המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה מעורבת: הדאו נחלש ב-0.2%; פלנטיר קפצה ב-6% ואורמד ב-7%

נושאים בכתבה וול סטריט סקירה

נעילה מעורבת בוול סטריט בוול סטריט כשהנאסד"ק סגר בעליה של כ-0.1%, הדאו ג'ונס נחלש בכ-0.2% וכך גם ה-S&P 500.  

S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN 0.55%  

  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו: נתוני המכירות הקמעונאיות לאוגוסט בארצות הברית הפתיעו לטובה - במקום ירידה של 0.7% לה ציפו הכלכלנים, דווח על עלייה באותו שיעור. לדבר תרמו בעיקר המכירות המקוונות שעלו ב-5.3%. מכירות הריהוט עלו ב-3.7% וחנויות הצריכה הכללית רשמו עלייה של 3.5%. מכירות המזון נותרו כשהיו ביולי ולעומת אוגוסט של 2020 עלו ב-32%. מכירות הביגוד עלו ב-0.1%. עוד פורסמו נתוני דרישות דמי האבטלה לשבוע שעבר שהפתיעו לרעה - 322 אלף כאלה הוגשו, גבוה בעשרת אלפים מהתחזיות. תביעות האבטלה הנמשכות לשבוע שהסתיים ב-4 בספטמבר עמדו על 2.665 מיליון לעומת צפי הכלכלנים לנתון של 2.74 מיליון, ומול 2.783 מיליון שבוע קודם לכן. יו"ר הפדרל רזרב הנחה לבחון את כללי האתיקה באשר לסחר במניות וההשקעות של בכירי הארגון - שהם כידוע קובעי המדיניות בשווקים כך שעל פניו עשויים להיות מצויים בניגודי עניינים היה והכללים אינם מספקים. מניות במרכז: PALANTIR TECHNOLOGIES (PLTR) חברת ניתוחי הביג דאטה של פיטר ת'יל התחזקה אחרי שהודיעה כי תשתף פעולה לצד החברה Wejo (שתמוזג לספאק  VIRTUOSO ACQUISITION CORP. UNIT - VOSO) בתחום מאגרי נתונים משוק הרכבים המקושרים כדי לנטר את רמות הבטיחות, מידת פליטות הפחמן וכן לשמש יישומי ערים חכמות. LUCID GROUP חברת הרכב החשמלי שמוזגה לשלד הספאק CCIV עלתה היום הודות לראיון בתקשורת האמריקאית של אנליסט בבנק אוף אמריקה ג'ון מרפי שנותן לה מחיר יעד של 30 דולר למניה ומביע אופטימיות לגביה. ASANA INC (ASAN) החברה הספיקה כבר לסגור את האפסייד שנתן לה בנק ההשקעות ג'פריס וחצתה את מחיר היעד ההוא של 115 דולר למניה. היא המשיכה לעלות כשהיום פורסם כי דורגה במקום ה-9 ברשימת מקומות העבודה הטובים ביותר עבור נשים של מגזין Fortune. Offerpad Solutions (סימול: OPAD) חברת השבחת נכסי הנדל"ן זינקה 60% בשל שתי סיבות אפשריות: מימון שקיבלו בהיקף כולל של 400 מיליון דולר מג'יי.פי מורגן, או המשקיעים העצמאיים ברשתות החברתיות שרואים בה פוטנציאל לשורט סקוויז. The Metal Company (סימול: TMC) קפצה גם כן, שוב בחסות משקיעי הריטייל שמרכזים סביבה עניין ברשתות החברתיות. רשת בתי הקפה לאיסוף מהיר בנסיעה Dutch Bros (סימול: BROS) עלתה 33% ביומה הראשון למסחר לאחר הנפקתה המוצלחת לי שער של 23 דולר למניה - מעל לטווח של 18-20 דולר אליו כיוונה. GAMESTOP CORP  (GME) התחזקה מעט - היום במסצ'וסטס קנסו ב-4.75 מיליון דולר את חברת MassMutual שהיוטיובר המפורסם Roaring Kitty משמש סוכן שלה - הוא כזכור המפמפם הראשי של מניית גיימסטופ. לפי התביעה, בחברה כשלו בלפקח על סוכניהם בהקשר זה של המלצות השקעות. ישראליות בוול סטריט אורמד פארמ (US) קפצה בהמשך להודעה לפיה השלימה גיוס של מחצית מהמשתתפים הדרושים לפאזה השנייה של הניסוי הקליני שלה באינסולין לבליעה עבור חולי סוכרת.

חברת ווקמי בתקופה טובה - זינקה 40% בחודש האחרון. ההנפקה הושלמה לפני כשלושה חודשים והמניה דווקא ירדה מאז (למרות שזו היתה הנפקת IPO, להבדיל מהנפקות דרך ספאק שנוטות לאחרונה לרדת). אלא שהחודש האחרון מאיר פנים למניה (הרחבה כאן). יצרנית השבבים טאואר (US)  נסחרת ברמות שיא. השבוע פורסמה סקירה עליה בתקשורת האמריקאית ולאחרונה הכריזה כי פיתחה טכנולוגיית מעגלים חשמליים שתשמש LiDARים לרכבים (חיישנים המאתרים באמצעות קרן אור את סביבת הרכב) עבור יישומי מערכות עזר לנהג (ADAS) ובהמשך גם עבור נהיגה אוטונומית (לכתבה המלאה). המלצת המכירה של גולדמן זאקס על  צ'ק פוינט  "עובדת". המניה ירדה ביומיים ב-4% וגם היום הוסיפה להיחלש מעט (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הנפילות כבר כאן (ל"ת)
    איתמר 17/09/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנו בטוח לפני כל יורדות חזק (ל"ת)
    עמית סגל 17/09/2021 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנו לפני קריסה (ל"ת)
    יעקב דהן 17/09/2021 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מכרתי הכל המניות לפני החג מפולת בדרך (ל"ת)
    עוםרי 17/09/2021 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הנפיחות התחילו טיפים ויפחן (ל"ת)
    יעקב דהן 17/09/2021 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מכאל 17/09/2021 13:50
    הגב לתגובה זו
    קונה שורט ופוט
  • 3.
    רוני 17/09/2021 13:49
    הגב לתגובה זו
    שלא תגידו שלא הוזהרתם
  • 2.
    שרון 17/09/2021 00:20
    הגב לתגובה זו
    אין אופציה לרדת יש לה רק אופציה להמשיך לעלות או להתרסק בגלל זה המימשל ממשיך להדפיס כסף כל נשיא מעביר את הלפיד הבוער לנשיא הבא אבל הסוף ידוע וההתרסקות תיהיה האלימה ביותר בהסטוריה
  • נפילות בדרך אצלנו כבר יומיים (ל"ת)
    צחי 17/09/2021 17:08
    הגב לתגובה זו
  • אפרים ג 17/09/2021 17:07
    הגב לתגובה זו
    רשמתם בדרך למפולת
  • אתה טיפש כמו נעל והיא תרד בגדול (ל"ת)
    אפרים ג 17/09/2021 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Blrx 16/09/2021 21:22
    הגב לתגובה זו
    תחזיקו חזק..!!
  • דניאל 17/09/2021 08:22
    הגב לתגובה זו
    מה חדש אצלה ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.