הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן
מאקרו כלכלה

סכנת חדלות הפרעון של אמריקה טרם חלפה. איזה פרדוקס עשוי לקרות?

מה משותף לישראל ודנמרק - ומדוע המצב בישראל יותר חמור?
אמיר כהנוביץ | (1)

הבנק המרכזי בדנמרק, שהיה עד כה מהיחידים במערב להעלות ריבית (בחודש מרץ), התחרט על ההחלטה והפחית אותה בחזרה ל-0.6%-. ההפחתה מחדש התקבלה למרות זינוק באינפלציה השנתית לרמה הגבוהה ביותר מאז 2012 - 1.8%, אבטלה שירדה ל-3.1%, עדכון כלפי מעלה לתחזיות הצמיחה ומחירי דירות שזינקו מתחילת הקורונה בשיעור של מעל 15%. הסיבה העיקרית להפחתה היתה המטבע המקומי החזק מול היורו וחוסר ההצלחה להחלישו באמצעות רכישות מט"ח אגרסיביות. המצב הזה מזכיר כמובן מאד את זה של ישראל רק בחמור פחות. אצלנו השקל זינק גם מעבר לקורונה הדנית, רכישות המט"ח של ב"י היו כישלון גדול יותר, שיעור האבטלה בישראל גבוה יותר ואף בעליה (באוגוסט טיפס מ-5.2% ל5.5%) ולחצי האינפלציה בשתי המדינות די דומים, סביב 2% לשנה. מה שמעלה את האפשרות שעבור בנק ישראל התנאים להפחתת ריבית מוצדקים יותר. השקל מתחזק במהירות לעבר הרמה שלו מול סל המטבעות בחודש ינואר, אז כזכור ב"י השיק בבהלה ומחוץ למועדי ההחלטות הקבועים את "נשק יום הדין" - פרסום תוכנית גרנדיוזית לרכישת מט"ח בהיקף של 30 מיליארד דולר שרובו כבר "נורה" ועדיין שוק האג"ח בישראל ממשיך לגלם מתווה העלאות ריבית ארוך טווח, שכדי שיתממש ידרש להערכתנו נס.

 

שוב חודש ספטמבר סיים בירידות

בינתיים בעולם, מדד ה- S&P500 סגר ביום חמישי את ספטמבר, עם הירידה החודשית הראשונה מזה שבעה חודשים, כשאלה נמשכו גם ביום המסחר האחרון שלו. חודש אוקטובר נפתח ביום שישי גם הוא בירידות אך מהר מאד עבר לעליות על רקע הודעה של חברת התרופות מרק על תוצאות מבטיחות לכדור ניסיוני לטיפול במחלת הקורונה. בלטו לטובה המניות של חברות שיהנו מפתיחה מחדש של הכלכלה, כמו תעופה, מפעילי שייט, בתי מלון, פארקי שעשועים וסקטורים כמו אנרגיה ותעשייה. בעליות השערים תמך גם גל של נתוני מאקרו גבוהים מהציפיות, בניהם סקרי מנהלי הרכש ביצור של ISM, נתוני האינפלציה (PCE) שהאיצו מ-4.2% ל-4.3%, וסקרי אמון הצרכנים של אונ' מישיגן (אף שאלה עדיין סביב רמות שפל). ההתפתחות החיובית בסוגיית הנגיף יחד עם נתונים על  התאוששות היצור גררו תקוות להקלה בשיבושים ובלחצי המחירים, מה שקיזז השפעה אינפלציונית של המשך עליית מחירי האנרגיה שזינק (WTI הגיע ל-76 דולר וכלכלני בנק אוף אמריקה חוזים שיגיע גם ל-100). למרות האופטימיות מהכלכלה תשואות האג"ח בארה"ב נסחרו דווקא בירידה:

 

תשואות האג"ח בארה"ב רשמו ירידה בולטת בחמישי ושישי, מ-1.55% ל-1.46%, לאחר שהצבעה צפויה בסנאט ביום שישי על תכנית התשתיות של ביידן נדחתה והגבירה את הספקות לגבי היכולת להעביר חבילת תמריצים רחבה. עוד הכבידה על התשואות ההתקדמות הנמשכת אל עבר תקרת החוב של ארה"ב עם הסיכון לחדלות פירעון טכנית של הממשל:

 

איזה פרדוקס עלול לקרות אם ארה"ב אכן לא תצליח להעביר תקציב, והתשלומים יתעכבו?

מתכוננים להתנגשות - התשואה על שטרות חוב אמריקאיות לפדיון ב-21 באוקטובר עלתה ל-0.13%, בעוד שטרות במח"מ מעט מוקדם או מאוחר מהם נסחרים סביב 0.05%, זאת מתוך חשש לעיכוב בתשלום אם לא תושג עד אז הסכמה על העלאת תקרת החוב. סוכנות הדירוג פיץ' הזהירה כי במקרה כזה דירוג האג"ח המושלם של ארה"ב (AAA) ימצא בסכנה. לפי מזכירת האוצר האמריקאי, ילן, ההתנגשות צפויה ב-18 באוקטובר. התרחיש הזה בעל סבירות נמוכה מאד, אך אם אכן יתממש, נשאלת השאלה מה יקרה לתשואות הארוכות? באופן פרדוקסלי סביר שדווקא ירדו! השווקים סביר שיגלמו שהתקרה לבסוף תעלה, והחוב ישולם, אך הנזקים מההתנגשות בניהם הפסקת פעילות חלקים מהממשל יחד עם הפסקת שירות החוב של ארה"ב, עלולים לגרום לשיבושים במערכת הפיננסית, עד כדי זעזועי אשראי ובלימת הכלכלה למשך זמן רב יחסית. בתרחיש כזה הבנק המרכזי, הפד, ינסה להקל בכיוונו ולהימנע גם הוא מהידוק התנאים הפיננסים לתקופה ממושכת.

 

השבוע המשקיעים יחכו בעיקר לקבל את נתוני התעסוקה של חודש ספטמבר, שיפורסמו ביום שישי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איש 03/10/2021 13:31
    הגב לתגובה זו
    מאכזבים כמו בדרך כלל...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.