משקיע
צילום: Adam Nowakowski on Unsplash
פרשנות

שיא רודף שיא: נאסד"ק ב-15,000 נקודות; האם 20,000 נקודות בדרך?

מה מניע את הנאסד"ק, למה מכפיל רווח של 60 לא יקר כמו שחושבים ומה יכול לגרום לירידה בנאסד"ק?
גלעד מנדל | (11)

הנאסד"ק סגר אמש על 14,942.6 נקודות. שיא חדש. לפני שנה היה הנאסד"ק ב-11,640 נקודות - תשואה של 28.5%. בשפל הגדול של מרץ 2020 בעקבות התפרצות מגפית הקורונה הוא ירד ל-6,700 נקודות, אחרי שכבר היה ב-9,700 נקודות. מאז השפל עברה שנה וחצי במהלכה מדד הנאסד"ק  זינק ב-120%. אבל אף אחד לא יודע באמת לתזמן את השוק ולקנות בשפל. גם אם נניח שהחזקתם את המדד על פני זמן, הרי שהקורונה היתה מכה קלה בכנף - המדד עלה ביותר מ-50% מהשיא שהיה לפני התפרצות הקורונה. 

הנאסד"ק שכולל את מניות הטכנולוגיה הנסחרות בארה"ב אומנם תנודתי, אבל בשנים האחרונות הוא מספק תשואה מרשימה ונדירה.  14 שנה לקח למדד הנאסד"ק לשחזר את השיא של תחילת 2020 (תקופת הדוט.נט), וב-2014 הוא שבר ומאז הוא שובר מדי כמה חודשים שיא נוסף. זאת מהפכת הטכנולוגיה, זו הקורונה שהאיצה את התהליכים הדיגיטליים, זו הריבית הנמוכה שגורמת להעברת כספים למניות בעיקר חברות צמיחה, אלו הרווחים האבסולוטיים הפנומנליים של החברות הגדולות. 

חברות הטכנולוגיה מאופיינות בתמחור נדיב על פני חברות תעשייתיות, חברות ערך.  מכפילי הרווח שלהן גבוהים יותר. אם תביטו על הענקיות - אמזון, פייסבוק, אפל, פייסבוק, מיקרוסופט, גוגל, נטפליקס שמהוות חלק משמעותי מהמדד, תמצאו שמכפילי הרווח שלהן הם בין 40 ל-100.  ניקח לדוגמה את אמזון. המניה שלה ב-3,265 דולר והיא צפויה להרוויח השנה 53.2 דולר. מכפיל הרווח - 61. 

מכפיל רווח של 61, מבטא תשואה אפקטיבית של כ-1.6% (1 חלקי מכפיל הרווח). כלומר, השקעה במניית אמזון בהנחה שהרווחים מחולקים תניב תשואה של 1.6% בשנה. זו התיאוריה והיא מצחיקה, כי אמזון מדי יום עולה או יורדת בשיעור כזה (פחות או יותר). 

אמזון היא חברת צמיחה (עדיין) ולכן מכפיל לרווח השנה לא מספיק כדי לנתח אותה. כשהרווחים יעלו, המכפיל ייקטן והיא תהיה אטרקטיבית יותר. לכן, המודל "האקדמי" של הישענות על מכפיל לשנה אחת, אינו מספק. נתקדם לשנת 2022. בשנה הזו אמזון צפויה להרוויח  66.8 דולר.  ברווח הזה , המכפיל כבר יורד ל-48.8. מכפיל כזה מבטא תשואה אפקטיבית של 2% (טיפה יותר).

אתם כבר מבינים את הסיפור - רווחים צומחים, מכפיל יורד, ובהנחה שזה מה שיקרה, מה זה משנה המכפיל הנוכחי, עוד 5,6, 10 שנים, הרווחים יהיו פנומנליים והמניה תהיה "זולה" גם במבחן מכפיל הרווח.

לכן, הצמיחה כל כך חשובה למשקיעים במניות הטכנולוגיה, לכן כל פיפס של שינוי מזניק או מפיל מניות צמיחה. וויקס ופייבר ירדו מדרגה בצמיחה והמניות שלהן קרסו במעל 30%. מאנדיי עלתה בקצב הצמיחה ומחיר המניה שלה הוכפל.

