לא לשימוש
צילום: רויטרס
מאקרו כלכלה

למה עולות תשואות האג"ח, והאם זה סימן רע לשווקים?

וגם - מתי בנק ישראל יעלה את הריבית במשק?
אמיר כהנוביץ | (1)

העליה בתשואות הכבידה על שוקי המניות, כשזאת ל-10 שנים בארה"ב הגיעה הבוקר גם ל-1.56%. באסיה הירידות הושפעו גם מהסערה הנמשכת סביב חדלות הפירעון האפשרית של ענקית הנדל"ן 'אוורגרד' והאינדיקציות שלה על הכלכלה הסינית. עוד הכבידו על שוקי המניות נתונים חלשים מארה"ב ובראשם אכזבה מסקר הצרכנים של הקונפרנס בורד (109.3 לעומת צפי 115).

 

עליית התשואות החריגה מיוחסת למספר גורמים בניהם התחדשות מסויימת בלחצי האינפלציה בעולם, בעיקר מכיוון סחורות האנרגיה, כשמחיר נפט מסוג ברנט עלה אתמול מעל ל-80 דולר לחבית (לפני שירד בחזרה) ולשיבושים גדלים בהובלה הימית. עוד לחצו לעליית תשואות הנפקות אג"ח חלשות יחסית לממשלת ארה"ב, כשבלטו אתמול ביקושים חלשים לטווח של שבע שנים.

סימני שאלה לגבי מדיניות הפד, גם בהמשך לסקר ה-Dot's מהשבוע שעבר שתיאר ניציות גדולה יותר, אך גם לאור עליית אי הוודאות בנוגע לזהות חברי הפד בעתיד לאחר התפטרותם ביום שני של שניים מהם, קפלן וורוזנגרן, נשיאי שלוחות הפד בדלאס ובוסטון, בשל שערוריה אתית בנוגע למסחר שביצעו בתיקם האישי בנכסים שמוחזקים ע"י הפד.

אם זה לא סימן שאלה מספיק גדול לעתיד מדיניות הריבית בארה"ב אז הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן אמרה שתתנגד לקדנציה נוספת ליו"ר פאואל מכיוון שלטענתה זה לא קידם רגולציה מספקת על תעשיית הפיננסים. היא אף כינתה אותו "אדם מסוכן מכדי לעמוד בראש הפד". עוד ברקע נמשכת המתיחות לקראת ההתנגשות הקרובה בתקרת החוב בארה"ב - הרפובליקנים הצליחו לחסום מהלך בסנאט להעלאת התקרה וגררו סערה בשוק האג"ח. יו"ר הפד, פאוול, ומזכירת האוצר, ילן, הזהירו בשימוע בסנאט כי חדלות פירעון של ארה"ב, גם אם טכנית עקב תקרת החוב, תהיה קטסטרופלית.

 

כפי שניתן לראות כמעט כל ההסברים לעליית התשואות נוגעים לגורמים לא שגרתיים ופחות להסבר הקלאסי של אופטימיות ושיפור כלכלי, מה שהתבטא בירידת שערים מקבילה בשוקי האג"ח והמניות. באופן טבעי סימני השאלה הרבים שתוארו עשויים להסתיים גם בהתדרדרות ולהסלים, אך במקרה כזה סביר להניח שקובעי המדיניות, הן בפד והן בממשל, יעדיפו "להתיישר" ולעודד את הכלכלה, כדי לא להיות חתומים, במילותיו של פאואל, על "קטסטרופה".

 

בישראל - בנק ישראל יפרסם היום את המדד המשולב למצב הפעילות הכלכלית במשק בחודש אוגוסט, לאחר שבחודש יולי זה תיאר האצה, והלמ"ס תפרסם מחר, בין היתר, את נתוני האבטלה לחודש אוגוסט, כששני הנתונים מהווים חלק מבסיס ההחלטה המוניטרית, אך להערכתנו הבנק ימשיך להעדיף שלא להעלות ריבית בטווח הנראה לעין.

האוצר צפוי לפרסם היום את דו"ח ההנפקות שלו לחודש הבא, כשברקע המשקיעים מתלבטים לגבי ההשפעות האפשריות על השוק במקרה של הפסקת הנפקת אג"ח מיועדות למוסדיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יעל 29/09/2021 12:57
    הגב לתגובה זו
    הזניח את שוק המטח,הדולר והייצוא בקרשים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.