מטוס בואינג אל על מטוס בואינג אל על
צילום: יחצ

משרד האוצר אומר לא לאל על: "הבקשה לפיצוי של 100 מיליון ד' - תמוהה"

כך במכתב ששלח מנכ"ל משרד האוצר לחברה, בתגובה להאשמות של אל על כי מצבה הקשה נובע מהחלטות המדינה בגלל הקורונה - אבל צריך לזכור שאל על הייתה הפסדית גם הרבה לפני הקורונה; בתוך כך - בעוד כשבועיים יחל סכסוך עבודה בחברה
נתנאל אריאל | (15)
נושאים בכתבה אל על סיוע

הניסיון של אלא על לגלגל את הצרות שלה למדינה בינתיים לא מצליח לה - במשרד האוצר לא מתכוונים לפי שעה להיכנע לדרישות של חברת התעופה אל על 0%  לקבלת מענק של 100 מיליון דולר נוספים לחברה, וזאת לאחר שהחברה כבר קיבלה השנה 210 מיליון דולר.

במכתב תשובה ששלח רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר להנהלת החברה הוא כותב כי "עצם קביעת מגבלות (בעקבות הקורונה. נ"א) אינה מקנה כל זכות לקבלת פיצוי מהממשלה. עם זאת החליטה הממשלה להעניק סיוע במסגרת ההתמודדות עם משבר הקורונה, שנעשה במסגרת שיקול הדעת הרחב של הממשלה, ואינו פועל יוצא של חובה המוטלת על המדינה לפצות גורם כזה או אחר בשל נזקים שנגרמו לו עקב משבר הקורונה".

בלינקוב ממשיך ומציין כי: "הוחלט לפנים משורת הדין על מתן סיוע חסר תקדים בהיקפו לחברה (אל על. נ"א), באופן של סיוע ישיר מתקציב המדינה, וזאת ללא שניתם סיוע דומה לחברות התעופה הישראליות האחרות. אם לא די בכך, הממשלה אישרה את הרחבת הסיוע התקדימי והייחודי באופן של רכישת כרטיסי טיסה מראש לתקופה של 20 שנים למטוסאים ועובדי מערך אבטחת התעופה.

"בנסיבות אלה, אין אלא לתמוה על דרישת החברה לקבלת פיצוי מידי בהיקף של 100 מיליון דולר, אשר לא ברור על מה יש לה לסמוך, זאת תוך התעלמות מהסכומים האדירים שניתנו לחברה במהלך השנה שחלפה".

במשרד האוצר גם דוחים את דבריו של הבעלים קני ואלי רוזנברג שאמרו כי הדרישה שהם ימשיכו להזרים כסף היא בניגוד לסיכום איתם, ואומרים כי "על החברה ובעלי המניות למלא את כלל התחייבויותיהם בהתאם להסכם בין החברה למדינה מחודש מרץ, וזאת ללא תלות בכל סיוע עתידי שיוחלט, ככל שיוחלט, להעמיד לחברה", ומדגישים גם כי על מנת שאל על בכלל תהיה זכאית להמשך דיונים אם לתת לה עוד סיוע היא חייבת לבצע את תוכנית ההתייעלות כדי לשפר את תזרים המזומנים שלה, או בלשון האוצר: מדובר ב"תנאי הכרחי".

באוצר כבר הסכימו בחודש שעבר להזרים לאל על 50 מיליון דולר אך זאת בתמורה לכך שהיא תהיה מחויבת להקטין את פירעונות החוב הפיננסי שלה, למכור מטוסים, ולמכור חלק משמעותי ממועדון "הנוסע המתמיד". אל על עקרונית עושה את זה כשהחליטה לשקול לצמצם את הצי ב-17 מטוסים ולפטר עוד 1500 עובדים, אחרי שכבר פיטרה 1,900 עובדים במחצית השנה הראשונה, לצד סגירת חברת הבת סאן דור, צמצום טיסות המטען ועוד.

מנגד, אל על לא עמדה בהתחייבות שלה לגייס 105 מיליון דולר עד סוף חודש יולי, למרות שהמדינה כן עמדה בחלקה בהסכם והזרימה לה כאמור 210 מיליון דולר. בחברה אמנם אמרו כי הם "ערוכים להנפקה במועד מוקדם ככל שיתאפשר" אך לא נאמר מתי יהיה אותו "מועד מוקדם".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

המכתב של בלינקוב מגיע לאחר שלפני כשלושה שבועות פנה מנכ"ל אל על אביגל שורק לאוצר בדרישה לקבל מענק של 100 מיליון דולר - כשהוא מאשים את המדינה במצב הכלכלי הקשה של אל על - זה כמובן לא נכון, אל על הייתה הפסדית הרבה לפני הקורונה. אבל עכשיו יש בעלים חדש והנהלה חדשים והם רוצים כביכול שההיסטוריה תימחק ושיתייחסו אליהם כגורם חדש. אבל הם הרי קנו את החברה בידיעה שזה המצב שלה, ובכל זאת מרשים לעצמם לבוא בדרישות. כבר הסברנו כאן שמדובר במהלך די חצוף. הם כמובן יסבירו שבקשת הפיצוי היא בגלל הפגיעה בתקופת הקורונה - אבל במשרד האוצר דחו כאמור את הטענה הזו.

