וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

850 א' משרות נוספו לשוק העבודה האמריקאי ביוני, כפי שפורסם בסוף השבוע האחרון. במיטב דש מצביעים גם על השכר העולה שמחזק את כח הקניה של הצרכנים ומשפיע על האינפלציה, בפועלים מסתכלים על בטחון הצרכנים ובלאומי על עתיד תשואות האג"ח
איתי פת-יה | (2)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע דוח התעסוקה המעודד שפורסם ביום שישי האחרון. עוד מסתכלים האנליסטים על אמון הצרכנים הגובר בארצות הברית, הלחצים האינפלציוניים - ומולם עתיד התשואות על האג"ח של ממשל ארה"ב.

הלחצים האינפלציוניים בצד ההיצע והביקוש לא צפויים להיחלש

לקראת פתיחת שבוע המסחר, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מפנה זרקור לאותה תוספת של תוספת של 850 אלף משרות בארצות הברית ביוני, נתון שהיה מעל לתחזיות. "ארצות הברית מסכמת חצי שנה שבמהלכה המשק האמריקאי יצר כ-540 אלף משרות בממוצע בחודש", הוא כותב ומזכיר כי שיעור האבטלה אמנם עלה ביוני מ-5.8% ל-5.9%, אך שיעור האבטלה הרחב ירד מ-10.2% ל-9.8%. לפי זבז'ינסקי, "קצב עליית השכר השנתי גבוה מאוד בהתחשב בשלב כל כך מוקדם של יציאה מהמשבר במספר גבוה של המובטלים".

על כן הוא כותב כי "בשורה תחתונה, כוח הקנייה של הצרכנים האמריקאים צפוי להיות חזק ולספק ביקושים שיתמכו בצמיחת המשק ובלחצים לעליית מחירים". עוד הוא מצטט את סקר האינפלציה של שלוחת הפד בניו יורק בקרב העסקים, לפיו כ-50% מהמשיבים העריכו שעלות יחידת התפוקה שלהם תעלה בשנה הקרובה בשיעור משמעותי (מעל 3%), זאת לעומת הרמה הרגילה של בין 20%-30% שהייתה נהוגה מאז שנערך הסקר בשנת 2011. ציפיות העסקים להתייקרות משמעותית עלו גם בטווח הארוך בין 5 ל-10 שנים.

"לפי דיווחי העסקים, מתוך הגורמים שמשפיעים לעליית המחירים בולטים בעיקר התייקרות די חדה בעלויות העבודה ובעלויות אחרות של העסקים. גם מכירות חזקות גורמות לעסקים להעלות את המחירים. השיקולים הקשורים לשמירה על שולי הרווח גם תמכו בעליית המחירים בחודשים האחרונים, אך בינתיים לא מעבר למה שהיה נהוג בעבר". "שהלחצים לעליית המחירים נובעים לא רק מצד ההיצע, אלא גם מהביקושים. כלל הכוחות הנ"ל לא צפויים להיחלש בחודשים הקרובים", זבז'ינסקי מסכם.

בין 2022-2031: תשואה שנתית ממוצעת של 2.8% לאג"ח ממשל ארה"ב במח"מ 10

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מצביעים על תשואות האג"ח הארוכות של הממשל האמריקאי לאור ההערכות התקציביות. "משרד התקציבים של הקונגרס (CBO) פרסם פרטים לגבי התחזית הכלכלית המעודכנת, תוך התחשבות בחקיקת התכנית הכלכלית של הנשיא ביידן המיושמת מראשית השנה. התחזית החדשה של CBO מראה שהחוב הפדראלי שבידי הציבור האמריקאי ימשיך ויעלה במונחי אחוזי תוצר ובמונחים דולריים נומינליים מ-22.3 טריליון דולר היום ל-35.8 טריליון דולר בסוף שנת 2031".

"תחזית ה- CBO מצביעה על צמיחה כלכלית חזקה לטווח הקרוב ולאינפלציה (PCE) גבוהה יחסית לטווח הקרוב. הכלכלה תצמח ב-7.4% בשנת 2021 וב-3.1% בשנת 2022. מעבר ל-2022, ה-CBO צופה צמיחה בשיעור של 1.5% בממוצע בשנה והאינפלציה שתהיה בשיעור של 2.1% בממוצע בשנה. על פי תחזית זו, שיעור התשואה לפדיון של אג"ח ממשלת ארה"ב עם 10 שנים לפדיון צפוי לעלות בהדרגה לכ-1.9% ב-2022 ולהיות ברמה ממוצעת של 2.8% בשנים 2022-2031".

כלכלני בנק הפועלים מסתכלים מצדם בין היתר גם על  נתוני הקונפרנס בורד שמצביעים על עלייה נוספת במדד אמון הצרכנים, בשיעור מעל לצפוי, לרמה הגבוהה ב-16 החודשים האחרונים. עלייה נרשמה גם ברכיב הציפיות וגם ברכיב למצב השוטף שהגיע לרמה הגבוהה ב-15 החודשים האחרונים. "סביר להניח שהשיפור המתמשך בשוק העבודה תרם לעלייה באמון הצרכנים. מדדי מנהלי הרכש לחודש יוני אומנם התמתנו מעט, אך הם עדיין ברמה גבוהה המצביעה על התרחבות בפעילות", כותבים בבנק.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פוני 06/07/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    אה כן, שרק יעלה ויעלה לנצח נצחים?
  • 1.
    Sassi6 06/07/2021 02:58
    הגב לתגובה זו
    להלן אחד שלא מדבר מהפוזיציה, כדלקמן: העלייה של 850 א' המשרות מגולמת במסחר יום השישי, השכר העולה מחזק את לחצי האינפלציה, ומקרב את יום הדין של העלאת רבית הפד, מוטציית דלתא מדביקה גם מחוסנים, כך שצפויה פגיעה בהתאוששות ענף התיירות והתעופה, המכפילים של מדדי וול סטריט גבוהים מהממוצע הרב שנתי, כך שנשאר מעט בשר לעליות נוספות, את זה רואים בדשדוש המדדים, ללא פריצה משמעותית לפלטפורמת מחירים גבוהה יותר, תודה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".