"טסלה מובילה את המרוץ הטכנולוגי, בסוף יהיו 2 מתחרות בשוק"
כנראה שאם יש מניה שהשוק חלוק לגביה, היא מניית טסלה (TSLA). מצד אחד הצד השורי טוען שמדובר בחברה בעלת ידע עצום לא רק ברכבים חשמליים, אלא גם בשלל נושאים נוספים, במיוחד בתחום הסוללות. מנגד, הדוביים על המניה אומרים, כי לאור ההכנסות הזעומות של החברה, שכרגע נשענת בעיקר על סובסידיות ממשלתיות וקניית מכסות זיהום מחברות רכב מזהמות, הופכות את השווי למנופח לגמרי.
מה שבטוח הוא שההצלחה של החברה של אילון מאסק, הולידה גל חיקויים של יצרנים מקוריים שרוצים להפוך לטסלה הבאה. מצד שני, ההצלחה עוררה את התיאבון של ענקיות הרכב, שהחלו שופכות עשרות מיליארדים כדי להדביק את הפערים ולנגוס עמוק במה שנחשב לעתיד של הסקטור, עם ההתגברות במעבר לטכנולוגיות בנות קיימא.
לטענת פיטר ראולינסון, המנכ"ל של חברת הרכב החשמלי היוקרתי, לוסיד מוטורס – עוד אחת שרוצה להיות טסלה רק במחירים של פי 3 – שהודיעה בסופ"ש האחרון כי תתמזג עם הספאק CCIV ב-23 ביולי, להפיכתה של טסלה לחברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, יש סיבה אחת ויחידה: היא מובילה במירוץ הטכנולוגי של הרכבים החשמליים.
ראולינסון חשף בתקשורת האמריקאית, שלוסיד, שטרם סיפקה אפילו רכב אחד ונמצאת בשלבים ראשוניים של ייצור, כבר עם הזמנות של למעלה מ-10,000 רכבים ומשקיעה כסף בהגדלת יכולת הייצור ושרטט לאן הולך השוק.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בסוף, הטכנולוגיה תנצח וחסרה ההכרה כי אכן מדובר במרוץ טכנולוגי. כרגע יש רק מתמודדת אחת בתחום הזה וזו טסלה. בגלל זה החברה מובילה בשווי השוק, בגלל זה היא נמצאת בפוזיציה שהיא נמצאת בה", אמר ראולינסון והוסיף כי "יש לנו טכנולוגיה ברמה עולמית ואנחנו מאיימים להפוך את המרוץ הזה לדו ראשי".
בכל מקרה, בין אם החזון הוורוד של ראולינסון – או של עשרות מתחריו – יישא פרי, עדיין יש לו הרבה גשרים לחצות עד שיוכיח בכלל שיש היתכנות כלכלית ארוכת טווח לחברה, או שבדומה ללורדסטאון (ROAD), החברה תגלה שיש פער עצום בין להקים חברת רכב, לבין הסקיילינג, שהוא יקר להחריד ודורש לא מעט כסף בקופה ולא פחות חשוב, צבר הזמנות עקבי לאורך שנים.
השוק מצפה לדוח המסירות של טסלה
כבכל רבעון, טסלה עומדת להודיע כמה רכבים מסרה ברבעון השני של השנה. בניגוד לרבעונים אחרים, ישנם כמה דברים שהפרסום יעיד עליהם, בין היתר איך החברה מתמודדת עם המחסור בשבבים העולמי – מה שגרם לה להעלות את המחירים כבר 5 פעמים בחודשים האחרונים – אבל גם מה מצבה בסין, השוק הכי משמעותי עבורה כרגע, שבו היא סובלת בשל ליקוים שגרמו לחברה לעשות ריקול לקרוב ל-300 אלף רכבים לעדכון תוכנה וחומרה.
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לפי הקונצנזוס החברה מסרה 201 אלף רכבים במהלך רבעון, אך להערכת דן אייבס מוודבוש – אנליסט שורי ידוע על המניה – ייתכן שזה גם יהיה יותר. "200 אלף זה קו ששורטט בחול, אבל הוא כנראה יהיה מוטה מעלה בשל ביקושים גבוהים באירופה ובסין", אמר אייבס ונתן מחיר יעד של 1,000 דולר למניה שמהווים כמעט 45% אפסייד על מחיר השוק של 690 דולר למניה.