על פי אל על במכתב ששלחה מטעמה, החלטת המדינה לאסור על כניסת תיירים מחו"ל גרמה לה לגירעון של 108 מיליון דולר בתזרים בחודשים יולי-ספטמבר 2021. לדברי החברה, בניגוד לישראל ממשלות ברחבי העולם סייעו לחברות התעופה בצורה הרבה יותר רחבה מאשר בישראל והם מבקשים להשוות את היקף הסיוע. לדברי החברה, בשנת 2020 אל על קיבלה סיוע של 8.2 מיליון דולר למטוס, בעוד חברות אמריקאיות קיבלו כ-9.9 מיליון דולר למטוס, צרפת והולנד סיעו ב-19.8 מיליון דולר למטוס, וגרמניה נתנה 15.1 מיליון דולר למטוס. רק בריטניה סייעה פחות: 2.6 מיליון דולר למטוס. באל על מציינים כי גם בשנת 2021 המדינות המשיכו לתמוך בענף יותר מאשר בישראל.

בניסיון לעשות תרגיל מעניין למדינה, בעל השליטה קני רוזנברג, שלח מכתב להנהלת החברה ובו התלונן על כך שהמדינה דורשת ממנו להזרים 43 מיליון דולר לחברה גם שלא באמצעות הנפקה - בעוד הוא הבין שהוא אמור להזרים את הכסף רק במסגרת הגיוס של אותם 105 מיליון דולר. עד כה רוזנברג הזרים לאל על 163 מיליון דולר וגם אמר כי הוא ישתתף בהנפקה העתידית, בהנחה שאל על אכן תבצע אותה.

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה באל על? ארגוני העובדים הם אלה שאשמים במצב של החברה

בתוך כך, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה וכן על שביתה, החל מה-18 באוקטובר. העובדים מוחים על החלטת החברה להפסיק את פעילות מטוסי המטען של החברה וכן את פעליות חברת סאן דור בשבת - וכי לטענתם יש בכך פגיעה בעובדים והתנהלות בחוסר תום לב של אל על "הציפייה כעת היא שאל על תשעט קדימה כדי לחזור להוביל בשוק. לצערי, עולים ספקות ממשיים באשר למאמצים שמושקעים על ידי החברה כדי שזה אכן יקרה" אומרים בהסתדרות ומוסיפים: "אל על היא ביתם של אלפי עובדות ועובדים שנותנים מעצמם כדי להשיבה לאיתנה. אם אינכם מסוגלים לפעול באחריות ובחוכמה כדי לשמור על הבית הזה, העניקו את האפשרות הזו לרוכשים אחרים שישקיעו בה".

כדאי רק לזכור שאחת הסיבות העיקריות למצב הקשה של אל על היא דווקא אותו ארגון עובדים - כך שבעצם מדובר פה בעיקר בחוסר תום לב של ההסתדרות ולא של אל על.

