צים
צילום: צים
מניית השנה

מניית השנה - צים; כל הדרך לשווי של 6.4 מיליארד דולר

חברת הספנות דיווחה על הרווח הרבעוני הגבוה ביותר מעולם של חברה ישראלית ונראה שזה לא הסוף; כמה היא תרוויח השנה והאם אחרי זינוק של פי 5 בשנה, למניה יש עוד לאן לעלות?
אבישי עובדיה | (29)
נושאים בכתבה אורט צים

חברת הספנות המוחזקת ע"י קנון -3.45% של עידן עופר היא הסיפור הגדול של השנה - אבל ההתחלה היתה אחרת לגמרי. נחזור ממש לאחור. לפני 16 שנה נמכרה חברת  צים הממשלתית לאחים עופר בתמורה ל-230 מיליון דולר. אז חשבו שמדובר במחיר נמוך, אבל בהמשך צים הגיעה פעמיים להסדר חוב.

השווי שלה היה - אפס. בספרים של קנון לא היה לה ערך והמשקיעים לא התייחסו אליה. ואז החלה החברה בהדרגה להשתפר - בהכנסות וברווחיות, גם בזכות ההנהלה בראשות אלי גליקמן ועדיין צים גמגמה בשורה התחתונה; ואז הגיעה - הקורונה. 

 

הקורונה השפיעה על הסחר הגלובלי, גרמה לפקקים בנמלים בעולם ויצרה מחסור גדול בשירותי הובלה. המחירים זינקו וחברות הספנות התחילו להרוויח בשיעורי רווחיות של חברות הייטק. למרות שמדובר במוצר-שירות שהוא קומודיטיס לחלוטין, המחסור הביא לכך שמחירי ההובלה זינקו פי 5-4 ויותר. העלויות הן אותן עלויות והרווח בשמיים. צים מרוויחה כעת בשורה התחתונה  40% מהמכירות. במצב "נורמלי" זה 5%+-. 

צים ניצלה את הגאות להנפקה. בינואר 2021 היא גייסה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר בהנפקה די כושלת. המחיר נקבע מתחת לרף שנקבע (15 דולר) והמניה קרסה ביום הראשון ב-23% למחיר של 11.5 דולר. זו היתה בדיעבד הזדמנות פז למשקיעים, המניה התחילה מאז במסע עליות מרשים.

מניית צים נסחרת כעת ב-55 דולר, כמעט פי 5 מהשפל של יום המסחר הראשון ואת כל זה היא עשתה ב-8 חודשים. פי 5 זה גם בעידן הנוכחי שמניות מזנקות והמדדים בשיא, זו תשואה פנומנלית. המניות שעשו תשואה כזו בוול סטריט וגם אצלנו אלו בעיקר חברות חלום. חברות שמוכרות חלום שיכול להיות שיתגשם ויכול להיות (מאוד) שלא. אבל צים היא לא חברת חלום. היא חברה אמיתית.

צים ששוויה בוול סטריט מגיע ל-6.4 מיליארד דולר, דיווחה ברבעון השני על  הרווח הגבוה ביותר מעולם של חברה ישראלית - 888 מיליון דולר על מכירות של 2.4 מיליארד דולר. זה מטורף וזה לא הסוף. להערכת האנליסטים צים תדווח השנה על רווח של מעל 3 מיליארד דולר כשיהיו לה רבעונים של רווח שעולה על 1 מיליארד דולר. אין חברה ישראלית שמתקרבת למספרים האלו.

קיראו עוד ב"גלובל"

והכל בזכות עליית מחירי ההובלה. אז נכון שיש משמעות להנהלת החברה, לעובדים, אבל מבלי לפגוע באף אחד - 99% מההצלחה של צים זה עניין של מזל. 

