האם הפד' יכריז היום על צמצום הרכישות, ומה יקרה בסין?
האתגר של נגיד הבנק המרכזי האמריקאי פאואל יהיה לנתק את הקשר בין צמצום רכישות האג"ח ובין תוואי העלאת הריבית - אך ייתכן שחבריו יסנדלו אותו היום. האם מתווה העלאת הריבית של בנק ישראל חייב להיות מתון יותר מאשר זה האמריקאי?
מגמת העליות החדה בעולם בתקופת הקורונה, שנשענה על התפרצות ביקוש, נבלמה עד כה בספטמבר, ברוב שוקי העולם. החולשה הגיעה על רקע חששות רבים בניהם צווארי בקבוק בתחום השבבים וההובלה הימית, וריאנט הדלתא, חשש מהשפעות המחירים הגבוהים על הצריכה, על שחיקת הרווחיות ועל קיפול ההרחבה המוניטריות (היום צפויה להתקבל החלטה של הפד).
אבל תשומת לב שלילית במיוחד קיבלה סין, אשר מאטה מהר מהצפוי ואולי כך גם מדגימה את הסיכונים שכרוכים בהאטה, ובראשם הסיכונים לשוק הנדל"ן:
בעלת חוב הנדל"ן הגדול בעולם, חברת הנדל"ן הסינית Evergrande החלה לפגר בתשלומיה לבנקים, לספקים, למחזיקי שטרות החוב בסין ומחר תעמוד לראשונה בפני תשלום ריבית בספק לבעלי החוב הזרים, בהיקף של 83.5 מיליון דולר (בנוסף לעוד 35 מיליון דולר למקומיים) ועדיין לא ברור מה יעלה בגורלו. משא ומתן שמתנהל בימים האחרונים הקל מעט את החשש, אך עדיין לא נפתר. העניין שהדאגה ממקרה אוורגראנדה היא לאו דווקא בגלל גודל החוב שלה, שמסתכם ביותר מ-300 מיליארד דולר, אלא בעיקר לגבי האופן שבו בייג'ינג תתמודד עם המשבר ועד כמה מדובר בסימפטום לסין כולה ואולי לענף הנדל"ן העולמי בכלל. כלומר, עד כמה האטה קלה בכלכלה או הידוק קל בתנאים הפיננסים אכן מסכנים כיום את השווקים? ואכן, בניסיון להרגיע את השוק הבנק בסין (PBOC) חזר להגדיל את הזרקת הנזילות היומית שלו ל-120 מיליארד יואן, ההזרקה הגדולה מאז ינואר. האם תגובת הבנק בסין היא דוגמה למהירות בה בנקים מרכזיים בעולם יהיו מוכנים לחזור מהר להרחבה במקרה של סדקים בהתאוששות?
האם חברי הפד' יסנדלו היום את היו"ר?
הפד צפוי להכריז היום רשמית על מועד תחילת צמצום רכישות האג"ח, זאת על רקע ההתאוששות החדה בכלכלה והתחממות המחירים, ולמרות המשך התפשטות זני הקורונה ומספר המועסקים שעדיין לא חזר לרמתו טרום המשבר. האתגר מבחינת היו"ר פאואל היום יהיה לנתק את הקשר בין צמצום רכישות האג"ח לבין עיתוי העלאת הריבית, אותה הבטיח לא פעם להותיר נמוכה למשך זמן ממושך. אך יתכן שמי שיסנדל אותו היום יהיו דווקא חבריו בפד, אם רובם יתחילו לצפות בסקר התחזיות הרבעוני (ה-Dot's) העלאת ריבית כבר ב-2022. אזכיר שבסקר הקודם, ביוני, 7 מבין 15 החברים כבר חזו העלאה ב-2022, כך שמספיק שרק אחד שינה את דעתו כדי להטות את הכף ל-2022. איך פאואל יצא מסינדול כזה?