ועדי עובדים מיליטנטיים, אבטלה סמויה, טייסים שמתחזים לחולים כדי לקבל תוספת שכר, נורמות פסולות, לא אפשר לחברה להצליח. החברה הפסידה, אבל אף אחד לא באמת דאג - כולם סמכו על הממשלה. לדעתנו - לא צריך לתמוך במי שמלכתחילה אשם במצבו. זו לא הקורונה שהרגה את אל על, אלו העובדים שלה, וכתבנו על כך בעבר לא מעט. למשל כאן וכאן.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    משקיע 05/10/2021 21:23
    הגב לתגובה זו
    ולחברה הזו יש בערך 29 מטוסים.. 100 עובדים למטוס פוטרו... זאת לא חברה כלכלית, זה מועדון גמלאי חיל האויר.. כל מי שפורש מחיל האויר מקבל משכורת באלעל בשביל לקשט איזה משרד מיותר בחברה..
  • 14.
    לתת עץ ריח לכל מטוס בכייף (ל"ת)
    שרה 05/10/2021 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יעל 05/10/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
    אל על היתה הפסדית הרבה לפני הקורונה
  • 12.
    עובד 05/10/2021 16:24
    הגב לתגובה זו
    לפחות 3 שנים אולי אפילו 5, אין לאל על מטוסי מטען לא בבעלות ולא בחכירה
  • 11.
    אל דאון 05/10/2021 14:43
    הגב לתגובה זו
    בור שחור ללא תחתית שבולע מיליוני דולרים
  • 10.
    יויו 05/10/2021 13:36
    הגב לתגובה זו
    הציבור לא צריך לממנה.
  • 9.
    האם נציגי ההסתדרות קונים תיירות ומשדרגים אותם לביזנס? (ל"ת)
    רק שאלה 05/10/2021 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ו 05/10/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
    תנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ואמינה
  • 7.
    עמי 05/10/2021 13:12
    הגב לתגובה זו
    ככה ייחסכו עלויות רבות, והסכמי השכר השערורייתיים של אל על יילכו לפח. אם לא מצליחים, לפרק החברה ולהקים מחדש ללא ההתחייבויות הקיימות באל על (דוס איירליינס).
  • 6.
    נתי 05/10/2021 11:39
    הגב לתגובה זו
    אנשים עלומים שאין להם מושג בתעופה חוץ ממחלקות ראשונות קונים את החברה ומאמינים שזו תממן להם את החיים הטובים. מי זה הילד שקנה בגיבוי מיליונרים שחלקם פשט רגל את החברה? מי באמת מנהל את העסק בעודו תןמך נילהב של אחד הבאבות בדרום?
  • 5.
    יהודי 05/10/2021 11:12
    הגב לתגובה זו
    חברה של חרדים בלבדחילונים לא טסים בה
  • 4.
    אלי 05/10/2021 11:08
    הגב לתגובה זו
    מטוס צריך לטוס שבעה ימים בשבוע
  • 3.
    bardaat 05/10/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    שקל מכספיי המיסים של אזרחי ישראל! שיביאו כסף מהאוכלוסייה שדורשת מהם לא לטוס בשבת וחג!
  • 2.
    דרור 05/10/2021 10:41
    הגב לתגובה זו
    לצמצם את הצי ולייעל את הניהול והתפעול .
  • 1.
    שיתחילו לטוס בשבת כמו כל החברות בעולם (ל"ת)
    אני 05/10/2021 10:39
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 0%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'? וגם - עונת הדוחות מעלה הילוך - מי צפויות לדווח?

מערכת ביזפורטל |

השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 0%   ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 0%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן 0%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.

בצל המחזור החריג, חמישי סגר שלילי: ת"א 35 ירד ב-0.45% ות"א 90 איבד 1.1%. עם זאת, מגזר הפיננסים היה חיובי כשמדדי הבנקים והביטוח עלו ב-1.1% כל אחד בעוד שמדד הנדל"ן ירד ב-1.3% ומדד הנפט והגז עלה קלות ב-0.3%.

בסיכום שבועי - שבוע המסחר הראשון של נובמבר נפתח חיובי, בהמשך לסנטימנט האופטימי של החודש שעבר, על רקע ההתקדמות בהסכם הפסקת האש והציפיות להפחתת ריבית בהחלטת בנק ישראל הקרובה. מדדי המניות המובילים סיימו את השבוע בעליות - ת״א 35 עלה בכ-1.9% ת״א 125 הוסיף כ-1.5%. מגזר הביטוח בלט עם זינוק של כ-8.3%, ת״א נפט וגז התחזק בכ-3.7%, והבנקים עלו כ-1%, זה למרות הצהרה של שר האוצר סמוטריץ' על בחינת מס ייעודי על רווחי הבנקים אמירה שגרמה להכבדה על מניות הבנקים בסוף השבוע -  "לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"



בעוד בוול סטריט כבר מסכמים ביצועים של סקטורים בתל אביב עונת הדוחות רק בתחילתה. בשבוע שעבר זכורים לנו דוחות טבע 0%  ו- נובה 0%   שהתוצאות שלהן גרמו לתנודתיות גבוהה, טבע לכיוון מעלה עם עקיפה של הציפיות ועדכון תחזית, נובה עם ביצועים קצת מעל הציפיות ותחזית שמרנית שדרדרו את המניה. גם השבוע מצפים לנו דוחות בעיקר מסקטורי האנרגיה מתחדשת, שבבים ו-IT. מהחברות שדיווחו על מועד הגשת התוצאות ניתן לצפות לדוחות של החברות הבאות: 

מחר: משק אנרגיה, טאואר, קמטק, נקסטויז'ן, קופיוג'ן ולייבפרסון, 

בשלישי - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי. 

ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין

בחמישי ידווחו נייס וספיינס.


המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס 0%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.