ועכשיו למחיר הנוכחי - 55 דולר - זינוק של פי 5 מיום המסחר הראשון. האם הוא גבוה מדי? ובכן הכל תלוי ברמת מחירי ההובלה הימית. צים על פי האנליסטים שמסקרים אותה תרוויח ב-2021 מעל 30 דולר למניה שזה מעל 3 מיליארד דולר. כלומר, החברה נסחרת במכפיל רווח של פחות מ-2 על רווחי השנה. זה נמוך מאוד, אבל זה נובע מכך שברור שהרווחים האלו לא יימשכו.  

קונסנזוס האנליסטים מצפה לרווח של כ-11 דולר בשנה הבאה שזה כ-1.4 מיליארד דולר. גם  בהינתן הרווח הזה, מכפיל הרווח אטרקטיבי - כ-5, אבל שוב, מאותה הסיבה. ההערכות שמחירי ההובלה יירגעו בטווח של שנתיים ואז תחזור צים לדווח על רווח "נורמלי". כמה זה רווח נורמלי? קשה להגיד כי בהגדרה תחום ההובלה הוא גלי-סייקלי. אבל נראה שיעד של 200-300 מיליון דולר הוא בהחלט יעד מרשים וגם אפשרי. 

אז מה יש לנו? - חברה שמרוויחה בשנתיים 41 דולר למניה ונסחרת ב-55 דולר. לכאורה, אחרי שנתיים היא כבר "החזירה" 41 דולר מ-55 דולר ויכולה תיאורטית לחלק דיבידנדים למשקיעים בסכום זה. כלומר, תיאורטית, מחיר מניה של 55 דולר, כשהחברה תרוויח 41 בשנתיים (שזה החזר מאוד מהיר ונדיר), משאיר מחיר נטו של 14 דולר -  זה בערך המחיר בהנפקה, כאשר הרווחים היו יותר נורמליים, ובטח לא מוטרפים כמו ברבעונים האחרונים וכמו שצפוי בשנה הקרובה. 

כלומר, המשקיעים בעצם אומרים את הדבר הבא - צים אומנם נסחרת ב-55 דולר, אבל 41 דולר זה הרווח לשנה ולשנה הבאה. כך שהיא נסחרת במעין 14 דולר. זה שווי של כ-1.6 מיליארד דולר - זה כבר לא בשמיים וזה כבר ריאלי בהינתן הרווחים החזויים בהמשך.

אז לכאורה, בהסתכלות כזו ובהינתן שהתחזית תתממש - הדאונסייד עשוי להיראות נמוך. יש סיכונים כמובן - אולי התחזית לא תתממש, אולי לא יחולקו דיבידנדים וגרוע יותר - אולי ההנהלה תשרוף את הרווחים על השקעות-הוצאות שלא ייצרו תשואה. ועדיין המשקיעים שמתבססים על צפי הרווחים, "מגובים" בשנתיים מדהימות. וזו גם הבשורה וגם הסיכון שבהשקעה בצים.

מצד אחד, אם המחסור בשוק ההובלה יימשך כמה רבעונים מעבר למה שהאנליסטים חוזים, זה יתבטא בעוד רווח פנומנלי שיזרום לקופה של צים. עוד שנה של מחסור בשירותי הובלה וצים תרוויח במצטבר אפילו 60-70 דולר למניה. אפילו מעבר למחיר המניה הנוכחי. מי שמאמין בתרחיש הזה קונה בעצם את העתיד של צים בחינם.

