משרד האוצר אומר לא לאל על: "הבקשה לפיצוי של 100 מיליון ד' - תמוהה"
הניסיון של אלא על לגלגל את הצרות שלה למדינה בינתיים לא מצליח לה - במשרד האוצר לא מתכוונים לפי שעה להיכנע לדרישות של חברת התעופה אל על -3.51% לקבלת מענק של 100 מיליון דולר נוספים לחברה, וזאת לאחר שהחברה כבר קיבלה השנה 210 מיליון דולר.
במכתב תשובה ששלח רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר להנהלת החברה הוא כותב כי "עצם קביעת מגבלות (בעקבות הקורונה. נ"א) אינה מקנה כל זכות לקבלת פיצוי מהממשלה. עם זאת החליטה הממשלה להעניק סיוע במסגרת ההתמודדות עם משבר הקורונה, שנעשה במסגרת שיקול הדעת הרחב של הממשלה, ואינו פועל יוצא של חובה המוטלת על המדינה לפצות גורם כזה או אחר בשל נזקים שנגרמו לו עקב משבר הקורונה".
בלינקוב ממשיך ומציין כי: "הוחלט לפנים משורת הדין על מתן סיוע חסר תקדים בהיקפו לחברה (אל על. נ"א), באופן של סיוע ישיר מתקציב המדינה, וזאת ללא שניתם סיוע דומה לחברות התעופה הישראליות האחרות. אם לא די בכך, הממשלה אישרה את הרחבת הסיוע התקדימי והייחודי באופן של רכישת כרטיסי טיסה מראש לתקופה של 20 שנים למטוסאים ועובדי מערך אבטחת התעופה.
"בנסיבות אלה, אין אלא לתמוה על דרישת החברה לקבלת פיצוי מידי בהיקף של 100 מיליון דולר, אשר לא ברור על מה יש לה לסמוך, זאת תוך התעלמות מהסכומים האדירים שניתנו לחברה במהלך השנה שחלפה".
- "חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד האוצר גם דוחים את דבריו של הבעלים קני ואלי רוזנברג שאמרו כי הדרישה שהם ימשיכו להזרים כסף היא בניגוד לסיכום איתם, ואומרים כי "על החברה ובעלי המניות למלא את כלל התחייבויותיהם בהתאם להסכם בין החברה למדינה מחודש מרץ, וזאת ללא תלות בכל סיוע עתידי שיוחלט, ככל שיוחלט, להעמיד לחברה", ומדגישים גם כי על מנת שאל על בכלל תהיה זכאית להמשך דיונים אם לתת לה עוד סיוע היא חייבת לבצע את תוכנית ההתייעלות כדי לשפר את תזרים המזומנים שלה, או בלשון האוצר: מדובר ב"תנאי הכרחי".
באוצר כבר הסכימו בחודש שעבר להזרים לאל על 50 מיליון דולר אך זאת בתמורה לכך שהיא תהיה מחויבת להקטין את פירעונות החוב הפיננסי שלה, למכור מטוסים, ולמכור חלק משמעותי ממועדון "הנוסע המתמיד". אל על עקרונית עושה את זה כשהחליטה לשקול לצמצם את הצי ב-17 מטוסים ולפטר עוד 1500 עובדים, אחרי שכבר פיטרה 1,900 עובדים במחצית השנה הראשונה, לצד סגירת חברת הבת סאן דור, צמצום טיסות המטען ועוד.
מנגד, אל על לא עמדה בהתחייבות שלה לגייס 105 מיליון דולר עד סוף חודש יולי, למרות שהמדינה כן עמדה בחלקה בהסכם והזרימה לה כאמור 210 מיליון דולר. בחברה אמנם אמרו כי הם "ערוכים להנפקה במועד מוקדם ככל שיתאפשר" אך לא נאמר מתי יהיה אותו "מועד מוקדם".
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
המכתב של בלינקוב מגיע לאחר שלפני כשלושה שבועות פנה מנכ"ל אל על אביגל שורק לאוצר בדרישה לקבל מענק של 100 מיליון דולר - כשהוא מאשים את המדינה במצב הכלכלי הקשה של אל על - זה כמובן לא נכון, אל על הייתה הפסדית הרבה לפני הקורונה. אבל עכשיו יש בעלים חדש והנהלה חדשים והם רוצים כביכול שההיסטוריה תימחק ושיתייחסו אליהם כגורם חדש. אבל הם הרי קנו את החברה בידיעה שזה המצב שלה, ובכל זאת מרשים לעצמם לבוא בדרישות. כבר הסברנו כאן שמדובר במהלך די חצוף. הם כמובן יסבירו שבקשת הפיצוי היא בגלל הפגיעה בתקופת הקורונה - אבל במשרד האוצר דחו כאמור את הטענה הזו.
על פי אל על במכתב ששלחה מטעמה, החלטת המדינה לאסור על כניסת תיירים מחו"ל גרמה לה לגירעון של 108 מיליון דולר בתזרים בחודשים יולי-ספטמבר 2021. לדברי החברה, בניגוד לישראל ממשלות ברחבי העולם סייעו לחברות התעופה בצורה הרבה יותר רחבה מאשר בישראל והם מבקשים להשוות את היקף הסיוע. לדברי החברה, בשנת 2020 אל על קיבלה סיוע של 8.2 מיליון דולר למטוס, בעוד חברות אמריקאיות קיבלו כ-9.9 מיליון דולר למטוס, צרפת והולנד סיעו ב-19.8 מיליון דולר למטוס, וגרמניה נתנה 15.1 מיליון דולר למטוס. רק בריטניה סייעה פחות: 2.6 מיליון דולר למטוס. באל על מציינים כי גם בשנת 2021 המדינות המשיכו לתמוך בענף יותר מאשר בישראל.