גם אם חברי הפד יתלהבו מאפשרות של העלאת ריבית ב-2022, זה עדיין לא מבטיח שהיא תתממש וגם אם כן, היא עלולה להתברר בסוף בעצמה כקטליזטור להאטה, ולהפחתה מחודשת של הריבית.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנק ישראל נמצא ב- "Sweet Spot" - האינפלציה אומנם התחממה מאד, אך זאת בפועל וגם הגלומה קדימה נמצאות סביב מרכז היעד, השקל מתחזק בכוחות עצמו והכלכלה, למרות שהתרחבה מאד, עדיין נמצאת בפער תוצר שלילי ובראיה קדימה צפויה להאט, מה שמאפשר לו להצדיק ריבית אפסית: לפי סקר אמון הצרכנים של הלמ"ס שפורסם מוקדם יותר השבוע המדד נפל ל-15%- מ-5%- ביולי, כשבשאלת הסקר לגבי "השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה" התשובה המשוקללת ירדה לרמה שלילית לראשונה מאז אוקטובר 2020. כך שלהערכתנו סביר יותר להניח שמתווה הריבית העתידית בישראל יהיה נמוך יותר בהשוואה לארה"ב וקרוב יותר לאירופה.
מתחילת החודש שוקי המניות בארה"ב ואירופה במגמת ירידה בולטת עד שיש כבר שוויתרו עליו ומעריכים שיהיה חודש הראשון של ירידות מאז ינואר ב-S&P500 (בישראל אגב המגמה דווקא חיובית). בבלומברג מפרשנים כי המסחר השלילי מתנהל על רקע המשך התפשטות הקורונה. אבל האמת שההסבר הזה די חלש כשהקורונה כבר חגגה שנה וחצי, במה שנראה כמו נצח, אבל כנראה בעיקר ימשך נצח
הבנקים המרכזיים נמצאים בתפר שבין קורונה כאירוע ובין קורונה כשגרה - מצד אחד הם עדיין מציינים אותה כסיבה לזהירות, אך מצד שני כבר מוכנים להתחיל לקפל את תכנית הסיוע שלהם. לפי הערכות גולדמן זקס בסבירות של 70% הפד יתחיל להקטין את קצב רכישות האג"ח שלו כבר בנובמבר במדרגות של 15 מיליארד דולר בחודש, מה שיביא לסיומן ביולי 2022.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
קבלת הקורונה למשפחת המחלות יחד עם ילדיה הווריאנטים נראה על פניו בשורה גדולה בעיקר לסקטור התיירות, אבל השפעה גדולה יותר עשויה להיות להשפעתה על ההרחבה הפיסקלית, כלומר על ההוצאה הממשלתית - להערכת כלכלני BofA התכניות של הממשל האמריקני בחסות הקורונה מסתמנת להתנפח להיקף של עד 4.5 טריליון דולר - שווי של 20% מהתמ"ג! להערכתם זאת גם הסיבה העיקרית לעליה האחרונה בתשואות.
להערכתם כל תכנית שתסתכם לבסוף מעל 2 טריליון דולר תספיק כדי לדחוף את התשואות עוד למעלה. אלא שכאמור להערכתנו הזמן משחק לרעת התכנית, שכן ככל שהוא עובר הסיכוי שהקורונה תקבל הכרה כמחלה רגילה גדל ומפחית מההצדקה לתכנית עצומה. לפחות חבר קונגרס דמוקרט אחד מתנגד לתוכנית רחבה מהסיבה שכל נרטיב "משבר הקורונה" נראה לו מנופח. כידוע הרוב הדמוקרטי בקונגרס הוא על חודו של קול והתכנית עשויה להיתקע בקלות.
- 4.דן 22/09/2021 14:34הגב לתגובה זוככל הנראה עליית ריבית לא תתבצע לפני סוף רבעון ראשון 2022.
- 3.לפי דעתי יש עוד כמה אחוזים ירידה ואח"כ המשך עליות (ל"ת)תומר 22/09/2021 12:36הגב לתגובה זו
- כולה כמה אחוזים..הערך 70 אחוזים ומשם תבוא הקריסה.. הבנת (ל"ת)לתומור 22/09/2021 13:15הגב לתגובה זו
- 2.ארן 22/09/2021 11:41הגב לתגובה זוהנאסדק כבר הספיק לרדת לאחרונה מ15500 ל-14700 , כמעט 6%. זהו הכל כבר מגולם . מיד אחרי הודעת פד האי ודאות נעלמת והשווקים חוזרים לעלות. לא לשחרר סחורה עליות נאות לפנינו.
- 1.אשר השוער 22/09/2021 10:10הגב לתגובה זובאיזה שעה ?
- פופי 22/09/2021 11:17הגב לתגובה זוכמדומני אבל לא נראה לי שזה משנה - הכיוון ברור
- בשעה 21:00 (ל"ת)באפט 22/09/2021 11:14הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
