשיך להפגין ביצועי יתרג.נ מחזיק
- 3.יוני 07/10/2021 15:41הגב לתגובה זומסתבר שלהרבה חברות עתיקות יש מציאות שנשכחו
- לרון 08/10/2021 16:35הגב לתגובה זובעבר השקעתו של אגמון ב F למשל לא היתה כה מוצלחת בלשון המעטה,הוא אינו כזה גאון פיננסי,ההשקעה בורידיס צלחה ב מ ק ר ה לאור הטרנד הירוק והריביות הנמוכות ותו לא,ראו באמת את ואוליה ותשואתה גם בשוק פורץ מעלה,לא משהו,והנדל"ן יתרסק כנראה עם השוק טרם הנפקתו,ראו הוזהרתם
- 2.כתבה ברמה גבוהה (ל"ת)שלומי 07/10/2021 15:16הגב לתגובה זו
- חברים? (ל"ת)שמעיה רבין 09/10/2021 14:58הגב לתגובה זו
- 1.מעניין מאוד , נדלן שווה הרבה במדינה כך מסתבר (ל"ת)יוסף 07/10/2021 15:12הגב לתגובה זו
- לרון 08/10/2021 16:36הגב לתגובה זונכון לעכשיו ....
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהיום בבורסה: על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0.56% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44% ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51% ו נובה -8.04% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