מנגד בקרדיט סוויס, מעניקים למניה מחיר יעד של 800 דולר והמלצת החזק, אבל אומרים כי לא בטוח שהחברה תגיע ל-200 אלף. "הציפייה שלנו היא שטסלה תצטרך חודש שיא עם 115 אלף מסירות בחודש יוני כדי להגיע ליעד, מה שבהחלט ייתכן כי החברה נוהגת למסור את מרבית הרכבים שלה בחודש האחרון שלפני תום הרבעון", כתב האנליסט דן לוי מקרדיט.
כאמור, טסלה חווה חודשים קשים בסין. למרות שישנה עלייה של בין 170 ל-200% במסירות של אפריל ומאי ביחס לאשתקד, בשל תקלות שהובילו ללא מעט תאונות, בשל האצה פתאומית של הרכבים. החברה מכרה בסין בחודשים אלה 34 אלף רכבים, למרות שייצרה יותר וייצאה את חלקם לאירופה.
- 9.אבי 06/09/2021 10:45הגב לתגובה זואת זה אי אפשר לתקן בשדרוג גרסת תוכנה
- 8.ירמיהו 02/07/2021 19:06הגב לתגובה זובוא נקווה שאויביו לא יחסלו אותו
- 7.בסוף זה יהיה רק מימן (ל"ת)דוד 01/07/2021 20:52הגב לתגובה זו
- 6.איל 01/07/2021 18:03הגב לתגובה זוהשוק הסיני אבוד להם כי הסינים מאד לאומנים ויעדיפו חברות מקומיות כמו ניאו מי שעוקב אחרי ניאו רואה שמדובר בחברה מאד איכותית שמקדימה בחיישנים ומצלמות את טסלה שנות דור , והתחייבה לסוללה עם טווח של 1000 קילומטר ב 2022 מציע לצפות בקרוב ב power day של החברה המדהימה הזאת למי שאוהב מספרים נספרשפורשה מוכרת כמו טסלה ומרוויחה פי ששה ... ןאי אפשר לשכוח את פולקווגן ומרצדס שסוגרות על טסלה באירופה , וגם Gm Ford באמריקה מתקדמות מהר אז לטסלה היה יתרון סוללות בשוק אבל יש עשרות חברות שעוסקות בפיתוח סוללות עדיפות בהרבה ( qs למשל ) אני גם מאד אוהב את מודל חבילת הנסועה שניאו פיתחה ומאפשר יצירת תזרים הכנסות נהדר לניאו מי שעומד בראש החברה - אילון מאסק - משחק את הגאון המטורף עם חלליות מתפוצצות וביטקוינים , גם לא סיבה גדולה לאושר... הדבר שאולי יציל את טסלה הוא נושא טגירת האנרגיה אבל גם שם התחרות מאד קשה ימים ידברו
- 5.רונן 01/07/2021 15:36הגב לתגובה זוכל מה שנדרש מטסלה היה להוסיף צילצול כאשר מתחבר או מתנתק האוטופיילוט והיא עשתה זאת "דרך האויר"
- 4.יהווית 01/07/2021 13:35הגב לתגובה זוכולם בורחים
- 3.mgm 01/07/2021 01:59הגב לתגובה זוI look at it it like this if I want to buy a car today will I buy Tesla or Audi BMW GM and so and so Tesla does not have any more the edge it had 2 3 years ago the valuation of Tesla to me should be much lower
- 2.ארז מה עם השורט על טסלה??? (ל"ת)דובון 30/06/2021 23:06הגב לתגובה זו
- 1.יוני 30/06/2021 21:26הגב לתגובה זושיחררו עידכון תוכנה OTA אחרי יום שהוסיף צפצוף למערכת כמו שדרשו ברשויות ונסגר כל סיפור ה"ריקול המטורף ל 300 אלף רכבים" שתפס כ"כ הרבה כותרות שיקריות בכתבות התקיפה הקבועות נגד טסלה.
- איל 01/07/2021 18:09הגב לתגובה זוהסינים לא רוצים את טסלה בשוק המקומי והם מאד לאומנים, חוץ מזה שניאו עדיפה על טסלה ... גם באירופה טסלה היא כמו ג'וק עבור פולקסווגן ומרצדס והפער נסגר היתרון של טסלה מצטמצם ונעלם
- החליפו סוללה בעדכון דרך האינטרנט. יא נעל. (ל"ת)היבואן 01/07/2021 12:22הגב לתגובה זו
- א 01/07/2021 08:11הגב לתגובה זוכמה שיותר כתבות שיקריות אני רואה אני מגדיל פוזיציה…
- כן ברור, החליפו סוללה מתלקחת דרך האינטרנט (ל"ת)עוד נעל. פחח 01/07/2021 00:57הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- זהב וכסף שוברים שיאים כשהמתיחות בעולם והציפיות להורדות ריבית ברקע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
