סערה בשווקים ירידות וול סטריט
צילום: iStock

הצרכן בארה"ב מפחד מאינפלציה; דויטשה בנק צופה תיקון של 10% בשוק

10% מסך 550 המשתתפים בסקר של דויטשה סבורים שהתיקון יהיה משמעותי יותר ורק 31% נשארו שוריים על שוק המניות בארה"ב. רוב המשקיעים אמרו שהקורונה היא עדיין החשש הגדול ביותר שלהם, כשבמקום השני החשש מאינפלציה
ארז ליבנה | (8)

אחרי עליות משמעותיות מאז מארס אשתקד, ולמרות התיקון שחוו השווקים בפברואר האחרון, 58% מהמשקיעים בסקר של דויטשה בנק, סבורים כי השוק עומד לפני תיקון של בין 5 ל-10%. עשירית מהמשתתפים סבורים שיהיה תיקון משמעותי יותר ורק 31% מהמשיבים אמרו כי העליות יימשכו אל תוך 2022.

 

לפי הסקר של דויטשה, המגפה היא עדיין הגורם שמעלה הכי הרבה חששות, כשאינפלציה גבוהה מעל המצופה היא החשש השני בחשיבותו, בשל החשש כי עליות מחירים יגרמו לבנקים להעלות ריביות בחדות, מה שישפיע על שוקי ההון בעולם. המשתתפים בסקר צופים כי האינפלציה השנתית ב-5 השנים הקרובות בארה"ב תעמוד על 2.6% - מה שאומר שהמשקיעים קצת פחות אופטימיים מיו"ר הפד', ג'רום פאוול, שהציב יעד של 2%.

 

מתחילת השנה ועד כה עלו המדדים המובילים ב-% דו ספרתיים. ה-S&P עלה השמה ב-18%, הנאסד"ק ב-19% והסטוקס600 האירופאי ב-17%. למרות העלייה בפעילות שהייתה במחצית הראשונה, התפשטות ורייאנט הדלתא והירידה בפעילות הכלכלית החזויה לחודשים הקרובים, ובמיוחד בחורף, היא המנוע המרכזי שמפחיד את המשקיעים.

 

ארה"ב חווה גם כן גל מחודש, כשהעלייה העקבית במספר הנדבקים בקורונה גורם לחברות להמשיך את מדיניות העבודה מהבית. גם בריטניה, הכלכלה ה-6 בגודלה בעולם סובלת מבעיות שקשורות גם לברקזיט ולאחרונה חוותה מחסור במוצרי מזון בסופרים.

 

בסקר חדש של הפד' בניו יורק, נראה שגם משקי הבית בארה"ב מתכוננים להמשך האינפלציה במחירים בשנה הקרובה. הצפי החציוני לפי הסקר, הוא לעלייה של 5.3% באינפלציה בשנה הקרובה עלייה ממוצעת של 4% בשלוש השנים הקרובות. 2 הנתונים עללו הם הגבוהים ביותר מאז הושק הסקר ב-2013.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שמעון 15/09/2021 14:38
    הגב לתגובה זו
    הוא באויר השבוע יתחיל להיתכוננן ללחטוף בתל אביב
  • 6.
    ציקי 14/09/2021 08:38
    הגב לתגובה זו
    והנגיד אומר שאין אינפלציה. ניתוק מהמצב
  • 5.
    רננה 14/09/2021 06:57
    הגב לתגובה זו
    כשאנשים חושבים שתהיינה אינפלציה, הנטייה הראשונה שלהם היא לשמור את כספם לימים גשומים יותר. זה אומר שצרכנים יוציאו פחות , מה שבתמורה יפגע בחברות המסחריות ויכריח אותם להעלות מחירים. ירידה בביקושים גורמת לעלית מחירים ?....עוד עלולים להסיק שעליה בביקושים גורמת לירידת מחירים
  • רוית 14/09/2021 14:30
    הגב לתגובה זו
    גם אני. מה??
  • 4.
    YL 13/09/2021 23:31
    הגב לתגובה זו
    הבנק דואג קודם כל לעצמו וזה מעורר חשד כבד ש הבנק תקוע חזק מאוד עם הלוואות כבדות שנתן כנגד מניות
  • 3.
    מאיר 13/09/2021 22:46
    הגב לתגובה זו
    הנטיה היא דווקא לצרוך עכשיו במקום לחכות לאח"כ, כי הכסף שלך יקנה פחות
  • 2.
    רוני 13/09/2021 21:51
    הגב לתגובה זו
    השווקים בדרך ךמ30 אחוז ירידה ללא היום כבר 5 אחוז עשה
  • 1.
    השווקים סיימו (ל"ת)
    רוני 13/09/2021 21:51
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.