חבילת התשתיות בארה"ב קטנה מההבטחות - אלה החברות שירוויחו
ביום חמישי הרפובליקאים סערו לאחר שסברו כי הנשיא ג'ו ביידן יטיל וטו על השלב הראשון בתוכנית בהיקף של 1.2 טריליון דולר ל-8 שנים שעליה חתמו הצדדים. "מובן שחלק מהרפובליקאים היו נסערים, כי לא סברו ששתי התוכניות קשורות אחת לשנייה, אבל אם יצא רושם מוטעה שאני מתנגד לעסקה שעליה חתמתי, זו לא הייתה כוונתי", אמר ביידן, בהתייחסו לחלק השני של התוכנית שלה הוא קורא "התשתית האנושית" ואמורה להביא ביטוח בריאות מורחב ועוד תנאים סוציאליים.
בתוכנית הנוכחית שעליה הסכימו הצדדים, קרוב ל-580 מיליון מיליארד יוקצו לפיתוח תשתיות. מתוך העוגה, 300 מיליארד דולר יופנו לשיפוץ ובנייה של גשרים, דרכים ועוד מיזמי תחבורה גדולים. 266 מיליארד יוקצו לתשתיות מים, אינטרנט וחשמל.
מאז חשיפת התוכנית הראשונית באפריל, השוק בוול סטריט החל לתמחר את המשמעות שלה לשוק המניות. בחמישי, כשהצדדים הודיעו כי הגיעו להסכמה, הדאו ג'ונס, המדד התעשייתי, עלה ב-1% ומדד ה-S&P תעשייה עלה ב-0.8%. העליות המשיכו גם בשישי.
מי החברות שירוויחו מתוכניות הענק לכלכלה האמריקאית?
כמובן שיש מניות שצפויות להרוויח מהתוכניות הגרנדיוזיות. ג'וש דואיץ, שמנהל את קרן אברדין סטנדרד גלובל (ASGI) אמר השבוע למשקיעים כי מסוף חודש שעבר הפורטפוליו שלו חוזק במניות שלהערכתו ירוויחו מהתוכנית החדשה.
- למרות הסכם הפסקת האש, אל תצאו מפוזיציית השורט על הדולר
- תשכחו ממניות ה-FAANG - הנה החבורה שמשאירה להן אבק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בין המניות שהוסיף מאז סוף מאי ושלהערכתו יכולות להרוויח מהתוכנית הן אמריקן טאוור AMERICAN TOWER CORP (AMT), אבל גם מניית פרוביאל FERROVIAL SA ADR (FER.MC) הספרדית, שהיא אחת מחברות התשתיות הגדולות בעולם, שסוללת דרכים. מתחילת השנה המניות עלו ב-21.4% ו-15.3% בהתאמה.
במכתב למשקיעים שהוציאו בבנק ההשקעות סטייפל, סבורים בבנק שהתוכנית תיתן אפסייד משמעותי לחברות מיכון, חברות בנייה והשכרה. בין המניות שציינו שם הם של מרטין מרייטה MARTIN MARIETTA MATERIAL (MLM) שעלתה מתחילת השנה בכמעט 58%. עוד מניות שלהערכתם ירוויחו מהתוכנית הן קונסטרקשן פרטנרס CONSTRUCTION PARTNERS INC CL A (ROAD), שעלתה בלמעלה מ-12% מתחילת השנה, יונייטד רנטלז UNITED RENTALS INC (URI) ווולקן מטריאלס VULCAN MATERIALS CO (VMC), שמייצרת חומרי בניין.
אגב, בבבנק ההשקעות ג'פריז העלו את ההמלצה לגמרי MLM ו-VMC מהחזק לקנייה והעלו את מחירי היעד ל-424 דולר (17.2% אפסייד) ו-207 דולר (18% אפסייד) בהתאמה.
- 3.הייתי מהמר דווקא כל שיכון ובינוי (ל"ת)צבכר 28/06/2021 09:18הגב לתגובה זו
- 2.מור תשתיות ובינוי בארה"ב 5131883. עובדים יפה. (ל"ת)שמעון 28/06/2021 08:52הגב לתגובה זו
- 1.מקצוען 27/06/2021 21:37הגב לתגובה זותשתיות =סחורות= סקופ
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
