תרופה
צילום: Christina Victoria Craft
פרשנות

התרופה של מרק: מכה בכנף לפרויקט החיסונים העולמי

מניות חיסוני הקורונה - מודרנה, ביונטק ונובהווקס נפלו במסחר בוול סטריט; זה אמנם לא סוף פסוק אבל התרופה של מרק מהווה סיכון נוסף עבור חיסוני החובה 
צחי אפרתי | (9)

הדיווח של מרק אודות אישור חרום לתרופת בליעה הוא שינוי משמעותי במלחמה בנגיף הקורונה. על רקע הדיווח מניות חברות החיסונים מודרנה, ביונטק ונובהווקס נפלו במהלך המסחר בוול סטריט. כאשר מודרנה איבדה 11.5% ומחקה כ-15 מיליארד מהשווי שוק. השתיים הנוספות איבדו 6.8% ו-12.3% בהתאמה. 

החדשות של מרק הן לא כאלה חדשות. למרק קיימת תרופה מאושרת שמיועדת לטיפול בטפילים - איברמקטין. התרופה הפכה להיות מדוברת מאוד בקרב מתנגדי החיסונים בשנה האחרונה. אך עם הזמן קיבלה חשיפה גם בתקשורת המרכזית. הרקע לבאז סביב התרופה היה מחקרים רבים ברחבי העולם כולל בישראל שהתרופה יעילה לטיפול בקורונה. עם זאת המחקרים היו בשלבים ראשוניים ולא הצליחו להתקדם עם שלבי המחקר ולקבל את מלוא האישורים הנדרשים.

בחודש פברואר חברת מרק הוציאה דיווח שהתרופה איברמקטין איננה יעילה לטיפול בקורונה. הדיווח יצא בתחילת מבצע החיסונים שבמקביל אזרחים בעולם זרמו אל חנויות הפארם במטרה לרכוש את התרופה. וזאת כאמור ללא אישור מסודר. כך או כך למרק לא היה שום אינטרס משמעותי לקדם את התרופה שקיימת כ-40 שנה ואין עליה פטנט. עלותה בשוק היה עשרות דולרים בודדים. 

במקביל פיתחה מרק יחד עם שותפתה לפיתוח, Ridgeback Biotherapeutics את מולנופיראביר (Molnupiravir). תרופה חדשה לטיפול בקורונה. ייתכן בהחלט שהתרופה החדשה שונה בתכלית מהתרופה איברמקטין. וזה דרוש בדיקה. אבל על דבר אחד אין מחלוקת. התרופה החדשה תעלה כבר מאות דולרים ותירשם עם פטנט מוגן. 

 

אחד היתרונות הבולטים שעלו מהמחקרים הראשוניים של איברמקטין. שאין כמעט תופעות לוואי מהתרופה. ואם זה יהיה בתרופה החדשה של מרק זאת דרמה עוד יותר משמעותית. בייחוד לאור הנתונים המצטברים אודות תופעות הלוואי מהחיסונים. אמנם חיסון זה טיפול מניעתי מעולה בייחוד עבור אוכלוסיות סיכון. אבל תרופה שמצליחה באופן יעיל לטפל במחלה המתעתעת יכול לתת מענה עבור רבים שחוששים מהחיסון. או לתת פתרון עבור אלו שהתחסנו, נדבקו וחלו.

מכה בכנף לפרויקט החיסונים העולמי

חברות החיסונים נהנו משנה נהדרת עד עכשיו. חברת מודרנה קפצה כמעט פי חמש בהשוואה לאוקטובר שנה שעברה. זה אחרי מימוש של כ-30% בחודשים האחרונים. מודרנה זוכה לתשומת לב רבה בעקבות החיסונים החדשניים. מחקרים מעידים שלחיסון של מודרנה יעילות גבוהה מזה של פייזר. בנוסף לחברה צפי לחיסון משולב של שפעת וקורונה. ובצד הכספי ההכנסות בשנה הבאה צפויות לעבור את רף ה-30 מיליארד דולר.