קיראו עוד ב"גלובל"

אמזון - יקרה או זולה?

מכפיל של 48.8 לאמזון בהינתן הרווח שנה הבאה זה יקר או זול? כשמיליארדי דולרים סוחרים במניה מדי יום, אז התשובה של חוכמת ההמונים ברורה - זה המחיר! לא יקר, לא זול. זה המחיר הכלכלי. וכשהם "אומרים" זאת, כדי להקשיב להם.

בתמחור המסורתי, חשבנו שמכפילים של כמה עשרות - 30,40,50, הוא מנופח. עד לפני כמה שנים בודדות מכפילי הרווח של ענקיות הטכנולוגיה היה סביב 20. אפל הגדולה נסחרה במכפיל רווח של 10-15. אלו מכפילים שמבטאים תשואה של 5% (כשהמכפיל 20), או 6.6% (כשהמכפיל 15).

אבל משהו תפיסתי חשוב קרה בשנים האחרונות והוא מוצדק. כשהריבית בשווקים היתה "נורמלית" - כמה אחוזים טובים. אז מרווח של כמה אחוזים לטובת המניות היה מתבקש. המשקיעים במניות ציפו לתשואה עודפת לאור הסיכון במניות - סיכוי לתשואה הולך יחד עם סיכון. השקעה במניות תמיד היתה מסוכנת יותר מהשקעה סולידית והיא ביטאה סיכוי לתשואה גבוה יותר. אז כשהריבית היא 3% ומכאן שגם התשואה על השקעות סוליידות היא סביב המספר הזה, אפשר לצפות לקבל מהמניות עוד 2%-3%, כלומר באזור 6%-7%. מה זה 6%-7%? במונחים של מכפילי רווח זה 15-16. 

אבל, כשהריבית נמוכה, בהתאמה גם הציפיות מהמניות יורדת. כבר עשור שהריבית במגמת ירידה ובשנים האחרונות היא  ממש על האפס. אבל בשווקים הפיננסים תמיד חששו שהנה הריבית הולכת לעלות ולכן לא התייחסו ברצינות המלאה לריבית האפסית. 

אבל האסימון נפל בשנה-שנתיים האחרונות. המשקיעים הפנימו שאם מקבלים 0% או 1% לכל היותר על השקעות סולידיות, אז מהמניות אי אפשר לצפות ל-7%, אלא ל-2%-3%. ומה זה 2%-3%, זה מכפיל רווח של 33-50.

ככה בעצם עלו המכפילים הנדרשים על השקעה במניות וזה שינוי תפיסה מהותי.  לצד זה, הרווחים כאמור עולים, ואז אנחנו פתאום מבינים שמכפיל 50 הוא לא באמת גבוה. הוא אולי גבוה למה שהיה בעבר, אבל בהינתן סביבת הריבית הקיימת הוא לא גבוה. 

ועל רקע זה, אפשר להבין דבר אחד ברור - הריבית הנמוכה היא האחראית על הזינוק במניות. המשך רייבת נמוכה עשוי להמשיך לתדלק את השווקים, מנגד, שינוי כיוון בריבית (כמו שצפוי בסוף 2022) יכול להשפיע דרמטית לרעה על המניות. מי שקובע את כיוון השוק זה לא רק רווחי החברות, זה בעיקר הבנק המרכזי בארה"ב שקובע את גובה הריבית.

ריבית נמוכה יכולה להביא לשבירת שיאים נוספים. זה גם יכול להביא את הנאסד"ק ל-20,000 נקודות. במונחים של מכפילי רווח עוד עלייה של 33% בנאסד"ק ובמניות הטכנולוגיה, זה שקול למכפיל רווח של 80 במקום 60. בהינתן צמיחה, גם 80 הוא אפשרי. 

