למה וויקס יורדת ב-6%?
חברת וויקס (WIX) מאבדת היום במסחר 6% ונשאלת השאלה למה בעצם. החברה תפרסם את תוצאותיה לרבעון השני של 2021 ביום רביעי הקרוב (11 באוגוסט) ובוול סטריט צופים כי החברה תדווח על ירידה ברווח של 12 חודשים מול 12 החודשים הקודמים. אם המספרים יהיו טובים יותר מהצפי המניה תעלה אבל החשש הוא כי בדומה לחברות רבות אחרות שהקורונה עשתה להן רק טוב והן זינקו בעקבות העלייה בשימוש באינטרנט - היציאה מהקורונה תפגע בהן. כך קרה אתמול לפייבר, שמתרסקת היום ב-24%, וכך עלול לקרות גם לוויקס.
כדאי גם לשים לב שבעקבות הקורונה, החברה דיווחה ברבעון המקביל אשתקד על הצטרפותם של 9.3 מיליון משתמשים חדשים (זינוק של 64% אל מול התקופה המקבילה ב-2019) ו-346 אלף משתמשי פרימיום. החברה התגאתה כמובן במספר הזה והבליטה אותו בדיווח לבורסה ולתקשורת, אבל משום מה ברבעון הקודם - החליטה החברה להסתיר ולא כתבה כמה משתמשים חדשים נוספו ברבעון ובחרה להציג מספר אחר: כמה היא הכניסה כתוצאה מהמרת משתמשים למשתמשים משלמים. אנחנו רק יכולים לנחש שמספר המשתמשים שהצטרפו הפעם פשוט לא היה מספיק טוב - ומעיד על ירידה מתקרבת בצמיחה. האם בשבוע הבא היא תשוב לפרסם את מספר המשתמשים? סביר להניח שגם הפעם זה תלוי אם הוא יהיה מרשים או לא.
החברה הציגה ברבעונים הקודמים צמיחה משמעותית בסביבות ה-40% בכל רבעון - וזה לא מספר שקל להמשיך ולהציג. אלא שעם ההצלחה בא התיאבון בוול סטריט והמשקיעים רוצים לראות המשך צמיחה חזקה. ברבעון הקודם כבר ניתן היה לחוש את שינוי הכיוון בחברה גם בהקשר הזה.
בדוחות הקודמים, החברה הודיעה כי היא צופה ברבעון הנוכחי שהצמיחה תעמוד על 30%-32% - צמיחה לא מרשימה בכלל, וגם הצמיחה לכל השנה בהכנסות על פי החברה תהיה 29-30% - שזה הצפי של האנליסטים. כלומר, אין כאן באמת בשורה. וול סטריט מצפה מחברות צמיחה שמתומחרות על פי מכפילי רווח גבוהים לספק צמיחה מרשימה. אחרת היא מענישה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האמת היא שבשנה האחרונה המניה לא זזה ואפילו ירדה בכ-5%, וזאת בהשוואה לזינוק של 315% במחצית השנה שמאז מרץ 2020 ועד אוגוסט של אותה שנה. המשמעות היא שהמשקיעים כבר לא רואים כיצד הצמיחה של החברה מיתרגמת להשקעה ומוותרים עליה.
ומה לגבי הדוחות הקרובים? קונצנזוס האנליסטים בשוק מצפה כי וויקס תרשום ברבעון הקרוב הפסד של 37 סנט למניה, על הכנסות של 311.66 מיליון דולר. וזאת לעומת הפסד של 26 סנט למניה על הכנסות של 236 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. בשורה התחתונה - החברה אמנם צפויה להמשיך להגדיל את ההכנסות הרבעוניות, אך ההפסד הנקי צפוי להעמיק.
אז אתמול פייבר אמנם דיווחה על רבעון טוב אבל מתרסקת היום כאמור בוול סטריט בגלל התחזית המאכזבת להמשך השנה, ומהבחינה הזו וויקס לא שונה ממנה. עסקים בתקופת הקורונה חיפשו פרילנסרים בפייבר ועסקים בתקופת הקורונה בנו אתרים בוויקס. נכון, זו לא השוואה של אחד לאחד וזה גם תקף להרבה חברות דיגיטליות - אבל הטיעון מחזיק. כלומר - זה סיכון שעלול להתמשש גם בחברות צמיחה אינטרנטיות נוספות, ומעבר לכך - יש מתאם חיובי מסוים בין המניות של שתי החברות הללו. גם מניית פייבר זזה הצידה ולא רושמת השנה תשואה למשקיעים.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 4.פייבר היא רק מתווכת, וויקס היא היא חברת תשתית תוכנ 08/08/2021 10:15הגב לתגובה זופייבר היא רק מתווכת, וויקס היא היא חברת תשתית תוכנה לעסקים. ברור שיש עליות וירידות אבל הכיוון… למעלה
- 3.יצחק 07/08/2021 14:47הגב לתגובה זוחברה קיימת כל כך הרבה שנים וכל הזמן מפסידה,ומרבית ההכנסות בכלל לא מהטכנולוגיה אלה ממכירת דומיינים....הבועה כבר כאן
- 2.סמי 06/08/2021 17:47הגב לתגובה זוהנתונים יראו כנראה על צמיחה חזקה וגידול משמעותי במשתמשים. ויקס תמשיך " להנות" מהקורונה גם ברבעון הבא.
- 1.חזיין 06/08/2021 12:02הגב לתגובה זוהתמחור מותאם הקורונה מעוות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
