מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ
דוחות

צים שוברת שיאים, העלתה את התחזית השנתית וקופצת בטרום

הרווח הנקי זינק ל-888 מיליון דולר והרווח למניה עומד על 7.38 דולר, ההכנסות עלו ל-2.4 מיליארד דולר, ה-EBITDA המתואם עלתה ל-1.3 מיליארד לעומת 145 מיליון דולר בתקופה המקבילה והרווח התפעולי זינק גם כן
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה צים

כפי שחזינו כאן לפני יומיים, מניית צים (ZIM) שנסחרת בנאסד"ק, היכתה את התחזיות בכל השורות ברבעון השני של 2021. כמו כל הסקטור, החברה הרוויחה מעליית מחירי השינוע הימי של מכולות בקו שבין סין לארה"ב והביאו אותה לרווח למניה (EPS) של 7.38 דולר לעומת צפי בשוק ל-5.22 דולר EPS. החברה גם העלתה את התחזית השנתית וצופה שהחצי השני של השנה יתעלה על המחצית הראשונה. המניה מזנקת בכמעט 6% בטרום.

מחזור ההכנסות ברבעון השני בשנת 2021 הסתכם ב- 2.38 מיליארד דולר, בהשוואה ל-795 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. העלייה מיוחסת בעיקר לגידול בהכנסות מהובלת מטען במכולות, המשקף עלייה בתעריפי ההובלה כמו גם בהיקפי המטען המובל.

 

הרווח התפעולי (EBIT) ברבעון השני בשנת 2021 הסתכם ב-1.16 מיליארד דולר, לעומת 69 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון השני בשנת 2021 הסתכם ב-888 מיליון דולר, לעומת 25 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הנוכחי משקף הוצאת מס בסך 224 מיליון דולר.

 

ה-EBITDA המתואם הסתכם ב- 1.34 מיליארד דולר ברבעון השני של 2021, לעומת 145 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ה-EBIT המתואם הסתכם ב- 1.16 מיליארד דולר ברבעון השני של 2021, לעומת 73 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מרווחי ה-EBITDA המתואם וה-EBIT המתואם ברבעון השני של 2021 עמדו על 56% ו-49%, בהתאמה, לעומת 18% ו-9%, בהתאמה, ברבעון המקביל אשתקד.

 

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-1.18 מיליארד דולר ברבעון השני של 2021, לעומת 120 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 

ברבעון השני של 2021, הובילה צים 921 אלף מכולות (TEU), לעומת 641 אלף מכולות (TEU) ברבעון המקביל אשתקד. מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) עמד על 2,341 דולר ברבעון השני של 2021, לעומת 1,071 דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 

החברה ביצעה פדיון מוקדם ומלא של סדרות אג"ח 1 ו-2 של החברה, שמועד פירעונן בשנת 2023, בסכום קרן של 349 מיליון דולר. כמו כן, צים הכריזה על דיבידנד מיוחד במזומן בסך של כ-238 מיליון דולר, המשקפים סכום של 2 דולר למניה רגילה, שישולם ב-15 בספטמבר, 2021 למחזיקים במניות החברה ביום 25 באוגוסט 2021.

 

כמו כן, החברה נתנה העלאה משמעותית בתחזית לשנת 2021, ל-EBITDA מתואם חזוי בסך 4.8-5.2 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם חזוי בסך 4.0-4.4 מיליארד דולר. "תוצאות החציון השני של שנת 2021 צפויות לעלות על תוצאות החציון הראשון", כתבה החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים אמר: "אני גאה לומר שהביצועים יוצאי הדופן שלנו, ותוצאות השיא של כל הזמנים, שהביאו ליצירת ערך משמעותי לבעלי המניות, הם עדות לאסטרטגיות הפרואקטיביות שיישמנו על מנת למקסם את השוק האטרקטיבי ואת הגישה המבדלת שלנו. אנו ממשיכים להפגין ביצועים ברמה הגבוהה ביותר, שהביאו לרבעון שיא נוסף, כולל רווח נקי, EBITDA ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת, כמו גם העלאה משמעותית של התחזית שלנו לשנת 2021. כדי להעצים את ההצלחה שלנו מינפנו את היוזמות הדיגיטליות ואת אסטרטגיית ה-global-niche שלנו, על מנת להשיק קווים חדשים שישרתו נתיבי סחר רווחיים, שבהם אין כיום מענה מספק בשוק. אסטרטגיה זאת הייתה חיונית להשגת תוצאות המהוות שיא של כל הזמנים ברבעון השני, שבו נפח ההובלה של צים צמח ב-44% לעומת השנה המקבילה, הרבה מעבר לצמיחה בשוק".

 

גליקמן הוסיף ש"בהתאם למחוייבות שלנו להפיק ערך משמעותי לבעלי מניותינו, אנו ממשיכים, באופן מושכל, להקצות הון לטובת צמיחה עתידית, פירעון חובות והשאת תשואה לבעלי המניות. ההשקעה שלנו במכולות חדשות, ושני הסכמי חכירה לטווח ארוך של אניות מכולה ירוקות מונעות בגז טבעי, משרתות את מטרתנו לספק שירות טוב ואמין ללקוחותינו, כמו גם את ערכי ה-ESG (environmental, social and governance) שלנו. הביצועים המעולים שלנו, ויצירת תזרים מזומנים חזק, איפשרו לנו לשלם חובות נוספים, ובעקבות זאת יחס המינוף שלנו הגיע ל-0.3x, הנמוך ביותר בהיסטוריה של צים, והביא את ההון המיוחס לבעלי המניות לרמה של 1.72 מיליארד דולר".

 

גליקמן סיכם ואמר כי "במבט קדימה, ובהתבסס על התחזיות החזקות שלנו, אנו נמצאים בעמדה מצויינת להחזיר הון משמעותי למשקיעים שלנו, עם תשלום הדיווידנד הצפוי של 30%-50% מהרווח הנקי של 2021 שישולם בשנת 2022, בנוסף ל-238 מיליון דולר, או 2 דולר למנייה, דיווידנד מיוחד שישולם בספטמבר 2021. הצפי שלנו למחצית השניה של שנת 2021 ואף לתוך שנת 2022 חיובי ביותר, ואנו נרגשים מהצלחת האסטרטגיה המחזקת את מעמדנו כחברה חדשנית דיגיטלית מובילה בתחום ההובלה הימית והשירותים הלוגיסטיים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אש 18/08/2021 16:05
    הגב לתגובה זו
    כמה עולה בטרום ומה הצפי במניה לזמן הקרוב
  • 1.
    דהן 18/08/2021 15:41
    הגב לתגובה זו
    יישר כח אלי, בצים אתה פורח, אבל בחברת החשמל לא הצלחת כל כך, והסיבות ידועות...האלוף... תמשיך ככה, מחזק את ידיך.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.