בצד האיומים יש כמובן את הסיכון שבהעלאת הריבית ויש עוד סיכון שנוטים לשכוח אותו - אנחנו בסייקל חיובי בשווקים הריאליים והפיננסים, סייקל שנמשך כבר עשר שנים בעידוד הממשלות והזרמות הכספים. הצריכה שוברת שיאים, היקף האשראי שובר שיאים. זו לא התנהלות כלכלית נכונה של מדינות, זו התנהלות של אין ברירה. כי ברגע שמישהו ינסה לעצור את זה, ההשפעה תהיה קשה. אז מותחים את הסוף, אבל בלימה של צריכה-צמיחה-אשראי, תפגע בתוצאות של החברות, תפגע כלכלית בציבור, תוריד את המניות. זה יכול להיות כדור שלג, לכן הממשלות והבנקים המרכזיים כל כך חוששים מזה, אבל האם העולם יכול לצרוך ולצורך ללא גבול?

איום נוסף הוא תאוות הבצע - כאשר כל כך קל לגייס כספים, להרוויח בבורסה, צפים הונאות, ספקולציות, הרצות. טבע האדם לא מתגבר על זה, וכשזה ורה ובהמשך נחשף (חלקית), האמון בשוק יורד, משקיעים  לוקחים צעד לאחור וגם זה עלול לעורר כדור שלג של משקיעים שיוצאים מהשווקים.

ההונאות כבר צפות ועולות - קרן גידור גדולה שהיתה הונאת פונזי, כמה ספאקים ששיקרו למשקיעים ועוד. זה יתרחב. 

אז מה יהיה הלאה? הכל יכול להיות, ב-10,000 המדד נראה יקר, גם ב-12,000 המדד נראה יקר, אבל זה בגלל השינוי התפיסתי-מחשבתי. לא בטוח שה-15,000 יקר 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מירי 24/08/2021 20:12
    הגב לתגובה זו
    הרבה יותר טוב את המחירים בשוק
  • 10.
    קאטו הזקן 24/08/2021 14:07
    הגב לתגובה זו
    לכולן אותו מאפיין. כתבות מפרגנות לקראת סוף העליות ותחילת מפולת בשווקים. כדאי לקרא את התיאוריה של דאו שכתב על כך לפני כ 120 שנים. מאז שום דבר לא השתנה אלא ציבור המשקיעים.
  • 9.
    yoram 24/08/2021 11:32
    הגב לתגובה זו
    הנסדאק הוא לא מדד מייצג .6 7 מניות קובעות איך הוא יתנהג . החברות הללו (FANG++ ) משתמשות ב BUY BACK או בהחזקות BITCOIN לווסת את מחיר המנייה .הפד קונה את החברות הללו ישירות ובכך מזרים כסל לשווקים. SPY הוא המדד המייצג ויש לבחון כל תאוריה לגביו
  • 8.
    שימעון 24/08/2021 11:15
    הגב לתגובה זו
    שום דבר לא כלכלי בשערים האלה פשוט הם נובעים מכמה סיבות הרחבה כמותית ענקית ריבית ואינפלציה שואפים לאפס בנקים מחלקים שוב הלוואות בשפע ואיך אמרו הגששים בזמנו אם נותנים לא תיקח
  • 7.
    תמיד תיכתב כתבה אופטימית שתסביר את העליות וכשיהיו ירידות יכתבו שהמכפילים היו לא הגיוניים , ואכן התם שרואה את המכפילים , מבחין בבירור שהם לא הגיוניים והם מצביעים על בועה שהיא גדולה מהדמיון. אותם מכפילים ההם הם חרב הפיפיות שמאיימים לפוצץ את הבועה וזה רק עני (ל"ת)
    אריאל 24/08/2021 10:38
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יורגן 24/08/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
    כיף לקרוא תוכן איכותי
  • 5.
    סוף סוף הבנתי את הקשר בין הריבית לעליות בשוק ההון (ל"ת)
    תודה 24/08/2021 10:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הה ההסבר הכי טוב ששמעתי עד היום בכל נושא הריבית ומכפילי (ל"ת)
    אלי 24/08/2021 09:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעניין ונותן ערך (ל"ת)
    איתן 24/08/2021 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כלכלן צפוני 24/08/2021 08:18
    הגב לתגובה זו
    זה בהחלט הסבר הגיוני למצב הבורסות בעולם.כל עוד הריבית אפסית הבורסה זו כמעט האלטרנטיבה היחידה
  • 1.
    גם אם לא בהכרח מסכים - כתוב יפה וברור (ל"ת)
    24/08/2021 08:07
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.