בניסיון לעשות תרגיל מעניין למדינה, בעל השליטה קני רוזנברג, שלח מכתב להנהלת החברה ובו התלונן על כך שהמדינה דורשת ממנו להזרים 43 מיליון דולר לחברה גם שלא באמצעות הנפקה - בעוד הוא הבין שהוא אמור להזרים את הכסף רק במסגרת הגיוס של אותם 105 מיליון דולר. עד כה רוזנברג הזרים לאל על 163 מיליון דולר וגם אמר כי הוא ישתתף בהנפקה העתידית, בהנחה שאל על אכן תבצע אותה.
ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה באל על? ארגוני העובדים הם אלה שאשמים במצב של החברה
בתוך כך, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה וכן על שביתה, החל מה-18 באוקטובר. העובדים מוחים על החלטת החברה להפסיק את פעילות מטוסי המטען של החברה וכן את פעליות חברת סאן דור בשבת - וכי לטענתם יש בכך פגיעה בעובדים והתנהלות בחוסר תום לב של אל על "הציפייה כעת היא שאל על תשעט קדימה כדי לחזור להוביל בשוק. לצערי, עולים ספקות ממשיים באשר למאמצים שמושקעים על ידי החברה כדי שזה אכן יקרה" אומרים בהסתדרות ומוסיפים: "אל על היא ביתם של אלפי עובדות ועובדים שנותנים מעצמם כדי להשיבה לאיתנה. אם אינכם מסוגלים לפעול באחריות ובחוכמה כדי לשמור על הבית הזה, העניקו את האפשרות הזו לרוכשים אחרים שישקיעו בה".
כדאי רק לזכור שאחת הסיבות העיקריות למצב הקשה של אל על היא דווקא אותו ארגון עובדים - כך שבעצם מדובר פה בעיקר בחוסר תום לב של ההסתדרות ולא של אל על.
ועדי עובדים מיליטנטיים, אבטלה סמויה, טייסים שמתחזים לחולים כדי לקבל תוספת שכר, נורמות פסולות, לא אפשר לחברה להצליח. החברה הפסידה, אבל אף אחד לא באמת דאג - כולם סמכו על הממשלה. לדעתנו - לא צריך לתמוך במי שמלכתחילה אשם במצבו. זו לא הקורונה שהרגה את אל על, אלו העובדים שלה, וכתבנו על כך בעבר לא מעט. למשל כאן וכאן.
- 15.משקיע 05/10/2021 21:23הגב לתגובה זוולחברה הזו יש בערך 29 מטוסים.. 100 עובדים למטוס פוטרו... זאת לא חברה כלכלית, זה מועדון גמלאי חיל האויר.. כל מי שפורש מחיל האויר מקבל משכורת באלעל בשביל לקשט איזה משרד מיותר בחברה..
- 14.לתת עץ ריח לכל מטוס בכייף (ל"ת)שרה 05/10/2021 20:09הגב לתגובה זו
- 13.יעל 05/10/2021 16:50הגב לתגובה זואל על היתה הפסדית הרבה לפני הקורונה
- 12.עובד 05/10/2021 16:24הגב לתגובה זולפחות 3 שנים אולי אפילו 5, אין לאל על מטוסי מטען לא בבעלות ולא בחכירה
- 11.אל דאון 05/10/2021 14:43הגב לתגובה זובור שחור ללא תחתית שבולע מיליוני דולרים
- 10.יויו 05/10/2021 13:36הגב לתגובה זוהציבור לא צריך לממנה.
- 9.האם נציגי ההסתדרות קונים תיירות ומשדרגים אותם לביזנס? (ל"ת)רק שאלה 05/10/2021 13:32הגב לתגובה זו
- 8.תנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ו 05/10/2021 13:15הגב לתגובה זותנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ואמינה
- 7.עמי 05/10/2021 13:12הגב לתגובה זוככה ייחסכו עלויות רבות, והסכמי השכר השערורייתיים של אל על יילכו לפח. אם לא מצליחים, לפרק החברה ולהקים מחדש ללא ההתחייבויות הקיימות באל על (דוס איירליינס).
- 6.נתי 05/10/2021 11:39הגב לתגובה זואנשים עלומים שאין להם מושג בתעופה חוץ ממחלקות ראשונות קונים את החברה ומאמינים שזו תממן להם את החיים הטובים. מי זה הילד שקנה בגיבוי מיליונרים שחלקם פשט רגל את החברה? מי באמת מנהל את העסק בעודו תןמך נילהב של אחד הבאבות בדרום?
- 5.יהודי 05/10/2021 11:12הגב לתגובה זוחברה של חרדים בלבדחילונים לא טסים בה
- 4.אלי 05/10/2021 11:08הגב לתגובה זומטוס צריך לטוס שבעה ימים בשבוע
- 3.bardaat 05/10/2021 10:48הגב לתגובה זושקל מכספיי המיסים של אזרחי ישראל! שיביאו כסף מהאוכלוסייה שדורשת מהם לא לטוס בשבת וחג!
- 2.דרור 05/10/2021 10:41הגב לתגובה זולצמצם את הצי ולייעל את הניהול והתפעול .
- 1.שיתחילו לטוס בשבת כמו כל החברות בעולם (ל"ת)אני 05/10/2021 10:39הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