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    כמו שאתה נכנס לחדר ועל הרצפה מפוזר הרבה כסף ואחד א 11/09/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    כמו שאתה נכנס לחדר ועל הרצפה מפוזר הרבה כסף ואחד אומר לשני זה כסף לא אמתי. השני אומר זה כסף אמתי אני מרים אותו ני לא מאמין. גם אחרי מלחמת העולם חיילים מצאו מרקים ולא האמנו שהכסף שבה עוד אז שרו אותו
  • 22.
    כמו שאתה נכנס לחדר ועל הרצפה מפוזר הרבה כסף ואחד א 11/09/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    כמו שאתה נכנס לחדר ועל הרצפה מפוזר הרבה כסף ואחד אומר לשני זה כסף לא אמתי. השני אומר זה כסף אמתי אני מרים אותו ני לא מאמין. גם אחרי מלחמת העולם חיילים מצאו מרקים ולא האמנו שהכסף שבה עוד אז שרו אותו
  • 21.
    אנונימי 11/09/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר ליצור עודף ספינות שיעלה את ההיצע.בניית ספינות זה ענין ל 4-5 שנים.תמשיכו להינות ושימו לב ל DAC ו GSL.
  • 20.
    לרון 10/09/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    עולה אחרי שנים של ביאוס ניתן למכור במיוחד כשהתנאים בשטח משתנים "אירן" רק לדוגמא,לימדו מיוסי לוי ממור
  • 19.
    שי.ע 09/09/2021 20:54
    הגב לתגובה זו
    צים הייתה הרבה יותר גרועה ממנה.אבל לצים אין טיסיים ששותים את הדם של החברה.
  • 18.
    ואדים 09/09/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    משכורת מינימום לקציני צי הסוחר בושה
  • למה לקחת קצינים ישראלים כשאפשר לקחת זרים טובים יותר? (ל"ת)
    עידן 10/09/2021 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    גוגו 09/09/2021 15:42
    הגב לתגובה זו
    כדי לבנות תוספת של אוניות לוקח זמן ר ב לכן מנית צים תטפס עוד לפחות כמה חודשים
  • 16.
    רפי 09/09/2021 15:28
    הגב לתגובה זו
    תן עוד שנתיין כאלו (8 רבעונים) והמנייה נושקת ל-100$ בקלות.לא נלקח בחשבון חכירה של 10 ספינות חדשות (20,000 מכולות במקום 7,000 היום..).אחלה הנהלה אחלה חברה.נמצא בה משער 21$
  • 15.
    שרה 09/09/2021 13:08
    הגב לתגובה זו
    וניתוחים הזויים של אם ואולי ונראה ,מזמן לא ראיתי. רבותי. לא להתייחס לאנליסטים הכי בריא לכיס שלכם.
  • 14.
    גדולה על ביז פורטל 09/09/2021 11:51
    הגב לתגובה זו
    אחת המניות הטובות שזכו להתעלמות ולניתוח שלילי עשתה לכם בית ספר, תמשיכו לפמפם חברות ביוטכנולוגיה עם פעילות וריווחיות אפס
  • 13.
    אחמד 09/09/2021 11:14
    הגב לתגובה זו
    שיחזירו את המחיקות ,חזירים
  • 12.
    אבי 09/09/2021 10:56
    הגב לתגובה זו
    ראשית כל, צים פרעה חובות של מיליארד שקל שהיו אמורים להיפרע ב-2023. שנית כל צים הגדילה את הספינות שלה מ-100 ברבעון 1 ל-123 ברבעון הזה כך שהרווח יעלה. שלישית כל כל החזאים המקצועיים בתחום הספנות הבינו שהם הפסיקו להיות הפרייארים של שרשרת הערך העולמית - קרי אם יבואן קונה מוצר מסין בדולר ומוכר ב-20 דולר ומשלם כמה סנטים למוצר על הובלה, הימים האלו נגמרו!! כל חברות הספנות הגדולות אומרות את זה. בנוסף, מחירי ההובלה הימית לא מראים ניצנים של ירידה אלא נמצאים בערכים מטורפים בשוק הספוט, שזה השוק העיקרי של צים. שוק הספוט נסחר בפי 10 -15 על המחירים של אלו שעשו חוזים עם חברות הספנות לטווח ארוך. בנוסף, הקונסולידציה בענף גרמה לכך שהיום יש בריתות חזקות מאוד בין 10 החברות הגדולות בעולם וזה לא הולך לחלוף מהר כל כך. גם אם המחירים ירדו בחצי, זה לא יחזור לאן שהיה טרם הקורונה. בנוסף, הפקקים בנמלים בארה"ב ואירופה מ ט ו ר פ י ם ככה שזה לא עניין רק של ספינות אלא עניין של קונטיינרים, יותר מספינות. קונטיינרים במאות אלפים תקועים בלב ים מה שמייצר מחסור בהם בסין ומשם הדרך הקצרה לעליית מחירי ההובלה.
  • 11.
    אייל 09/09/2021 10:00
    הגב לתגובה זו
    אבישי שלום רב כתבה מעניינת מאוד אבל לוקה בחסר : כמה זמן לוקח לבננות אוניה -רמז למעלה משלשו שנים מה מצב האוניות הפניות בשוק -רמז -0 מה משך חיים של אוניה - כמה יוצאות משרות כל שנה ? רמז - לא מעט כמה נמלים נסגרים בחול בשל הקורונה - רמז -לא מעט
  • 10.
    בקצב הזה תגיע ל-200 09/09/2021 09:59
    הגב לתגובה זו
    בקצב הזה תגיע ל-200
  • 9.
    נ.ש. 09/09/2021 09:40
    הגב לתגובה זו
    ממתי 888 מליון דולר זה הרווח הכי גבוה של חברה ישראלית?
  • 888 מיליון ברבעון! (ל"ת)
    רפי 09/09/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
  • ברבעון... (ל"ת)
    שלומי 09/09/2021 12:48
    הגב לתגובה זו
  • זה הרווח הרבעוני הגבוה ביותר, זו עובדה (ל"ת)
    בן 09/09/2021 10:32
    הגב לתגובה זו
  • נ.ש. 09/09/2021 11:54
    הדיווח כאילו מאז ומעולם שגוי. ולמיטב ידיעתי היו עוד חברות ישראליות שדיווחו על רווח חד פעמי גבוה מזה.
  • 8.
    dan 09/09/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
    עוד שנתיים הסינים ימכרו את תנובה לאיראנים
  • אבישלום 09/09/2021 16:00
    הגב לתגובה זו
    אז מה אתה חושב שהאיראנים יעשו עם החלב? לא נמאס משנאת עשירים/ שנאת ביבי וטמטום?
  • 7.
    ניתוח מעולה, אבישי אתה מצויין (ל"ת)
    גל 09/09/2021 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יצחק 09/09/2021 08:57
    הגב לתגובה זו
    הריווח בשנה הבאה יהיה גדול כמו הריווח השנה , המניה עדיין נסחרת במחיר מציאה
  • 5.
    לרון 09/09/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    איזו מנייה היום תעלה ב 100% עד ספטמבר 2022??? FOLLOW UP מתבקש מה שלא נעשה מטבע הדברים בחכמה בדיעבד שאתם כה טובים בה!!
  • 4.
    לרון 09/09/2021 08:35
    הגב לתגובה זו
    חפשו מניות בקשיים ואם לדעתכן יש פוטנציאל השקיעו בהו,"כשיש דם ברחובות...." זוכרים??
  • 3.
    לרון 09/09/2021 08:32
    הגב לתגובה זו
    תמיד אחרי!!גאון הבדיעבד!
  • 2.
    כיל 09/09/2021 08:29
    הגב לתגובה זו
    יגדלו מאוד . ברור שיצטרכו הרבה אשלג לגידולים וגם סין מפסיקה לאכול שרצים ועוברת לגידולים . אבל בגלל שכיל ישראלית והפוליטיקאים אוהבים לחגוג על כיל ובזן אז אין סיכוי לכיל אולי לפוטאש בצד הירדני יש יותר סיכוי מהנאחס הישראלי .
  • 1.
    סמי 09/09/2021 08:25
    הגב לתגובה זו
    אכן מצבה של החברה השתפר הודות לעליית מחירי ההובלה, אך חשוב להשוות לחברות ספנות אחרות. בהשוואה לחברות אחרות צים מרוויחה יותר פר מכולה. כלומר יש הכוונה לסחרים רווחיים יותר.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.