סין
צילום: unsplash

המלחמה של הממשל הסיני בענקיות הטק מתגברת וזה הולך לכאוב

מאז אוקטובר האחרון החברות מחקו מצרפית למעלה מ-800 מיליארד דולר משווי השוק שלהן, כשעכשיו נראה שהרשויות בסין יגבילו כל הנפקה מחוץ לבורסות המרכזיות בסין
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה גלובל סין

בין כל רגעי השיא של אליפות אירופה בכדורגל, האירוע השני בחשיבותו אחרי המונדיאל – שמתקרב בימים אלה אל עבר נקודת השיא שלו, הגמר, כנראה שמה שחלקנו נזכור הייתה אותה מסיבת עיתונאים, בה חלוץ נבחרת פורטוגל ואחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה של המשחק, רונאלדו, נתן סנוקרת לאחת מנותנות החסות המרכזיות של האירוע הלא היא קוקה קולה (KO).

למי שלא יודע, בתחילתה של אותה מסיבת העיתונאים, רונאלדו העיף את בקבוקי הקולה שהונחו על שולחן הראיונות, שם במקומם בקבוקי מים מינרלים ואמר לעולם כולו: "שתו מים". קצת אחר כך המניה נפלה ב-1.6%, מה שהיווה מחיקת שווי של 4 מיליארד דולר. הרומנטיקנים שבינינו יאמרו שהיה קשר בין ההצהרה של רונאלדו לנפילה במניה. יכול להיות. גם אם כן, הקשר הוא בסך הכול נסיבתי, לא סיבתי. כי באותה השעה שרונאלדו עשה את שעשה, המניה כבר ירדה בקרוב ל-1%.

 

הנה הסרטון המדובר:

אבל בניגוד לאותו המקרה, יש קשר סיבתי מוכח בין פעילותה של ממשלת סין, שתוקפת בחמת זעם את סקטור הטכנולוגיה בשנה האחרונה, למחיקת הון של למעלה מ-800 מיליארד דולר משוויין המצרפי של ענקיות הטק הסיניות, שנראה שאין יום שלא מונחתות עליהן סנקציות חדשות.

 

האחרונה שבהן היא כמובן דידי (DIDI), המתחרה הסינית של אובר (UBER), שהאפליקציה שלה נמחקה בתחילת השבוע מכל החנויות המקוונות בסין, בשל "פגיעה בביטחון הלאומי הסיני, בשל מדיניות הדאטה של החברה". רק בשבוע שעבר הונפקה החברה בנאסד"ק במה שהייתה ההנפקה השנייה בגודלה השנה והמשקיעים כבר מלקקים את הפצעים. האמת שזה כבר לא פצע אלא דימום מסיבי. ביום המסחר האחרון היא נפלה ב-20%, כשהיא מוחקת 7 מיליארד דולר משוויה ונופלת ל-12.6 דולר למניה, מתחת למחיר ההנפקה שעמד על 14 דולר.

 

היום החברה קיבלה מכה נוספת, שכנראה תפיל את המניה עוד יותר, לאחר שהקיצור שהיה לה בשתי האפליקציות הכי משמעותיות בסין, וויצ'אט של טסנסנט (TCEHY) ועליפיי של עליבאבא (BABA), שאפשרו לגולשים להזמין שירות נסיעות ישירות מאפליקציות אלה – בוטל לאלתר.

 

אבל היא לא לבד. מאוקטובר האחרון מניית עליבאבא ירדה קרוב ל-32% מרמה של 310 דולר ל-212 דולר למניה. מניית באידו (BIDU) ירדה ב-45% 340 דולר ל-187 דולר. מניית מיתואן (MPNGY) ירדה בלמעלה מ-36%, מ-116 דולר ל-74 דולר למניה. מניית טנסנט ירדה קרוב ל-28%, מרמה של 99 דולר לפחות מ-72 דולר למניה. מניית פינדואדו (PDD) ירדה יותר מ-44%, מרמה של 203 דולר למניה ל-113 דולר וג'יי.די קום (JD) ירדה יותר מ-32%, מ-107 דולר לקצת יותר מ-72 דולר. והזרוע עוד נטויה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    KWEB (ל"ת)
    KWEB 26/07/2021 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בחדשות רעות, העדר יוצא.. מגניב... (ל"ת)
    פוקסי 08/07/2021 06:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מכרות הזהב במחיר מציאה .כסף על הרצפה (ל"ת)
    יוסי 08/07/2021 01:45
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social