ענקיות הגיימינג שידווחו השבוע יתקשו לצמוח; מהפכת ה-AR רחוקה
שלוש מפתחות משחקי הוידאו הגדולות ביותר הנסחרות בוול סטריט תפרסמנה במהלך שבוע המסחר הקרוב את דוחותיהן לרבעון השני של השנה - ELECTRONIC ARTS (סימול: EA) , ACTIVISION BLIZZARD (סימול: ATVI) ו- TAKE-TWO INTERACTIVE (סימול: Take-Two Interactive Software). האנליסטים אמנם אומרים כי ייתכן כי והן יכו את התחזיות בשוק, ואולם ההערכה היא כי החברות תתקשנה להציג צמיחה מרמות הרבעון המקביל אשתקד, שסימל את פרוץ הקורונה בעולם המערבי ושלח את אזרחי החלק הזה של הכדור להכיר מחדש את קונסולות המשחק שלהם, להרחיב את ספריית המשחקים ולהתנפל על כותרים חדשים שהושקו.
הראשונה לפרסם תהיה Take Two, שתחשוף את תוצאותיה עוד היום (שני). החברה מחזיקה בסטודיו הגיימינג 2K המפתח את משחק הכדורסל הפופולרי NBA2K וכן בסטודיו Rockstar Games המפתח את סדרת Grand Theft Auto, שהמשחק החמישי שלה שהושק ב-2013 הוא המשחק השני הנמכר ביותר בעולם (אחרי Minecraft) ואת Red Dead Redemption.
תחזית הקונצנזוס היא שהחברה תציג רווח של 0.89 דולר למניה על הכנסות של 689.2 מיליון דולר. חלק מהאנליסטים העלו את התחזיות שלהם לקראת פרסום הדוח. ברבעון המקביל הרווח היה ברמה של 0.77 דולר למניה בדילול מלא על הכנסות של 831 מיליון דולר. החברה נסחרת לפי שווי של 20.4 מיליארד דולר אחרי ירידה של כ-13% מתחילת השנה.
הבאה בתור תהיה אקטיויז'ן שמחזיקה גם היא בכמה קאליברים, בהם משחק הירידות בגוף ראשון Call of Duty, סדרת משחקי הפלטפורמר קראש בנדיקוט, גיטר הירו, משחקי טוני הוק, Overwatch ועוד. במקרה שלה השוק צופה שתציג רווח של 0.76 דולר למניה והכנסות בסך 1.89 מיליארד דולר. שנה קודם לכן, ברבעון השני של 2020, ההכנסות היו בהיקף 1.93 מיליארד דולר והרווח Non-GAAP ברמה של 0.81 דולר למניה. אם כן, הצפי הוא לירידה בשני הסעיפים. אקטיויז'ן נסחרת לפי שווי של 64.6 מיליארד דולר אחרי ירידה של 7.6% מתחילת השנה.
- כ-150 דולר בחודש על גיימינג - ההוצאה של המכורים מטפסת
- פלייטיקה תרכוש את סופרפליי הישראלית תמורת 700 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחריה תפרסם ברביעי EA, שבבעלותה המותגים Need for Speed, סימס, משחקי הכדורגל של פיפ"א, באטלפילד, Medal of Honor ועוד. החברה עצמה מצפה לצמיחה בשיעור של 1% בלבד לרמת הכנסות של 1.475 מיליארד דולר. האנליסטים מצפים לרווח של 0.62 דולר למניה על הכנסות נמוכות יותר של 1.28 מיליארד דולר, נתונים שיהוו ירידה של 54.4% ו-8.8% מאלה של הרבעון המקביל אשתקד, בהתאמה. החברה נסחרת לפי שווי של 41.37 מיליארד דולר לאחר עלייה של 3.5% מתחילת השנה. באחרונה החברה שינתה את מדיניות התגמול והבונוס לבכיריה עקב מחאה של בעלי המניות.
דוג קרואץ מהפירמה Cowen נותן לטייק-טו וכן ל-EA המלצת "תשואת יתר" בעוד שלאקטיויז'ן הוא מעניק המלצת "תשואת שוק". בעוד שהוא לא צופה תפנית שלילית שתהיה משמעותית ברבעון השלישי, עדיין כתב כי אם יכו החברות הללו את התחזיות, אחרי כן ייתכן שנראה "התרככות". עם זאת, לדבריו ליבת העסקים שלהן חזקה, כשהצמיחה האדירה שנראתה ב-2020 בצל הסגרים לא שינתה כיוון על אף קצב ההתחסנות נגד הקורונה.
עוד מעניין לגלות שהאנליסטים והגיימרים עצמם משמיעים את אותם טענות לגבי הליינאפ הצפוי של משחקים חדשים שיושקו. שם אין יותר מדי בשורות מרגשות. בשביל הגיימרים מדובר בעוד משחק לחרוש עליו, בשביל החברות מדובר במנועי צמיחה, ובשביל המשקיעים - בקופון כמובן. קרואץ מצדו הצביע על כך שקפיצת המדרגה הבאה בתחום, שאמורה להגיע מצד טכנולוגיות המציאות הרבודה והמציאות המדומה, עדיין אינה בשלה מספיק כדי שניתן יהיה לגבש סביבה תחזית לצמיחה ארוכת טווח עבור חברות הגיימינג.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