 

החיסונים מהווים קו החומה הראשוני לטיפול בווירוסים. בייחוד לאור נתונים המראים יעילות גבוהה למניעת תמותה בקרב אוכלוסיית הסיכון - המבוגרת. אך מעבר ליעילות הזאת חברות החיסונים נהנו עד כה מגל תמיכה יוצא דופן מהפוליטיקאים, שעיגנו זאת באמצעות תו ירוק וחוקים נוספים. ובכך למעשה מסייעים לחובת החיסונים החל מגיל 16 בעולם ו-12 בישראל. והאישור הקרוב של פייזר החל מגיל 5. נותנים עתיד וורוד מאוד לחברות החיסונים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

נתון נוסף שמשחק לידי חברות החיסונים זה עלות הטיפול. חיסון עולה עשרות דולרים ואילו התרופה החדשה כבר מוערכת ב-700 דולר פער של מאות אחוזים ואף יותר. וכאן האינטרס הכלכלי של המדינות להמשיך לקדם את החיסונים לאור העלות הזולה ביחס לאלטרנטיבות השונות. הן בהשוואה לתרופה ובוודאי ביחס לאשפוז. 

קשה לנבא לאן הולכות מניות חברות החיסונים הבולטות. התמחור של חלקן מגלם חיסונים לכלל הציבור באופן עקבי. לפני מספר חודשים היה נדמה ששני חיסונים ישיגו חסינות עדר. כרגע כבר מחסנים את השלישי וגם הרביעי מעבר לפינה. מצד אחד יש את אלו שעומדים ראשונים בתור לקבל את הזריקה ובצד השני יש את אלו הנלחמים על הזכות לבחור מה להכניס לגופם. הקורונה לימדה ומלמדת יום יום שיעור בצניעות. אך ככל שהתרופות של מרק ודומותיה יתגלו כיעילות יותר, כך לדרג הפוליטי יהיה קשה יותר לכפות חיסון חובה מכלל האזרחים.  

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אלכס 02/01/2022 15:57
    הגב לתגובה זו
    זו הסיבה שאסור למכור את איברמקטין כי אנשים יהיו בריאים ואף חברת פארמה לא תרוויח מזה מיליארדים
  • 7.
    סתם אחד 05/10/2021 08:30
    הגב לתגובה זו
    דווקא מדברים על נובה ווקס כהזדמנות לחלק ממתנגדי או חוששי החיסונים לרדת מהעץ שטיפסו עליו. הוא מבוסס על טכנולוגיה מוכרת יותר ויש לו פחות תופעות לוואי. פורסם לאחרונה בגלי צה"ל שישראל רוצה להזמין מהם חיסונים. בקרוב יהיה אישור.
  • 6.
    כתבה מ 1 באוקטובר מגמתית (ל"ת)
    דן 05/10/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מאיר 03/10/2021 01:02
    הגב לתגובה זו
    מי יהיה מוכן לחלות כדי לקבל תרופה במקום להתחסן ולא לחלות?
  • שגיא 03/10/2021 11:35
    הגב לתגובה זו
    יסכימו לפי הכתבה בערוץ אחת עשרה 1 משלושה הסכימו....לקחת תרופה נסויונית אחרי שלא הסכימו לחיסון שיש לו כבר וותק של שנה....והמבין יבין ביונטק ומודרנה ונוואקס יחזירו תוך חודש כול מה שהשילו
  • 4.
    רוני לוי 02/10/2021 14:54
    הגב לתגובה זו
    הפועל באר שבע אמון בהצלחה תמשיכו לצבור נקודות ייאלה מחר לתת הכל מהכל תפגיזו שערים מחר תילחמו בשניים תתנו מחר את כל המשימה הטובה שלכם תצליחו ותרוויחו
  • 3.
    מרבית האוכלוסיה לא תוותר על חיסון , אבל לפחות יהיו 02/10/2021 08:03
    הגב לתגובה זו
    מרבית האוכלוסיה לא תוותר על חיסון , אבל לפחות יהיו עוד פתרונות ללא מחוסנים. התרופה היא למניעת איום של מוות. למניעת הגבלות באורח חיים הרגיל. היא לא צריכה להחליף חיסונים .
  • 2.
    לרון 02/10/2021 08:02
    הגב לתגובה זו
    מנייה סולידית שלא זכור לי שקפצה כך בעבר,כלומר הקפיצה מוגזמת בעליל,בשבוע הבא יורדת בתיקון
  • 1.
    שגיא 01/10/2021 23:44
    הגב לתגובה זו
    החדשות מעט מאוד מהחולים שמתנגדים לחיסון מוכנים לקבל תרופה[העיד מטופל ששניים לידו במחלקה תנגדו ומתו] במיוחד שהם עדיין במצב בינוני קל אחר כך התרופה כבר לא יעילה בנוסף מחיר התרופה 700 דולר מול 20-25 דולר של חיסון וזו תהיה התרופה הזולה ביותר שאר התרופות יעלו אלפי דולרים של בונוס 15אלף.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.