צופן קוד סייבר
צילום: Istock

אחרי התקיפות והנזק: מודי'ס תדרג חברות גם לפי סיכוני סייבר

אחרי העלייה המשמעותית בתקיפות סייבר השנה, חברת הדירוג מודי'ס השקיעה 250 מיליון בחברה שבוחנת את רמת החשיפה של חברות למתקפות והאקינג, כדי לקבוע מי יותר פגיעה
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה סייבר

חברת הדירוג מודי'ס שתשקיע בחברת ביטסייט 250 מיליון דולר, כדי לייצר לה כלי שיוכל להעריך עד כמה חשופות חברות מסחריות למתקפות שיכולות להשפיע הן על הריווחיות של החברות והן על הביצועים שלהן.

מדובר בשינוי די מהותי, שכן חברות הדירוג התרכזו עד כה רק בביצועים פיננסיים משמעותיים. אפשר לומר זאת כך: אם אחרי שהקורונה הכניסה שינויים מהותיים בסעיף ה"פורס מז'ור" (או "הכוח העליון" בעברית צחה, למשל פגיעות טבע שהן 'כח עליון', מעין הברבור השחור של הטבע) באה 2021 עם עלייה דרמטית במספר מקרי מתקפות הנוזקה והכופר שהרקיעו שחקים מאז דצמבר האחרון, אז התגלתה פרשת סולארווינדז (SWI), וכעת שישנה הבנה כי הסייבר משפיע עמוקות על הביצועים הפיננסיים של החברות הגדולות בעולם.  

ביטסייט משתמשת באלגוריתם כדי לבדוק עד כמה פגיע מערכת ממוחשבת של חברה, כשההשקעה של מודי'ס תהפוך אותה לבעלת עניין בחברה והחברות צפויות לשלב את שיטת הדירו שפותחה על ידי חברת הדירוג וטים8 לתוך מערכותיה.

 

"יש הרבה חוסר שקיפות בנוגע לסיכוני סייבר", אמר מנכ"ל מודי'ס, רוב פאובר לתקשורת בארה"ב והוסיף כי "יש סיכונים שיש להם משמעויות תפעוליות וארגוניות רציניות, שפוגעות במגוון רחב יותר של תעשיות כשהסיכון גבוה מאי פעם, כהפעילות החדשה תוכל לתרגם יותר טוב את הסיכון להפסדים כספיים".

 

לפי חברת צ'יינאנליסיס שעוקבת אחרי התקיפות, בשנה שעברה סך כל הסכומים ששולמו להאקרים מסתכמים ב-350 מיליון דולר, אולם זהו סכום חלקי, מאחר ולא כולן מדווחות ומי שאינו מסוגל לשלם נאלץ להשקיע מיליונים בבנייה מחדש של מערכות מחשוב. השנה עוד לא הסתיימה אבל ברור לכולם שהמגמה רק התרחבה.

הסכנות לחברות המסחריות מתגברת

כאמור, מתחילת השנה ראינו לא מעט תקיפות סייבר נגד חברות משמעותיות. ההערכות הן שהתקיפה על סולארווינדז, שכנראה הצליחה לחדור עמוק לתוך מערכות המידע של הממשל האמריקאי, בהם של משרד האוצר, הייתה רק ספתח ליתר המתקפות.

 

לאחר מכן חווינו את השבתתו של צינור הנפט קולוניאל פייפליין, שמעביר 40% מתצרוכת הנפט של החוף המזרחי בארה"ב. לאחר מכן, גם ענקית הבשר, JBS (JBS) דיווחה על השבתת מפעלים בצפון אמריקה בשל התקיפות, מה שהעלה חשש למחסור בבשר. עוד האקינג מפורסם הוא של חברת ה-IT קאסייה, שדרכה תקפו אלפי עסקים ברחבי העולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המצב הוביל את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להאיץ בחברות מסחריות להגדיל את ההשקעות בהגנות סייבר, כשהממשל שם בצד 750 מיליון דולר כדי להתמודד עם השפעות ההאק לסולארווינדז לבדה.

"הסייבר הוא אחד מהסקטורים שיצמחו משמעותית"

כל זה אומר דבר אחד, חברות ישקיעו יותר בסייבר בשנים הקרובות. בתחילת החודש, זהאריד אוסמני – ראש אסטרטגיית הון בלתי מוגבל ארוך-טווח בחברת מרטי קרי (Martin Currie), חברת ניהול נכסים של בית ההשקעות פרנקלין טמפלטון – העריך כאן כי סקטור הסייבר יהיה אחד הצומחים בעשור הקרוב.

 

"הסייבר הוא תחום חשוב שם חברות צריכות להגן על עצמן והביקושים שם עולים משמעותית. יש 2 סוגים של חברות, כאלה שהותקפו וכאלה שלא יודעים שהותקפו. ראינו מה קרה בסולארווינדז שלא ידעו שהם נפרצו למשך זמן רב", אמר אוסמאני.

 

"פריצות מחשוב פוגעות במשקיעים, כי זה יכול לפגוע ברווחיות. להערכתנו, ההוצאות על סייבר יעלו ב-20% בשנה עד סוף העשור. תחום הבינה המלאכותית גם מעורב בזה, בגלל שרואים עלייה של הבינה המלאכותית במתקפות הסייבר, אז התחום מאוד מעניין", הוסיף.

 

לביא לזרוביץ', מנהל המחקר של חברת סייבר ארק (CYBR) הישראלית הנסחרת בנאסד"ק, העריך כאן כי הטרנד הזה של פגיעה בתשתיות רק ילך ויתרחב והוא מוטרד מהיעילות והחדשנות שמראים ההאקרים.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.