וירוס הקורונה
צילום: Fusion Medical Animation, Unsplash

בדרך לאישור הבוסטר: מודרנה איבדה 20% משוויה ב-3 שבועות

ארגון הבריאות העולמי עוקב אחרי ורייאנט "mu", שהחיסונים כנראה לא יעילים נגדו. החברה שפיתחה חיסוני מבוססת mRNA, אומרת כי החיסון ה-3 שלה מעורר בגוף "נוגדנים חזקים נגד הדלתא"
ארז ליבנה | (4)

אז אחרי וירוס הקורונה המקורי שפרץ לתודעה בסוף 2019 ואחרי שוורייאנט הדלתא עשה שמות ב-2020, בארגון הבריאות העולמי (WHO) עוקבים בדאגה אחרי ורייאנט חדש  בשם "mu" – כן, כמו הקול של פרות – שידוע גם בשם המקצועי כ- B.1.621 הוסף השבוע לרשימת הוורייאנטים שאחריהם עוקב הארגון, יחד עם 4 ורייאנטים נוספים.

 

הוורייאנט החדש התגלה בינואר השנה בקולומביה כבר הגיע ל-39 מדינות. אז מה מדאיג את WHO בוורייאנט החדש? "הווירוס הוא קונסטלציה של מוטציות שמראות כי הוא בעל פוטנציאל לחמוק ממערכת החיסון", כתבו ב-WHO בהודעה מטעמם. "למרות שמספר הדבקים בוורייאנט בעולם ירד ונמצא כרגע מתחת ל-0.1% של כלל המקרים, החוסן שלו בקולומביה, שם הוא מהווה 39% מהמקרים ובאקוודור (13%) עולה בצורה עקבית", הוסיפו.

 

אז אמנם הוא לא מדבק כמו הדלתא, אבל במדינות שאינן מתקדמות בחיסונים, הוורייאנט הזה מהווה קטליזטור לוורייאנט הבא. נכון לכרגע, WHO מנטרים רק 4 ורייאנטים, ביניהם האלפא מבריטניה, שנמצא ב-193 מדינות והדלתא שהתגלה ב-170 מדינות. mu ו-4 ורייאנטים נוספים נכנסים למעקב.

מודרנה בדרך לאישור הבוסטר

במקביל, מודרנה (MRNA) שחיה ונושמת את המגפה עם החיסונים שפיתחה והפכו אותה לחברה בשווי שוק של 153 מיליארד דולר, הגישה את חיסון הבוסטר שלה לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA.

 

החברה מסרה כי ממחקר שביצעה על הבוסטר, התוצאות הראו כי הוא מעורר "תגובה איתנה של נוגדנים לוורייאנט הדלתא", וכמובן שכמו המתחרות פייזר (PFE) וביונטק (BNTX), החברה מצפה לאישור, לקראת מבצע חיסונים נרחב של זריקות הבוסטר בארה"ב.

אתמול פורסם כי במסגרת מחקר שפורסם ב-Journal of the American Medical Association, ניתנו שתי מנות חיסון של החברות לכ-1,650 עובדים במדינה, מתוכם 688 חוסנו בחיסון של מודרנה, ו-959 חוסנו בחיסון של פייזר. המנה השניה של החיסון ניתנה בסוף אפריל ובמהלך חודש מאי - אבל החיסון של מודרנה ייצר פי 2 נוגדנים. 

מודרנה תרצה לשכוח את אוגוסט 2021

בינתיים 2021 היא שנה נהדרת עבור MRNA, שעלתה מרמה של כמעט 112 דולר למניה לרמה של 390 דולר למניה, או 249% אפסייד. מרשים ביותר. עם זאת, ב-9 לאוגוסט החברה עמדה על מחיר של 484 דולר למניה, ובשלושת השבועות האחרונים איבדה כמעט 20% משוויה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אאא 02/09/2021 17:03
    הגב לתגובה זו
    תלכו לעזאל ותשלמו על הניסוי הזה במחלה ויסורים קשים שקרנים רודפי בצע את הילדים תעזבו קחו אתם תחיסוניםותקבלו שיתוק אמן
  • איזה איש טוב. הצלם אלוהים ממש (ל"ת)
    ירון 02/09/2021 22:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דליה 02/09/2021 17:00
    הגב לתגובה זו
    זה נבלה וזה טרפה לא חשוב באיזה חיסון מחסנים פייזר מודרנה הם קטלניים הורסים יותר תבריאות התחלואה בקרב המחוסנים רק עולה די לשקרים שלכם זה לא ענין של בריאות זה ענין של כסף כסף ועוד ניסוי ועוד ניסוי אין לכם טיפה צלם אנוש הלוואי שתשלמו על זה בבריאותכם ביסורים אמן
  • 1.
    עזי 02/09/2021 15:30
    הגב לתגובה זו
    הבלוקבאסטר הבא שלה הוא חיסון משולב לקורונה ושפעת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social